Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ
Advertisements

Pokus o sjednocení Itálie a Německa
Revoluční rok v českých zemích.
Bouřlivý rok 1848.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Lucie Laštovková C4A Revoluční rok 1848 v Evropě.
Revoluční rok 1848 VY_32_INOVACE_153 květen 2011 Mgr. Hana Patschová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Občanská nauka Ústava ČR; VY_32_INOVACE_D2_10 Interaktivní výklad: Ústava ČR Mgr. Ludmila Muchová.
REVOLUCE 1848.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Rakousko-Uhersko Do teď jsme se vždy bavili o Habsburské monarchii.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
Revoluční rok 1848/49 v českých zemích.
Revoluce 1848 v českých zemích
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Pražské povstání Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Revoluce 1848/1849 v Evropě Jaro národů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Svátek 28.října.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Téma: Revoluce 1848 Předmět: Dějepis Ročník: 8.ročník
Habsburská monarchie za Metternicha
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Revoluce
Revoluční rok 1848/49 v českých zemích.
REVOLUCE 1848.
Revoluční události 1848 v českých zemích Důvody: Omezená práva, jazyková perzekuce, poddanství, špatné pracovní podmínky dělníků – 14 – 16 hodin – pracovní.
Revoluce 1848 v Evropě.
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
Revoluce 1848 v habsburské monarchii Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_revoluce_1848_v_habsburske_risi.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický.
Habsburská monarchie – bouřlivé události, revoluční jaro 1848
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola
Revoluce 1848/1849 v Habsburské monarchii.
Habsburská monarchie a české země – porážka revoluce
Dějiny veřejné správy Ladislav Vojáček
Revoluční rok 1848/49 v českých zemích.
Revoluční rok 1848/1849 v Praze Mgr. Jiří Žilka.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Bouřlivý rok 1848.
Revoluce 1848/1849 v Habsburské monarchii. Revoluce 1848/1849 v Habsburské monarchii.
Právní dějiny na území Slovenska Ladislav Vojáček
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
DĚJEPIS – 8. ROČNÍK Číslo DUM: VY_32_INOVACE_05
REVOLUCE 1848.
BOUŘLIVÝ ROK 1848.
Revoluční rok 1848 – 1849 v Čechách
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Viktor Zálešák Název materiálu: Revoluce 1848/1849 v českých zemích Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DEJ.M1.113 Datum vytvoření: 18. 4. 2013 Vzdělávací oblast: Dějepis Ročník: První – všechny maturitní obory Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace České země v době revoluce 1848/1849.

Metodické pokyny Materiál slouží k výuce nové látky a zopakování učiva na konci hodiny. K využití materiálu je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor.

Zdroje – literatura VANÍČEK, Vratislav. Dějiny zemí Koruny české. 2., opr. a dopl. vyd. Praha: Paseka, 1993, 315 s. ISBN 80-851-9261-6. ČAPEK, Vratislav a Jaroslav PÁTEK. Dějepis pro střední odborné školy: základní směry dějinného vývoje. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 195 s. ISBN 80-718-3237-5. ČORNEJ, Petr. Dějepis pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, c2002, 238 s. ISBN 80-723-5194-X. BENEŠ, Zdeněk a Vladimír NÁLEVKA. Dějepis pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPL - Práce [redakce], 2001-2009. ISBN 978-80-7361-059-32.

Zdroje – literatura ČAPEK, Vratislav, Jaroslav PÁTEK a Otto ZWETTLER. Světové dějiny. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1993, 255 s. ISBN 80-716-8091-5. Všeobecná encyklopedie v osmi svazcích. 2. vyd. Praha: Diderot, 2000, 518 s. Encyklopedie Diderot. ISBN 80866130111. ČAPKA, František. Dějiny zemí Koruny české v datech. 4., opr. a dopl. vyd. Praha: Libri, 2010, 1054 s. ISBN 978-807-2774-692.

Zdroje – obrázky Obrázek č. 1 Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-04-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_- _Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg Obrázek č. 2 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Francesco_Hayez_047.jpg Obrázek č. 3 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor: KaiserFranzjosef1853-1-.jpg

Revoluce 1848/1849 v českých zemích

Revoluce 1848/1849 – příčiny Revoluce byla výsledkem několika rozporů. Rozpor byl mezi kapitalismem a metternichovským absolutismem. Národní rozpory mezi Čechy a Němci. Snaha o zrušení poddanství. Revoluce byla také vyústěním hospodářské krize v letech 1847/1848.

Austroslavismus Názor, že nejlepší podmínky pro české země jsou v rámci rakouské monarchie, v níž by získali přirozenou převahu spojení západní a jižní Slované pod politickým vedením Čechů – federativní uspořádání habsburské monarchie. Hlavním zastáncem byl František Palacký. Obr. 1 – František Palacký

Počátek revoluce 11. 3. 1848 – lidové shromáždění ve Svatováclavských lázních – vytvořena petice císaři s požadavky zrušení poddanství, zrovnoprávnění Čechů a Němců hlavně v jazykové oblasti, zaručení občanských svobod (tisku, shromažďování, atd.), vytvoření státoprávního celku zemí Koruny české, atd.. Byl vytvořen Svatováclavský výbor, který císaři petici předal, ten ji poprvé odmítl, přijal ji až na podruhé. 8. 4. 1848 – Kabinetní list – odpověď císaře na petici, zrovnoprávnění Čechů a Němců v oblasti státní správy a školství, rozšíření zemského sněmu o měšťany. 25. 4. 1848 – Pillersdorfova ústava – platila jen pro rakouské země, nebrala v úvahu požadavek na vytvoření státoprávního celku zemí Koruny české.

Slovanský sjezd 2. 6. – 12. 6. 1848. Jeho cílem bylo sjednocení slovanských národů v habsburské monarchii. Jednal o čtyřech bodech. 1. vytvoření spolku rakouských Slovanů. 2. vztah Slovanů k neslovanům. 3. vztah mezi rakouskými Slovany a jižními Slovany. 4. vztah mezi rakouskými Slovany a Němci.

Slovanský sjezd Sjezd jednal ve třech sekcích – československá, polskorusínská a jihoslovanská. Jednání bylo přerušeno 12. 6. 1848 pražským červnovým povstáním, byl schválen dokument „Manifest slovanského sjezdu k evropským národům“. 12. 6. 1848 – Sbratřovací mše – měla posílit pražské obyvatelstvo, mše vojensky rozehnána a vypuklo povstání, Praha 17. 6. 1848 kapitulovala.

Politický výsledek revoluce V létě se politický život přenesl do Vídně. 7. 9. 1848 – zrušeno poddanství Ferdinandem I. V říjnu 1848 vypuklo ve Vídni povstání, císař utekl do Olomouce. V prosinci odstoupil císař Ferdinand I. a nastoupil František Josef I. (1848 – 1916). Od 22. 11. 1848 zasedal ústavodárný říšský sněm v Kroměříži. Palacký a Rieger připravovali novou ústavu, sněm byl v březnu 1849 rozpuštěn a byla vydána Oktrojovaná ústava (centralismus, zákonodárnou moc měl v rukou císař a dvoukomorový říšský sněm, výkonná moc byla v rukou císaře, volit směli jen bohatí).

Revoluce 1848/1849 Obr. 2 – Ferdinand I. Obr. 3 – František Josef I.

Politický výsledek revoluce Ústava nenabyla nikdy účinnosti v plném rozsahu a roku 1851 byla zrušena Silvestrovskými patenty. Nesouhlas s ústavou měl být vyjádřen v květnu 1849 povstáním (tzv. májové spiknutí), to bylo potlačeno dřív než vypuklo. Revoluce sice byla politicky poražena, ale odstranila poslední feudální zábrany a uvolnila cestu kapitalismu.

Kvíz 1. Austroslavismu a Palacký požadovali a) centralistickou Habsburskou monarchii b) Habsburskou monarchii jako federaci c) samostatný Československý stát mimo Habsburskou monarchii 2. Hlavní příčinou revoluce bylo a) snaha o odstranění panovníka b) snaha o odstranění vlády c) snaha o odstranění poddanství

Kvíz 3. Revoluce 1848/1849 začala 11. 3. 1848 a) ve Svatováclavských lázních b) Kabinetním listem c) Slovanským sjezdem 4. Odpovědí císaře na petici od Čechů byl a) Kabinetní list b) Pillersdorfova ústava c) Prosincová ústava

Kvíz 5. Slované hájili a diskutovali své požadavky na a) Slovanském sněmu b) Slovanském parlamentu c) Slovanském sjezdu 6. Poddanství zrušil a) František Josef I. b) František Ferdinand d´Este c) Ferdinand I.

Kvíz 7. Poddanství bylo zrušeno a) 7. 9. 1848 b) 9. 9. 1848 c) 7. 9. 1849 8. Ferdinand I. abdikoval a) v prosinci 1848 b) na počátku roku 1849 c) v prosinci 1849

Kvíz 9. Po Ferdinandu I. nastoupil na trůn a) František Palacký b) František Ferdinand d´Este c) František Josef I. 10. Na konci revoluce se pracovalo na nové Ústavě v a) Olomouci b) Kroměříži c) Vídni

Kvíz 11. Revoluce skončila a) politicky vyhrála a umožnila nástup kapitalismu b) politicky prohrála a neumožnila nástup kapitalismu c) politicky prohrála a umožnila nástup kapitalismu