„A ještě navíc Desatero!?“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SILNÉ SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN V JEDNOTNÉM ČÍSLE
Advertisements

Zařízení sociálních služeb Pardubického kraje. Proč tady jsme ? Domov pod hradem Žampach je sociálním zařízením Pardubického kraje – domovem pro osoby.
OSOBNÍ ZÁJMENA A JEJICH SKLOŇOVÁNÍ
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Etická hlediska péče o staré občany
Zákon o sociálních službách
37. Izraelité od Hospodina dostali pravidla pro život
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Integrita bezúhonnost
Vymezení a pojetí sociální práce
Shrnutí I. - III. přikázání. Shrnutí I. - III. přikázání I. přikázání Spojení lidských práv – svobody – prvního přikázání – svoboda zakotvena v Bohu (který.
Úvod.
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2011.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
ohroženým domácím násilím
Starověká Palestina.
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Desatero božích přikázání
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Teorie státu - pokračování
ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
Zdravá škola.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - KŘESŤANSTVÍ
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Křesťanská etika Lukáš Berczik.
Vztahy v rodině - Jaroslava Bajgarová - ZŠ Hněvotín Metodické pokyny pro učitele Předmět: rodinná výchova Jazyk: NJ Jazyková úroveň: A1 Rok: 2010.
Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Člověk jako obraz Boží – imago Dei Jana Skácelová.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Profesní etické kodexy
7. LEKCE (7. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
2. LEKCE (2. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
S CHRITTE 2 L EKTION 11 I N DER S TADT UNTERWEGS Autor: Mgr.Marcela Smutková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ilona Šolcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_NEMCINA_RECOVE_DOVEDNOSTI_17.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_1_PIT_17_STUNDENPLAN.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Aktivity centra v rámci práce s násilnou osobou Centrum J.J. Pestalozziho, o.p.s. Štěpánkova 108, Chrudim Mgr. Lucia Pechtorová.
Kodex – úvodem J. Doležel - Katedra křesťanské sociální práce CMTF UP 1. K čemu je takový dokument? „Repetitio est mater studiorum“ 2. Napětí mezi ideálem.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Práva a povinnosti mezi manželi
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Morálka a mravnost Mgr. Michal Oblouk.
Víra, náboženství, církve, sekty 3 – Křesťanství
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Konjugation der Hilfsverben
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
MŠE SVATÁ. Doxologie, obřady svatého přijímání
Němčina pro jazykové školy nově 1
Němčina pro 8. třídu. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ NJ.8.A.05_privlastnovaci_zajmena_po_predlozce_se_3_a_.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Němčina pro řemesla a služby Deutsch für deinen Job Wohnen
Starověká Palestina.
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová 2. ročník, NMgr. D-Zsv
Rodičovství biologické a pěstounské
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Transkript prezentace:

„A ještě navíc Desatero!?“ Dekalog jako etický program v pomáhající profesi a organizaci Prof. Dr. Elisabeth Jünemann

Seznam téma poptávaných studenty Was bedeutet in der Sozialen Arbeit das Kriterium sozialer Gerechtigkeit? Welche Konzepte dieses Prinzips sind für eine Praxis sozialer Arbeit entscheidend ? Sexualität der Menschen mit Behinderung Einhaltung der Regel versus individuelle Ausnahmen in Reaktion auf akute Bedürfnisse der Klienten Die Machtfrage in helfenden Berufen Ethische Dilemmata in der Arbeit mit Eltern mental behinderter Kinder in einer stationären Einrichtung Ethik in der Penologie (Strafrechtslehre) Ethik, EU, Aborte, Euthanasie Ethik in Pharmazeutik und in Gesundheitswesen

„A ještě navíc Desatero!?“ Dekalog jako etický program v pomáhající profesi a organizaci Prof. Dr. theol. Elisabeth Jünemann

Pomáhající profese a organizace farnosti, domovy pro seniory a nemocnice, domovy s pečovatelskou službou, školky a zařízení pro mládež, školy a vzdělávací centra, terénní ošetřovatelská péče atd.- zpracovávají životní rizika (kontingence) Lidí různých povolání a různých nadání

V pomáhajících profesích a organizacích Dochází také k chybám a zklamáním. např. tehdy, když panují rozdíly v představě o pomoci (když představy klienta se neshodují s představou pracovníka) Nebo když pomoc není úspěšná. Kde profesionálové zpracovávají sociální rizika a poskytují pomoc, tam se také rizika (kontingence) vytvářejí. Co tu platí? Na co se mohu spolehnout? S čím zde mohu počítat?

S jakými postoji tu mohu počítat? Krize pomáhajících profesí v organizacích ve farnostech, domovech pro seniory a nemocnicích, domovech s pečovatelskou službou, školkách a zařízeních pro mládež, v terénní ošetřovatelské péči atd. je třeba zpracovávat. Jinak eskalují v existenciální krizi. Krize mnoha církevních společenství a zařízení je toho dokladem… Co tu platí? Na jaké struktury se mohu spolehnout? S jakými postoji tu mohu počítat?

Rizika jsou zpracovávána skrze morálku/ etiku Komerční organizace zpracovávají rizika např. pomocí Compliance – Managementu Dobrovolně se zavazují systémem platných hodnot, důsledných struktur a odpovídajících postojů: „Tady platí toto!“ „Na to se mohu spolehnout!“ Rizika jsou zpracovávána skrze morálku/ etiku Výpůjčka z ekonomie Tady platí toto! Na tyto struktury se zde mohu spolehnout! Zde je třeba počítat s tímto chováním!

Na tyto PRAVIDLA a NORMY S těmito POSTOJI/CTNOSTMI! Compliance – Management Morálka/ Etika V pomáhajících profesích a organizacích Spolehlivě určuje: „Toto zde platí jako dobré a správné, toto jako nedobré a nesprávné!“ A: „To zde platí jako sociální!“ Je mnoho různých morálek. Morálka, která zpracovává rizika, vyžaduje kritéria dobrého a správného, vyžaduje program Tyto HODNOTY zde platí! Na tyto PRAVIDLA a NORMY Se zde mohu spolehnout! Zde mohu počítat S těmito POSTOJI/CTNOSTMI!

Tyto struktury zde platí! Zde je třeba počítat s tímto chováním! Politické organizace např. mají základní systémově imanentní program: Aby získaly moc, dávají strany strategickou odpověď na otázku: „Co zde bude platit za dobré a správné, za zlé a nesprávné?“ Nebo: „Co zde bude platit za sociální?“ „Co největší štěstí pro co největší počet…“ Utilitarizmus* Příklad z politiky To je náš cíl! Tyto struktury zde platí! Zde je třeba počítat s tímto chováním! * Podle Benthama, Millera, Singera

Například Desatero přikázání Starého zákona. Pomáhající profese v křesťanských organizacích disponují obsahovými kritérii toho, co je sociální : Například Desatero přikázání Starého zákona. V křesťanských sociálních organizacích platí 10 prostorů svobody 10 sociálních hodnot a odpovídající struktury, resp. odpovídající chování, které je chrání a rozvíjejí.* Na to se dá spolehnout! 10 prostorů svobody, které jsou pro nás HODNOTOU Potřebují odpovídající HABITUS Potřebují odpovídající STRUKTURY * E. Jünemann/G. Kilz (Hg.) Die zehn Gebote. Orientierung für gerechte Strukturen, Paderborn 2009.

biblicky: Desatero přikázání znamená: 10 nabídek (něm. An – Gebote) nebo strategií, jak chránit strukturálně a habituálně 10 citlivých prostorů svobody malého národa Izraele, který se vydal na cestu Bohem zaslíbeného života ve svobodě, v situaci nové neznámé svobody se svými riziky, tehdy před 3000 lety, po exodu z Egypta, dnes, po 3000 letech, v mnohonázorové společnosti, v situaci stále větší svobody a jejích rizik ohrožujících všechny skupiny a organizace, který se vydaly na cestu Bohem zaslíbeného života ve svobodě.

Kde mají pomáhající profese v křesťanských organizacích spolehlivá kritéria, jako je Desatero Starého zákona (Ex 20,2-17; Dt 5,6-21), tam chrání a rozvíjejí darovanou svobodu v 10 prostorech svobody, které představují hodnotu – s odpovídajícími strukturami a chováním. Na to se dá spolehnout! 10 prostorů svobody, které jsou HODNOTOU 10 pokynů ke strukturální ochraně 10 pokynů k habituální ochraně

1. Nebudeš mít jiného boha mimo mne 1. Du sollt neben mir keine anderen Götter haben Exegeticky: Izrael je lid, který Jahve vysvobodil. Jahve je Bůh, který Izrael vysvobodil. Pokud Izrael uznává vedla Jahve i jiné bohy (a s nimi v intimním vztahu), pak klade jiné zkušenosti (zkušenost násilí, územního zisku atd.) naroveň zkušenosti svobody – a dává tak svou svobodu v sázku. „ Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví....“ (Ex 20,2) Svou svobodu nedáš v sázku…!

Prostor svobody Identita Jde o IDENTITU … pro pomáhající profese a organizace to znamená: Organizace mají svou identitu. V křesťanských organizacích jde např. o cestu s Ježíšovým mandátem a v jeho následování. A tomu odpovídá láska přítomná v práci. Identitu je třeba formulovat a komunikovat. To umožňuje identifikovat, rozpoznat a odlišit organizační kulturu uvnitř („corporate identity“) i navenek („public relations“), ve strukturách i v postojích. Prostor svobody Identita Strukturální ochrana Habituální ochrana E. Jünemann/ W. Wertgen, Organisierte Nächstenliebe. Was das soziale Handelnd der Kirche ausmacht. Magdeburg 2010

2. Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha Exegeticky: Bůh je ten, který osvobozuje. Svoboda je Bohem darovaná svoboda. Lid zjistil, že tuto svobodu nemůže vlastnit pomocí zabezpečujícím opatřením, nemůže svobodu oklešťovat: Pozorovat a dohlížet, kontrolovat a předepisovat… Proto sleduje Jahveho cestu do svobody. Přikázání zakazuje všechny myslitelné perverze svobody – jinak Izrael dává svou svobodu v sázku. „ Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví....“ (Ex 20,2) Tuto svobodu přece nedáš v sázku…! Wie geht das, worum es geht?

Prostor svobody Integrita Jde o INTEGRITU … pro pomáhající profese a organizace to znamená : Organizace jednají ve souladu se svou identitou, např. křesťanskou a katolickou: Dodržují, co slibují, propojují nebe a zemi, uzdravení a spásu, funkci a lásku … Stále znovu přezkoumávají svůj profil, který ručí dovnitř i navenek za hodnotový program organizace. Přezkoumatelnost a měřitelnost v číslech a událostech. Prostor svobody Integrita Strukturální ochrana Habituální ochrana Wie geht das, worum es geht? Vgl. zum Thema: E. Jünemann, St. Elisabeth in Organisationen. Opladen 2009

3. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Exegeticky: Když Izrael slaví i za těžkých časů exilu sabat, jako den osvobození, chrání ho jako den odpočinku, dává ho zakusit jako den, který prolamuje tok času, který je odlišný od ostatních dní, prospívá tím jak jednotlivcům, tak celému národu. Když vůči všednímu dni klade do protějšku svatý den, pak posiluje Izrael svou svobodu. „Ich bin Jahwe, dein Gott, der ich dich aus Ägyptenland aus der Knechtschaft geführt habe ...“ (Ex 20,2) Da wirst Du doch diese Freiheit nicht auf´ s Spiel setzen …!

Prostor svobody Posvátný čas Jde o POSVÁTNÝ ČAS … pro pomáhající profese a organizace to znamená : Jde o to, oddělit neděli jako „posvátný“ čas z všednodennosti. Jakožto den osobního i sociálního klidu. Jakožto zvláštní den v řádu času a života. Právě i v zařízeních, kde se kvůli potřebným lidem nedá přerušit provoz, stále znovu dávat neděli tvar a dávat ji zakoušet jako „posvátný čas“. Prostor svobody Posvátný čas Strukturální ochrana Habituální ochrana E. Jünemann, Diskussion um den Sonntag, in: U. Nothelle-Wildfeuer/ N. Glatzel (Hg.), Christliche Sozialethik im Dialog, Grafschaft 2000, 239-258.

4. Cti svého otce a matku svou Exegeticky: Přikázání směřuje na izraelského pána domu a má spadeno na jeho jednání vůči zestárlým rodičům. Když Izrael zajišťuj solidární život těch, kteří předtím zajišťovali život mladých, nyní jsou ale na ně odkázáni, dbá tak o svou udržitelnost – a svou svobodu. „Ich bin Jahwe, dein Gott, der ich dich aus Ägyptenland aus der Knechtschaft geführt habe ...“ (Ex 20,2) Da wirst Du doch diese Freiheit nicht auf´ s Spiel setzen …!

Jde o GENERAČNÍ SOLIDARITU … pro pomáhající profese a organizace to znamená : Zde se koná pro staré a mladé und zde konají staří a mladí. V budoucnu bude v každém případě starých přibývat – coby příjemců pomoci i coby pomáhajících. Je třeba brát v úvahu jak specifické problémy tak i šance, které z toho plynou, práva i odpovědnost … Kvůli kultuře, která dává prostor setkat se výhodami všech věkových skupin ve smyslu svobody. Prostor svobody Generační solidarita Strukturální ochrana Habituální ochrana

5. Nezabiješ Exegeticky: člověk je v pojetí Starého zákona tělo (básár), duch a psýché (néfeš) a má ducha Božího“ (rúach), „duši“, mohli bychom přeložit. Jestliže se Izrael zasazuje o ochranu celého života a poskytuje ochranu před jakýmkoliv jednáním, které život člověka přímo nebo nepřímo ohrožuje, schrání tím svou svobodu. „Ich bin Jahwe, dein Gott, der ich dich aus Ägyptenland aus der Knechtschaft geführt habe ...“ (Ex 20,2) Da wirst Du doch diese Freiheit nicht auf´ s Spiel setzen …!

Jde o TĚLESNÝ A DUCHOVNÍ ŽIVOT … pro pomáhající profese a organizace to znamená : Sociální zařízení mají pečovat o celý život lidí, tělesný, psychický i duchovní. Život potřebných i pomáhajících. Vytváří struktury a postoje, které předchází zdůraznění jednoho na úkor druhého. Proti důrazu na imanenci i proti ústupu do transcendence – a ke křesťanské kultuře života (a umírání). Prostor svobody Tělesný a duchovní život Strukturální ochrana Habituální ochrana Wie geht das, worum es geht?

což ruinuje materiální i sociální jistoty ženy, 6. Nesesmilníš Exegeticky: Jestliže Izrael chrání sociální život ženy jakožto slabšího partnera ve vztazích a proto negativně sankcionuje porušení manželské smlouvy (za starozákonní doby veskrze legitimní), což ruinuje materiální i sociální jistoty ženy, pak chrání svobodu slabého a tím i celého lidu. „Ich bin Jahwe, dein Gott, der ich dich aus Ägyptenland aus der Knechtschaft geführt habe ...“ (Ex 20,2) Da wirst Du doch diese Freiheit nicht auf´ s Spiel setzen …!

Jde o SPOLEHLIVÉ DOHODY … pro pomáhající profese a organizace to znamená : Smluvní vztahy jsou ctěny a chráněny, zejména s ohledem na slabší partnery (v souladu s opcí ve prospěch chudých; srov. papež František). Nezávisle na tom, jak – vždy jde o zaslouženou důvěru; o osobní důvěru („trust“) i strukturální důvěru („confidence“), důvěru klienta i pracovníka. Prostor svobody Spolehlivé dohody Strukturální ochrana Habituální ochrana

Jestliže Izrael zajišťuje osobní vlastnictví jednotlivce 7. Nepokradeš Exegeticky: Už tehdy se chápala svoboda jako „šance na seberealizaci“ (spíše celého lidu než jen jednotlivce). K šanci na seberealizaci patří také majetek. Jestliže Izrael zajišťuje osobní vlastnictví jednotlivce a zakazuje veškeré jednání, které by mohlo ohrozit vlastnictví druhého jakožto materiální základnu jeho svobody, chrání tím svou svobodu. „Ich bin Jahwe, dein Gott, der ich dich aus Ägyptenland aus der Knechtschaft geführt habe ...“ (Ex 20,2) Da wirst Du doch diese Freiheit nicht auf´ s Spiel setzen …!

Prostor svobody Vlastnictví Jde o VLASTNICTVÍ … pro pomáhající profese a organizace to znamená : Ekonomické zdroje nezbytné pro svobodu jednotlivce i organizace (i charitní) jsou tradičním předmětem sociálně etických úvah (Tomáš Aq.). A tam, kde podnikatelské aktivity nejsou cílem, platí závazek hospodařit efektivně. To je pravidlo, jehož platnost narůstá tam, kde se o organizace kvůli ekonomice dostává do problémů s poskytováním služby. Prostor svobody Vlastnictví Struktureller Schutz Habitueller Schutz

8. Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví Exegeticky: Zákaz hovoří proti veškerým snahám ohýbat právo – především nepravdivým obviněním před soudem, jako svědek či žalující. Křivá výpověď před soudem ohrožuje vlastnictví, tělo a život – a vždy také svobodu. Jestliže Izrael připustí, aby byla svoboda jednotlivce ohrožena křivou výpovědí u soudu, pak tím dává v sázku svou svobodu. „Ich bin Jahwe, dein Gott, der ich dich aus Ägyptenland aus der Knechtschaft geführt habe ...“ (Ex 20,2) Da wirst Du doch diese Freiheit nicht auf´ s Spiel setzen …!

Prostor svobody Komunikace Jde o KOMUNIKACI … pro pomáhající profese a organizace to znamená : Komunikace má za cíl dobro jednotlivce i celku. Např. v Charitě, která je jakožto „společenství služby“ organizována s dvojitou logikou ( služba = efektivní funk ce - společenství = solidární vzájemnost), je komunikace mimořádnou výzvou: horizontálně i vertikálně, formálně i neformálně jde o komunikaci, která slouží efektivitě služby a posiluje společenství. Prostor svobody Komunikace Habitueller Schutz Struktureller Schutz

9. Nebudeš dychtit po domě svého bližního Exegeticky: Přikázání zapovídá i zdánlivě legální praktiky, jejichž cílem je připravit druhého o životní základy. Za životní základy se považují (z hlediska muže) tři „věci“: manželka (jako intimní oblast), dům a vinice (jako sociální oblast). – Zde jde o sociální prostředí, o sociální společenství. Představuje základ života. Jestliže Izrael připustí, aby byl narušen, ztratí svou svobodu. „Ich bin Jahwe, dein Gott, der ich dich aus Ägyptenland aus der Knechtschaft geführt habe ...“ (Ex 20,2) Da wirst Du doch diese Freiheit nicht auf´ s Spiel setzen …!

Jde o SOCIÁLNÍ SPOLEČENSTVÍ … pro pomáhající profese a organizace to znamená : Solidarita v interakcích celé organizace dovnitř i navenek do sociálního prostředí je v zájmu celku, společného dobra. Tyto interakce reguluje princip subsidiarity: Podle této zásady nelze libovolně zasahovat do samostatnosti. Zasáhnout je ale nutné (se sociální citlivostí) tehdy, když to situace jednotlivce nebo organizace vyžaduje (QA 79) A jen pokud to sama požaduje. Prostor svobody Sociální společenství Struktureller Schutz Habitueller Schutz

10. Nebudeš dychtit po ženě svého bližního Exegeticky: Fungující sociální prostředí, ale i soukromí představují hodnotu: Spolehlivý vztah mezi mužem a ženou je základem kmene je základem rodu a příbuzenstva a základem svobody. Zde jde o soukromou a intimní oblast. Ta je životní základnou (sociální a hmotnou) člověka a musí být chráněna před zásahy – kvůli svobodě jednotlivce i celku. „Ich bin Jahwe, dein Gott, der ich dich aus Ägyptenland aus der Knechtschaft geführt habe ...“ (Ex 20,2) Da wirst Du doch diese Freiheit nicht auf´ s Spiel setzen …!

Jde o INTIMNÍ SPOLEČENSTVÍ … pro pomáhající profese a organizace to znamená : Intimní vztahy (např. rodinné) je třeba rozvíjet a chránit před přehmaty. Trojitý nárok: - s ohledem na potřebného - s ohledem na pomáhajícího - s ohledem na organizaci; organizace, která sama (LG 4) jakožto „společenství služby“ jedná rodinně (společenství) a funkčně (služba). Prostor svobody Intimní společenství Struktureller Schutz Habitueller Schutz

V konkrétní každodennosti Rozhodnutí pro prostory svobody sebou nese důsledky pro pomáhající profese a organizace V konkrétní každodennosti organizace, ptát se na operativní úrovni : Co zde funguje? A co ne? Na co zde dá spolehnout? Normativní rovina Cíl Strategická rovina Kultura Struktura Operativní rovina Postoj Jednání E. Jünemann/ P. Leuwer, Vergewissern. Führungsleitlinien nach dem Dekalog. Erkelenz 2010.

UJISTENI. UKAZATELE CESTY PODLE DESATERA UJISTENI. UKAZATELE CESTY PODLE DESATERA. Mit Miniaturen von Dieter Ziegenfeuter, Neuauflage in tschechischer Sprache), Hradec Králové 2012 Vergewissern. Führungsleitlinien nach dem Dekalog. Mit Miniaturen von Dieter Ziegenfeuter, Erkelenz 2010. Zusammen mit Peter Leuwer. Zehn Gebote für Europa. Der Dekalog und die europäische Wertegemeinschaft, Erkelenz 2009. Hg. zusammen mit H. Theisen. Die zehn Gebote. Orientierung für gerechte Strukturen, Paderborn 2009. Hg. zusammen mit G. Kilz. Organisierte Nächstenliebe. Was das soziale Handelnd der Kirche ausmacht, Magdeburg 2009. Hg. zusammen mit W. Wertgen. Herausforderung Soziale Gerechtigkeit, Paderborn 2006. Hg. zusammen mit W. Wertgen. Der Familie und uns zuliebe. Kriterien für eine neue Familienpolitik, Mainz 2005. Hg. zusammen mit B. Nacke. Die zehn Gebote. Leitfaden für eine christliche Organisationsethik in Kranken- und Pflegehäusern, in: Heribert Niederschlag (Hg.), Recht auf Selbstbestimmung? Vom Umgang mit den Grenzen des Lebens, Mainz 2010, 11-31. Zehn Gebote für die Hochschule. Vom Sinn einer Hochschule, die sich auf die klassisch ethischen Prinzipien des Dekalogs beruft, in: Renovatio 1/2 – 2010, 4-17 Logisch führen? Dekalogisch führen! Zehn Gebote für das Compliance Management, in: U. Meier/ B. Sill (Hg.), Führung. Macht. Sinn, Regensburg 2010, 432-446. St. Elisabeth in Organisationen. Oder: Barmherzigkeit nach Art der Elisabeth, in: R. Dillmann/ H. M. Weikmann (Hg.) „Nicht aufgrund von Brot allein wird leben der Mensch“. Mystik und soziales Engagement, Opladen 2009, 73-90. „Es ist, was es ist, sagt die Liebe. Zum spezifischen Profil der kirchlichen Liebestätigkeit, in: B. Nacke (Hg.), Orientierung und Innovation, Freiburg 2009, 250-269. Wertehaltungen brauchen Strukturen – Wie die 10 Gebote des Alten Testaments Unternehmen heute einen Orientierungsrahmen geben können, in: Hartmut Ihne | Thomas Krickhahn (Hg.) Werthaltungen angehender Führungskräfte, Baden-Baden 2012, 257-275. Zusammen mit Carsten Effert WIESO - WAS IST EIGENTLICH SOZIAL? Praxisbuch I zur ethischen Bildung in Kindertageseinrichtungen, Magdeburg 2013 Prof. Dr. Elisabeth Jünemann D - 33098 Paderborn Katholische Hochschule NRW Leostr. 19 D - 56745 Bell Seeblick 37 T  0049 2652. 1402 M 0049 171 5232171 Info www.elisabeth-juenemann.de www.dekacert.de

GENERATIONEN-SOLIDARITÄT DAS BEWAHRT EUCH FREIHEIT - HEUTE WIE VOR 3000 JAHREN: IDENTITÄT HEILIGE ZEIT INTEGRITÄT GENERATIONEN-SOLIDARITÄT LEBENSSCHUTZ VERLÄSSLICHKEIT SOZIALES & EIGENTUM KOMMUNIKATION PRIVATES