Důchodová reforma Pohled ČMKOS ČSSD, Praha, 21.6.2011 JUDr.Vít Samek Ve stavu legislativní nouze schválila Poslanecká sněmovna během jediného dne (2. listopadu 2010) a Senát 12. 11. 2010 zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úspornými opatřeními v působnosti MPSV. Návrhem se mění řada zákonů, které zásadním způsobem dopadnou na zaměstnance. Jedná se zejména o škrty v sociálních dávkách, změny v odměňování ve veřejných službách a správě a změny v daních. Uvedené změny jsou již promítnuty do návrhu státního rozpočtu na rok 2011. (Čeká se na podpis prezidenta). 1
Nové spořící (fondové) penzijní pilíře v EU 15 Pramen: Funded Pensions in Western Europe 2008, Allianz Global Investors, 2009
Český důchodce je zcela závislý na státu V ČR 95 - 98 % příjmů z I.pilíře Zdroj: Western European pensions/Reform trends and growth opportunities, Allianz Global Investors, dec.2004
Podíl důchodců s příjmy z II. a III. pilíře v % J.K. Brunner, C.Riess, R.Winter-Ebmer: Public and Private Pension Claims in Health, Ageing and Retirement in Europe, April 2005, Mannheim Research Institute for the Economics of Aging (MEA), Mannheim http://www.share-project.org/t3/share/fileadmin/pdf_documentation/FRB1/FRB1_all_chapters.pdf
Účast pracujících v II. a III.pilíři J.K. Brunner, C.Riess, R.Winter-Ebmer: Public and Private Pension Claims in Health, Ageing and Retirement in Europe, April 2005, Mannheim Research Institute for the Economics of Aging (MEA), Mannheim http://www.share-project.org/t3/share/fileadmin/pdf_documentation/FRB1/FRB1_all_chapters.pdf
Vývoj věkových hranic zachovávajících konstantní míru závislosti RNDr. Tomáš Fiala, CSc., katedra demografie FIS VŠE, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3, e-mail:fiala@vse.cz Vlastní výpočet na základě zdrojových dat: do roku 2009: Věkové složení obyvatelstva ČR, Český statistický úřad; http://www.czso.cz od roku 2010: Prognóza populačního vývoje České republiky, střední varianta, autoři RNDr. Boris Burcin, Ph.D., RNDr. Tomáš Kučera, CSc., Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, http://www.mpsv.cz/cs/8838
Vliv pojistného na důchodový deficit Rok Saldo Příspěvková sazba % 1995 8,397 27,2 1996 4,203 26,0 1997 -2,960 1998 -9,889 1999 -16,033 2000 -16,409 2001 -15,603 2002 -18,264 2003 -15,464 2004 8.955 28,0 2005 6,457 2006 6,993
Drábek 2011 Bilance PAYG v % HDP
Reakce na nález Ústavního soudu 7 % do 11 tis 82 % 11 000 až 38 000 Kč 10 % do 121 tis 1% Nad 121 tis
Úpravy § 15 - struktura penzí v České republice
Saldo důchodového systému (0,vláda - var. I, ČMKOS – var. II)
Náhradový poměr (0,vláda - var. I, ČMKOS – var. II)
Aaronovo pravidlo FF je výhodnější než PAYG, pokud součet růstu plátců pojistného a růstu mezd je nižší než míra výnosnosti investic* Stav v ČR : populace - 1 – 0 % reálné mzdy + 4 % reálné výnosy + 1 % nezohledňuje náklady na transformaci a náklady na správu systému
Pokles relativní úrovně příspěvku
Nevýhody doživotních annuit Accumulated Retirement Payments - Payout Inflation-indexed LA FLA Variable PW Combine 16
Správní náklady snižují důchody (EAIP 2011)
Penzijní připojištění vyžaduje reformu
Maďarsko 2011: konec povinného spoření Pension Fund Year-end membership Still members Fidelity (%) % of total Aegon 602 017 16 889 2,81% 17,34% Allianz Hungaria 477 345 10 782 2,26% 11,07% Aranykor 72 165 3 090 4,28% 3,17% AXA 282 758 13 269 4,69% 13,62% Budapest (GE Money Bank) 30 441 2 680 8,80% 2,75% DIMENZIO 12 546 1 430 11,40% 1,47% Elettút Első Orszagos 2 427 154 6,35% 0,16% ERSTE 66 285 2 390 3,61% 2,45% Évgyűrűk 104 324 2 141 2,05% 2,20% GENERALI 76 156 2 166 2,84% 2,22% HONVED 23 728 609 2,57% 0,63% ING 523 767 19 197 3,67% 19,70% MKB 38 346 3 279 8,55% 3,37% OTP 756 021 17 641 2,33% 18,11% Postas 26 899 457 1,70% 0,47% Quaestor 6 709 170 2,53% 0,17% Vasutas 7 459 216 2,90% 0,22% VIT 8 807 862 9,79% 0,88% Total 3 118 200 97 422 3,12% 100,00%
B) Zavedení zvláštního zaměstnavatelského účastnického fondu spravovaného penzijní společností v rámci doplňkového penzijního spoření pro zaměstnance za účelem shromažďování a zhodnocování příspěvků zaměstnavatelů odváděných ve prospěch jejich zaměstnanců k zajištění pravidelné výplaty důchodu na dobu nejvýše pět let po dosažení věku zaměstnance, který je nejvýše o pět let nižší než zákonem o důchodovém pojištění stanovený důchodový věk zaměstnance. Podmínkou uzavření smlouvy o doplňkovém penzijním spoření je, že závazek zaměstnavatele hradit příspěvek na doplňkové penzijní spoření ve výši 3 % vyměřovacího základu pro odvod pojistného na důchodové pojištění za tohoto zaměstnance vyplývá z kolektivní smlouvy uzavřené zaměstnavatelem, která je účinná ke dni podpisu smlouvy o doplňkovém penzijním spoření nebo z vnitřního předpisu zaměstnavatele.