Přídavná jména adjektiva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Přídavná jména - opakování
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Ivana Myšáková, 2011 Přídavná jména.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Třídění a vzory přídavných jmen
SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOIS PŘÍDAVNÝCH JMEN MĚKKÝCH Český jazyk 5. ročník ZŠ
SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOPIS PŘÍDAVNÝCH JMEN TVRDÝCH Český jazyk 5. ročník ZŠ
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN Mgr. Michal Oblouk.
Číslo v digitálním archivu školy
Přídavná jména přivlastňovací
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Přídavná jména Uveď co nejvíce přídavných jmen, která se vztahují k obrázku. Co není správně? svítící, krásný, londýnský, nový, vysoký, v noci, naše foto.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ8_16 Sada DUMČeský jazyk 8 Předmět Český jazyk Název materiáluPřídavná jména – skloňování. Anotace V prezentaci.
Přídavná jména pravopis koncovek
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_744_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Přídavná jména DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN
Shoda přísudku s podmětem
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Přídavná jména přivlastňovací
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
VZOR: OTCŮV, MATČIN (Čí ?)
Tvarosloví – přídavná jména
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ:
Druhy přídavných jmen 6. ročník.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková Dostupné z Metodického portálu ISSN
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ PROJEKT V RÁMCI VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_25_Přídavná jména měkká Téma:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k probrání nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření RočníkNižší ročníky.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk - 5.ročník Autor: Mgr.Michaela Krbušková PŘÍDAVNÁ JMÉNA Už známe: Najdi v textu přídavná jména Přídavná.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Morfologický pravopis Autor Chňoupková.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZNÁME TŘI DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
VY__III/2__INOVACE__06 Český jazyk PŘÍDAVNÁ JMÉNA.
Přídavná jména - přivlastňovací
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14_pridavna_jmena Název:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Přídavná jména Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_31_ČJ4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_27CJ_5_PŘJM
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
Autor: Mgr. Eva Kotounová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Přídavná jména adjektiva

Anotace Materiál tvoří 17 slidů, v nichž se žák osvěží pojem podstatné jméno a práci s jednotlivými druhy podstatných jmen a pravopisem velkých písmen cílová skupina: 8. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák je schopen poznat přídavné jméno, rozlišit jeho druh, správně skloňovat, pracovat se vzory přídavných jmen, , je nutno použít formu prezentace pro zachování interaktivity použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 8. roč. , Český jazyk, přehled učiva základní školy průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních, za každým cvičením následuje klíč s řešením

Druhy přídavných jmen tvrdá – skloňují se podle vzoru mladý, mladá, mladé měkká – skloňují se podle vzoru jarní, jarní, jarní všechna přídavná jména odvozená od jmen zvířat, kromě koňský, kravský se skloňují podle tohoto vzoru přivlastňovací – skloňují se podle vzoru otcův, matčin použití vzoru otcův se vyhýbáme, protože není ve výslovnosti možno od sebe rozlišit otcovy x otcovi používáme proto důsledně vzor matčin matčini x matčiny [matčiňi] x [matčini]

V textu vyhledejte přídavná jména. V pralese Ohromná vodní hladina afrického tanganického jezera se stříbrně zaleskla v paprscích vycházejícího tropického slunce. Jako na povel se strhl v hustých korunách pralesních velikánů pronikavý pokřik. To šedí papoušci zahájili ranní koncert. Šedomodře zbarvení křiklouni s červenooranžovými ocasy poletovali z větve na větev a silnými zobáky uštipovali mladé výhonky. V blízké houštině zapraskalo, větve se zakymácely a v zeleni listů se objevila černá, lidskému obličeji podobná hlava. Starý šimpanz se vykláněl z křoví a opatrně se rozhlížel po okolí. Lidoop, hustě porostlý černou srstí, vylezl na mýtinu a dlouhýma rukama se opíral o zem. Náhle se ozval výkřik: „Uhu, uhu!“ V to okamžiku se křoví znovu rozhrnulo a vylezla z něho stará šimpanzice s mládětem přichyceným na máminých prsou. Opice byla mnohem menší než samec a nemohla s mládětem dobře běžet. Starý šimpanz vedl obratně a obezřetně rodinu starou rybářskou stezkou k jezeru.

V textu vyhledejte přídavná jména. V pralese Ohromná vodní hladina afrického tanganického jezera se stříbrně zaleskla v paprscích vycházejícího tropického slunce. Jako na povel se strhl v hustých korunách pralesních velikánů pronikavý pokřik. To šedí papoušci zahájili ranní koncert. Šedomodře zbarvení křiklouni s červenooranžovými ocasy poletovali z větve na větev a silnými zobáky uštipovali mladé výhonky. V blízké houštině zapraskalo, větve se zakymácely a v zeleni listů se objevila černá, lidskému obličeji podobná hlava. Starý šimpanz se vykláněl z křoví a opatrně se rozhlížel po okolí. Lidoop, hustě porostlý černou srstí, vylezl na mýtinu a dlouhýma rukama se opíral o zem. Náhle se ozval výkřik: „Uhu, uhu!“ V tom okamžiku se křoví znovu rozhrnulo a vylezla z něho stará šimpanzice s mládětem přichyceným na máminých prsou. Opice byla mnohem menší než samec a nemohla s mládětem dobře běžet. Starý šimpanz vedl obratně a obezřetně rodinu starou rybářskou stezkou k jezeru.

Nad přídavná jména nadepiš jejich druh. T M P V pralese Ohromná vodní hladina afrického tanganického jezera se stříbrně zaleskla v paprscích vycházejícího tropického slunce. Jako na povel se strhl v hustých korunách pralesních velikánů pronikavý pokřik. To šedí papoušci zahájili ranní koncert. Šedomodře zbarvení křiklouni s červenooranžovými ocasy poletovali z větve na větev a silnými zobáky uštipovali mladé výhonky. V blízké houštině zapraskalo, větve se zakymácely a v zeleni listů se objevila černá, lidskému obličeji podobná hlava. Starý šimpanz se vykláněl z křoví a opatrně se rozhlížel po okolí. Lidoop, hustě porostlý černou srstí, vylezl na mýtinu a dlouhýma rukama se opíral o zem. Náhle se ozval výkřik: „Uhu, uhu!“ V tom okamžiku se křoví znovu rozhrnulo a vylezla z něho stará šimpanzice s mládětem přichyceným na máminých prsou. Opice byla mnohem menší než samec a nemohla s mládětem dobře běžet. Starý šimpanz vedl obratně a obezřetně rodinu starou rybářskou stezkou k jezeru.

Nad přídavná jména nadepiš jejich druh Nad přídavná jména nadepiš jejich druh. T M P – tvrdé x měkké x přivlastňovací V pralese Ohromná vodní hladina afrického tanganického jezera se stříbrně zaleskla v paprscích vycházejícího tropického slunce. Jako na povel se strhl v hustých korunách pralesních velikánů pronikavý pokřik. To šedí papoušci zahájili ranní koncert. Šedomodře zbarvení křiklouni s červenooranžovými ocasy poletovali z větve na větev a silnými zobáky uštipovali mladé výhonky. V blízké houštině zapraskalo, větve se zakymácely a v zeleni listů se objevila černá, lidskému obličeji podobná hlava. Starý šimpanz se vykláněl z křoví a opatrně se rozhlížel po okolí. Lidoop, hustě porostlý černou srstí, vylezl na mýtinu a dlouhýma rukama se opíral o zem. Náhle se ozval výkřik: „Uhu, uhu!“ V tom okamžiku se křoví znovu rozhrnulo a vylezla z něho stará šimpanzice s mládětem přichyceným na máminých prsou. Opice byla mnohem menší než samec a nemohla s mládětem dobře běžet. Starý šimpanz vedl obratně a obezřetně rodinu starou rybářskou stezkou k jezeru.

Vyberte přídavná jména a určete jejich druh tvrdá x měkká x přivlastňovací x podstatná jména x příslovce x slovesa bratrský, bratrsky, bratrův, bratrství, bratrstvo mladý, mladík, mládí, mlád, mladost práce, pracovitý, pracovník, pracovní, pracoval pes, psí, psík dělal, dělník, dělnický, dělá, dělníkova, udělaný matka, mateřská, matčino, mateřský, mateřství učit, učitel, učitelova, učitelka, učitelský, učený, učebna, učební, učitelčina, učenec, učencův, učil, nejučenější

Vyberte přídavná jména a určete jejich druh tvrdá x měkká x přivlastňovací x podstatná jména x příslovce x slovesa bratrský, bratrsky, bratrův, bratrství, bratrstvo mladý, mladík, mládí, mlád, mladost práce, pracovitý, pracovník, pracovní, pracoval pes, psí, psík dělal, dělník, dělnický, dělá, dělníkova, udělaný matka, mateřská, matčino, mateřský, mateřství učit, učitel, učitelova, učitelka, učitelský, učený, učebna, učební, učitelčina, učenec, učencův, učil, nejučenější

Doplň koncovku a odůvodni ji. chraplav… hlas, holub… mláďata, z Havlíčkov… ulice, růžov… sametov… župan, bab… léto, hromada borovicov…ch šišek, obě Pavlov… sestry, ryz… zlato, látka s bíl…m… květy, tatínkov… přátelé, v ciz… zemi, v mal…ch květináčích, Čapkov… povídky, koz… sýry, v mraziv…ch dnech, v světl…ch kabátech, netrpěliv… lidé, za tepl…ch večerů, nov… zákazníci, jet k naléhav…m případům, hověz… polévka, skvěl… sportovci, prošedivěl… pán, při minul…ch setkáních, Nerudov… fejetony, po cel… rok, na kovov…ch předmětech, Petrov… bratři, mezi lískov…m… keři, mnoz… zpěváci, motýl… křídla, přím… kop, v rozlehl…ch lesích, Alšov… obrazy

Doplň koncovku a odůvodni ji. chraplavý hlas, holubí mláďata, z Havlíčkovy ulice, růžový sametový župan, babí léto, hromada borovicových šišek, obě Pavlovy sestry, ryzí zlato, látka s bílými květy, tatínkovi přátelé, v cizí zemi, v malých květináčích, Čapkovy povídky, kozí sýry, v mrazivých dnech, v světlých kabátech, netrpěliví lidé, za teplých večerů, noví zákazníci, jet k naléhavým případům, hovězí polévka, skvělí sportovci, prošedivělý pán, při minulých setkáních, Nerudovy fejetony, po celý rok, na kovových předmětech, Petrovi bratři, mezi lískovými keři, mnozí zpěváci, motýlí křídla, přímý kop, v rozlehlých lesích, Alšovy obrazy

Vyskloňuj ve všech pádech obojího čísla silný muž rozkvetlý strom hodnotná kniha hravé kotě 2. pád 3. pád 4. pád 5. pád 6. pád 7. pád množné číslo

Vyskloňuj ve všech pádech obojího čísla silný muž rozkvetlý strom hodnotná kniha hravé kotě 2. pád silného muže rozkvetlého stromu hodnotné knihy hravého kotěte 3. pád silnému muži rozkvetlému stromu hodnotné knize hravému kotěti 4. pád hodnotnou knihu 5. pád silný muži rozkvetlý strome hodnotná kniho 6. pád o silném muži o rozkvetlém stromu o hodnotné knize o hravém kotěti 7. pád silným mužem rozkvetlým stromem hodnotnou knihou hravým kotětem množné číslo silní muži rozkvetlé stromy hravá koťata silných mužů rozkvetlých stromů hodnotných knih hravých koťat silným mužům rozkvetlým stromům hodnotným knihám hravým koťatům silné muže o silných mužích o rozkvetlých stromech o hodnotných knihách o hravých koťatech silnými muži rozkvetlými stromy hodnotnými knihami hravými koťaty

Vyskloňuj ve všech pádech obojího čísla spěchající chlapec ryzí kov cizí paní zimní jablko 2. pád 3. pád 4. pád 5. pád 6. pád 7. pád množné číslo

Vyskloňuj ve všech pádech obojího čísla spěchající chlapec ryzí kov cizí paní zimní jablko 2. pád spěchajícího chlapce ryzího kovu zimního jablka 3. pád spěchajícímu chlapci ryzímu kovu zimnímu jablku 4. pád 5. pád spěchající chlapče ryzí kove 6. pád o spěchajícím chlapci o ryzím kovu o cizí paní o zimním jablku 7. pád spěchajícím chlapcem ryzím kovem zimním jablkem množné číslo spěchající chlapci ryzí kovy zimní jablka spěchajících chlapců ryzích kovů cizích paní zimních jablek spěchajícím chlapcům ryzím kovům cizím paním zimním jablkům spěchající chlapce o spěchajících chlapcích o ryzích kovech o cizích paních zimních jablcích spěchajícími chlapci ryzími kovy cizími paními zimními jablky

Doplň i/í, y/ý a pravopis odůvodni. Soutěž v…hrál recept na kuřecí prs…čka s krab…m… tyčinkam…. V programu se v…střídal… znám… písničkáři. Autorov… fotografie b…l… v…staven… na prestižní přehl…dce současného umění. Děti v Africe běhají většinou bos….. Komentátor hodnotil v…kon mužstva jako mndl….. Zb…lé bonbony jsou Pavlov….. Tito v…rostci jsou drz… a neurval… ke starším lidem. Oba texty obsahoval… velké množstv… hrub…ch chyb. Když b…l… chlapci s úkol… hotov…, mohl… sportovat. Zapamatovali jsme si ji podle jejích rus…ch vlasů. L…dé zas…pal… řečníka četným… dotaz…. Britský zpěvák poskytl L…dov…m nov…nám obsáhl… rozhovor. V…choz…m m…stem pro v…stup na vrchol je parkoviště v Tetřev….m sedlem. Po dlouhé cestě dorazili domů živ… a zdráv…. Oba Růžičkov… s…nové jsou lékaři.

Doplň i/í, y/ý a pravopis odůvodni. Soutěž vyhrál recept na kuřecí prsíčka s krabími tyčinkami. V programu se vystřídali známí písničkáři. Autorovy fotografie byly vystaveny na prestižní přehlídce současného umění. Děti v Africe běhají většinou bosy. Komentátor hodnotil výkon mužstva jako mdlý. Zbylé bonbony jsou Pavlovy. Tito výrostci jsou drzí a neurvalí ke starším lidem. Oba texty obsahovaly velké množství hrubých chyb. Když byli chlapci s úkoly hotovi, mohli sportovat. Zapamatovali jsme si ji podle jejích rusých vlasů. Lidé zasypali řečníka četnými dotazy. Britský zpěvák poskytl Lidovým novinám obsáhlý rozhovor. Výchozím místem pro výstup na vrchol je parkoviště v Tetřevím sedlem. Po dlouhé cestě dorazili domů živi a zdrávi. Oba Růžičkovi synové jsou lékaři.