Jak se UČIT, aby mě to nebolelo Připravila Jarmila Havelková podle příručky Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze Jak se učit na střední škole (upraveno pro ZŠ)
Obsah Metoda 5P První P – Podmínky Druhé P – Plánování Třetí P – Přestávky Čtvrté P – Poznámky a práce s textem Problémy při psaní poznámek Páté P – Paměť Kolik si toho pamatujeme? Jak se kdo učí? Problémy s pamětí Desatero správného čtení
Metoda 5P Úspěch ve škole často závisí více na domácí přípravě, než na tom, jak chytří jsme se narodili. Některým jde učení pomaleji, jiní s ním nemají sebemenší problémy. Ale existují body, kterých byste se měli držet, pokud se chcete opravdu DOBŘE A EFEKTIVNĚ naučit.
První P - PODMÍNKY Pokoj Větrání Osvětlení Ticho Pomůcky Tekutiny Pořádek
Druhé P – PLÁNOVÁNÍ ČASU Plánování přináší PLUS Poznámkový blok Učení ve stejnou dobu Plán učení – co, kde, kdy
Třetí P - PŘESTÁVKY Pauzy a přestávky = učení podle potřeby Aktivní odpočinek Krátké přestávky při domácí přípravě Učení v kratších blocích
Čtvrté P – POZNÁMKY A PRÁCE S TEXTEM Psaní poznámek Výhody Zkratka výkladu vyučujícího Základní informace o probíraném učivu Metoda POČAČO
Psaní poznámek - problémy Soustředění Rychlost výkladu Přeskakování myšlenek Výslovnost vyučujícího
Páté P - Paměť Zapamatování Zapomínání Cíl učení Fungování paměti Pamatování potřebných věcí
Kolik si toho pamatujeme? První den – cca polovina až 60% Druhý den – klesne množství informací již jen na nepatrný zlomek (u někoho to však může být ještě stále až 30% informací) Za týden – si mlhavě vzpomenete, že jste něco četli z učebnice
Jak se kdo učí? Čtení textu Poslech Kreslení / psaní textu Kombinace Opakování Pomůcky Praxe
Problémy při učení soustředění problémy s pamětí problémy s trémou a strachem nechuť k předmětu
DESATERO SPRÁVNÉHO UČENÍ vhodné podmínky (pořádek, klid, vyvětraný pokoj) včasný spánek pořízení diáře sledování výkladu a aktivita ve vyučování poznámky do sešitu práce s textem učení v kratších časových blocích opakování naučit se chtít učení s kamarády
DĚKUJI ZA POZORNOST :)