Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: Český jazyk Ročník: 5.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Advertisements

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
51.1 Slovesa Co dělají děti na obrázku?
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
Výukový materi á l zpracov á n v r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Š ablona: III/2 Č. materi.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Český jazyk Ročník: 5.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Český jazyk Ročník: 5.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_04 Tematická.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁJMENA (pronomina).
 mění svůj tvar, skloňují se nebo časují  názvy osob, zvířat a věcí obr. 1 obr. 2 obr. 3.
Slovní druhy přehled.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_452_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Dagmar Petřeková ROČNÍK, DATUM:
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_333_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_496_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
83.1 Skloňování zájmen, druhy
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
58.1 Podstatná jména rodu středního – vzor moře
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
Tvarosloví – slovní druhy
Každé slovo můžeme přiřadit k jednomu z deseti slovních druhů.
CO JE TO VESMÍR slovní druhy ohebné Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Podstatná jména Napiš, co vidíš na obrázku.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_ČESKÝ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
VY_32_INOVACE_36_Slovni_druhy_opakovani Jazyk a jazyková komunikace- Český jazyk , Slovní druhy - opakování 3. ročník Autor: Veronika Biskupová, Základní.
Český jazyk - 3.ročník, Podstatná jména.
VY_32_INOVACE_26_Slovni_druhy_uvod Jazyk a jazyková komunikace
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola Bylany, okres Kolín
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
5 Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr. Nataša Bartoníčková Název: VY_12_INOVACE_ČESKÝ JAZYK A LITERATURA_2_15.TVAROSLOVÍ Téma:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Slovní druhy Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné používání.
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Metodický list: Slovní druhy 1. část
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_16
SLOVNÍ DRUHY číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
Autor: Mgr. Lenka Zlámalová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ JAZYK
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_42_Slovni_druhy_jinak
Transkript prezentace:

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: Český jazyk Ročník: 5. Téma: Slovní druhy Autor: Jana Kamená

Slovní druhy Ouvej, ouvej! Slovní druhy? Co to znamená? Kdo se v tom všem vyznat má? Kámo, nezoufej a dobře mě poslouchej. Slovo druh znamená skupinu jedinců, kteří jsou si něčím podobní nebo vykazují stejné vlastnosti. (např. živočichové, houby, ovoce, zelenina atp.) Se slovy je to úplně stejné. Možná ti trochu napoví následující říkanka.

pes ten devět Tohle věděl už můj děda, že každé slovo něco znamená. Jedno značí zvíře, druhé na něj ukazuje, další čítá počet, jiné říká, že někdo sáňkuje. ten devět Poznámka: Tuto říkanku si můžete v hodinách HV zhudebnit a rytmicky doprovodit.

Cha,chá! Už tomu začínám trochu rozumět. Podle tebe můžu každé slovo zařadit do skupiny a v každé skupině jsou slova se stejnými vlastnostmi, významem. Třeba některá slova pojmenovávají věci kolem nás, jiná na ně ukazují, další mají za úkol spojovat, atd. No přesně tak.Těchto skupin máme 10 a nazýváme je slovní druhy.

au pes tato sladká veselý dvoje ona zedník umývá běhá čtyři ku-ku Hned si to pěkně vyzkoušej. Barevně roztřiď slova na ty která označují osoby, věci, zvířata, která na něco ukazují, která zastupují jiné slovo která vyjadřují zvuk, atp. pes tato sladká veselý dvoje ona au zedník umývá běhá čtyři ku-ku

No počkej, počkej. Tady jsem se dočetl ještě něco o ohýbání. Copak se slova dají ohýbat? Jestli se ohýbají stejně jako já po ránu, tak to půjde velmi ztuha. Vidím, že ti to nedalo a zabředl jsi trochu do knížek. To ti chválím, neboť v knihách najdeš mnoho moudrých rad. A hlavně! Dobrá kniha ti bude vždycky skutečným kamarádem a nikdy tě nezradí. Ale pojďme k ohýbání. Slova ohebná jsou taková slova, která mění při skloňování nebo časování svoje tvary.

pes – psovi – psem Začínám opět mít pocit, že na mě mluvíš čínsky. Ráčil bys mi to zase nějak lépe přiblížit? Ale velmi rád. Začneme tím tvarem. Budeš potřebovat pouze čtvrtku papíru. Podívej se na ni pozorně. Jaký má tvar? Je krásně rovná, hladká. Nyní ji zmačkej a všimni si, co se s ní stalo. Má stejný tvar jako před tím? Změnil se její tvar? Zkus ji opět narovnat. Je stejná jako na začátku? Se slovy je to úplně stejné. Také mění svoje tvary jako ta čtvrtka papíru. Uvedu ti příklad. les – lesa – lesem – lesu – lese pes – psovi – psem Sám vidíš, že se jedno slovo objevuje v několika podobách (tvarech). Nejsou stále stejná. No a to je to ohýbání.

To znamená, že slova ohebná jsou slova, která mění svoje tvary. A co je prosím tě ještě to skloňování a časování? Na mě to působí jako zaklínadlo. A co vy děti! Dovedly byste kocourovi poradit? Zkuste to. Časování znamená, že................... ........................................... Skloňování znamená, že................. Správná odpověď: Časování znamená, že slovo mění svoje tvary podle osoby, čísla a rodu. Skloňování znamená, že slovo mění svoje tvary podle pádu, čísla a rodu.

Budu-li tedy postupovat podle toho, co jsi mi řekl před chvílí, potom slova neohebná.................... ........................................................... ............................ Správná odpověď: Slova neohebná jsou slova, která nemění svoje tvary – neskloňují se ani nečasují. Př. do, velmi, ať, hurá Vždyť ono je to vlastně celkem jednoduché.

Slovní druhy Slova ohebná Slova neohebná No sláva. Uděláme si tedy názorný přehled. Slovní druhy Slova ohebná Slova neohebná (mění svoje tvary) (nemění svoje tvary) 1) Podstatná jména 6) Příslovce 2) Přídavná jména 7) Předložky 3) Zájmena 8) Spojky 4) Číslovky 9) Částice 5) Slovesa 10) Citoslovce skloňují se časují se

vyjadřují názvy osob, zvířat, věcí, dějů a vlastností Na závěr si ještě řekneme, čím se každý slovní druh vyznačuje, nebo-li jaká slova každá slovní skupina v sobě zahrnuje. 1) Podstatná jména 2) Přídavná jména 3) Zájmena 4) Číslovky 5) Slovesa 6) Příslovce 7) Předložky 8) Spojky 9) Částice 10) Citoslovce vyjadřují názvy osob, zvířat, věcí, dějů a vlastností vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí – odpovídají na otázky jaký? který? čí? Slova ohebná zastupují názvy osob, zvířat, věcí nebo na ně ukazují vyjadřují počet nebo pořadí vyjadřují děj odpovídají na otázky kde? kam? kdy? jak? stojí před jmény Slova neohebná spojují věty nebo slova uvozují samostatné věty vyjadřují pocity, výzvy nebo označují zvuky

Umíš je pojmenovat? ......................................................... ..........................................................

Umíš říci jejich vlastnosti?

Špetka her pro učení i pobavení Hry k poznání podstatných jmen jako slovního druhu. Žáci poznají, že vše kolem nich - věci, zvířata, osoby mají svůj název, nějak se „jmenují“. Jsou to podstatná jména. 1) Co vidíš? Žáci mají zavřené oči. Na povel vyučujícího je otevřou a každý z nich napíše na čtvrtku papíru předmět z jeho okolí, který viděl jako první. Žáci opět zavřou oči, na další pokyn vyučujícího opět otevřou, ale píší jiný předmět ze svého okolí. Tento způsob opakujeme stále dokola. Přeměty můžeme také nakreslit a vytvořit si tak kartotéku podstatných jmen. 2) Co je to? Tuto hru mohou hrát žáci ve dvojici v lavici. Jeden má zavázané oči a druhý mu přináší různé předměty, které musí správně určit. Potom si role vymění. 3) Na procházce Učitel předem určí, co bude které dítě představovat (rostlinu, zvíře, věc). Pak vypravuje připravený příběh. Jakmile uslyší dítě svůj „název“, stoupne si. 4) Co tě napadne? Učitel říká libovolná slova a žáci reagují slovem, které je bezprostředně napadne. voda - řeka, les - houby, oheň - kouř atd.

1) Nač myslím? 2) Jaké je to? 3) Co je v pytlíčku? 4) Kdo si Hry k poznání přídavných jmen jako slovního druhu. 1) Nač myslím? 2) Jaké je to? 3) Co je v pytlíčku? 4) Kdo si zapamatuje nejvíc? Učitel popisuje předmět, říká jeho vlastnosti a jeho využití a děti hádají, co to je. Hrajeme ve dvojici v lavici. Žák má zavázané oči a spolužák mu podává různé předměty. Nyní žák říká vlastnosti daného předmětu. Spolužák mu může pomoci otázkou: „Jaké to je?“ Vlastnosti zapisuje na čtvrtku papíru. Potom si role vymění. Žák má za úkol poznat hmatem všechny věci, které jsou v pytlíčku. Při poznávání nahlas komentuje vlastnosti předmětů, podle kterých předměty poznal. Obměna: Má za úkol vybrat jen předměty kulaté, hladké, kulaté a hladké zároveň. Tato hra slouží také k rozvoji hmatu. Varianta Kimovy hry. Žáci na lavici přinesou různé předměty. Učitel je šátkem přikryje. Po krátkém odkrytí šátku si žáci mají zapa- matovat co nejvíce předmětů. U starších žáků můžeme zapamatování rozšířit i na vlastnosti předmětů (podstatná a přídavná jména).

Použité zdroje Obrázky: 1) URL <http://kata-11.blog.cz/0804>[cit. 2010-16-8] 2)URL <http://nd03.jxs.cz/856/827/2a7ff2e90c_61831935_o2.jpg> [cit 2010-16-8] 3)URL <http://pejskoveterinky.blog.cz/0611/psi-iq-test> [cit. 2010-16-8] 4)URL < http://www.esteesklub.host.sk/UKAZOVAK.GIF> [ cit. 2010-16-8] 5] URL <http://www.zvon.de/index.php?whl=17040000&lg=cz> [cit.2010-16-8] 6) URL <http://www.moje-rodina.cz/clanky/o-detech/hracky?page=6> [ cit. 2010-17-8] 7) URL <http://brambubu.blog.cz/1003/kreslene-obrazky-zvirat> [ cit. 2010-17-8] 8) URL <http://anglictina.pise.cz/082008/> [ cit. 2010-17-8] 9) URL <http://www.pixmac.cz/fotka/kreslen%C3%A9+kv%C4%9Btiny/000000932530> [ cit. 2010-17-8] 10] URL< http://www.pixmac.cz/fotka/usm%C3%ADvaj%C3%ADc%C3%AD+se+slunce+s+kv%C4%9Btinami/000028057991> [ cit. 2010-17-8] 11) URL <http://www.predskolaci.cz/?s=omalov%C3%A1nky&paged=8> [ cit. 2010-17-8] 12) URL<http://cz.123rf.com/photo_2275998_kreslen---ilustrace-mlad---chlapec-m--vali.html> [ cit. 2010-17-8] 13) URL <http://www.rovnovaha.ic.cz/akce.htm> [ cit. 2010-17-8] 14) URL <http://www.pixmac.cz/pictures/kreslen%C3%A1+v%C4%8Dela#/page/1/obj/4>[cit. 2010-17-8]

15) URL <http://www. free-clipart-pictures. net/food_clipart 15) URL <http://www.free-clipart-pictures.net/food_clipart.html> [cit.2010-17-8] 16) URL <http://www.predskolaci.cz/?tag=les> [cit.2010-17-8] 17) URL <http://www.freeclipartnow.com/toys/balls/ > [cit.2010-17-8] 18) URL <http://missouricartitleloans.com/> [cit. 2010-17-8] 19 URL <http://www.detiazahrada.cz/katalog/hracky/hracky-pro-nejmensi/zvukove---melodicke> [cit. 2010-17-8] 20) URL < http://www.netix.cz/petrklic/. [cit. 2010-17-8] 21) URL <http://www.penzion-kaplna.sk/03.htm. [ cit. 2010-17-8] 22) URL <http://midlifecareerstrategy.com/blog/> [cit. 2010 -17-8] Literarura: 1) PaedDr.ChÝLOVÁ H., Mgr.JANÁČKOVÁ Z.., doc. PhDr.MINÁŘOVÁ E.,Csc., Mgr.ZBOŘILOVÁ J. - učebnice pro 5. ročník Český jazyk. 1. vydání, Brno: NOVÁ ŠKOLA 2003: str. 52 2) SANTLEROVÁ K – 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. 1. vydání, Brno: Učebnice a knihy 1993:str.16-19