Dlouhodobý rozvoj sportovce Long Term Athlete Development LTAD M. Faina - Italský fyziolog, universitní profesor, vedoucí lékař Italské cyklistické federace a účastník tří OH Volker Nolte ( CAN/GER )
Význam LTAD LTAD je filozofie, názor na funkci a poslání sportu v současné společnosti Identifikuje cíle sportovního systému a poskytuje návrhy řešení problémů Je průvodcem plánování pro dosažení optimální výkonnosti ve všech vývojových etapách sportovní přípravy Na vědeckém základě zobecňuje empirické znalosti trenérů
Motto systému Zdraví, zdatnost a správný životní styl celého národa, ale i zisk medailí na vrcholných světových soutěžích je vedlejším produktem efektivně fungujícího systému sportu.
Omyly sportovních systémů Mládež je často přetěžována účastí v soutěžích, ale není dostatečně fyzicky připravena, chybí systematický sportovní trénink Tréninkové schéma dospělých a jejich závodní kalendář je bez úpravy používán v přípravě mládeže Tréninkové programy mužů jsou aplikovány ve sportovní přípravě žen Kalendářní věk je určující při návrhu tréninkového zatížení ve věku 11 – 16 let, nerespektujeme biologický věk dospívajícího sportovce
Omyly sportovních systémů Nejsou zohledněny kritické, nebo naopak optimální periody při vytváření tréninkových adaptací organismu Nejlepší odborníci jsou zainteresováni pouze v přípravě elitních sportovců ( ti by se měli hlavně angažovat při přípravě mládežnických družstev ). Nedostatek integrace sportovní vědy a výzkumu do procesu přípravy ( sportovní medicína, specifické technicko-taktické poznatky…)
Závěry Chyby ve sportovního programu dítěte ( kritická období jsou 6 – 10 a 10 – 16 let ) nemohou být již plně napraveny a sportovec nedosáhne maximálního rozvoje svých genetických předpokladů Obvyklým jevem sportovní přípravy dětí je nedostatek obecných pohybových činností - u chlapců do 12, u dívek do 11 let Trénink je zaměřen na výsledek a ne na samotný „proces“. Častou chybou je příliš velké množství různých soutěží a nedostatek komplexního rozvoje mladého sportovce
Závěry - předčasná specializace Předčasná specializace přispívá zejména k Jednostranné zátěži pohybového aparátu Zvyšujícímu se riziku zranění z přetížení pohybového aparátu Možnost vzniku „syndromu vyhoření“.. Možnost předčasného odchodu a přerušení sportovní přípravy
Faktory, ovlivňující LTAD Pravidlo deseti let Základy Specializace Růst, vývoj, dozrávání Rozvoj výkonnosti Periodizace Soutěžní kalendář
10 let 10 000 hodin 1. Pravidlo deseti let Abyste excelovali v jakékoliv činnosti, je třeba deset let usilovného tréninku. H.Simon Nobel Laurente Pravidlo deseti let nebo deseti tisíc hodin. Erikson a Carness 10 let 10 000 hodin
2. Základy FUNdamentals
Fyzická ( tělesná ) gramotnost FUNdamental motor skils FMS FUNdamental sport skils FSS FMS + FSS = Physical literacy Dívky 11 let, chlapci 12 let
Pohybové dovednosti Otevřené a uzavřené dovednosti - uzavřené dovednosti neovlivňují ani změny přírodního prostředí, ani akce protivníka a můžeme předpokládat relativně stálé podmínky. Zatímco otevřené dovednosti jsou ty, při kterých je reakce soupeře nebo změna podmínek prostředí proměnná a sportovec je nucen svojí pohybovou činnost uzpůsobovat situaci. Při posilování s činkou nemusí sportovec reagovat na protiakci soupeře a může tedy být řazeno k uzavřeným dovednostem.
Pohybové dovednosti Hledisko časového okamžiku: Dovednost má určený počáteční a konečný moment, jako například vrhy, skoky, kopy… Cyklické dovednosti ( běh, plavání, cyklistika.. ) nemají podobný bod začátku a konce a v určité časové periodě se opakují. Složené dovednosti se sestávají z řady po sobě jdoucích jednotlivých dovedností, vzniká tak nový pohyb specifické sekvence, vzniká tak nová dovednost..
Pohybové dovednosti Hledisko způsobu řešení pohybového úkolu: Motorické dovednosti a dovednosti, závislé na způsobu řešení úkolu - v případě motorické dovednosti je rozhodujícím faktorem úspěšnosti kvalita provedení pohybového schématu. U dovedností, závislých na způsobu řešení úkolu, je úspěch spíše určen rozhodnutím o způsobu provedení pohybového úkolu, než úrovní samotného provedení.
Motorické učení Slovní popis úkolu, získávání informací Motorické učení – optimální provedení pohybu efektivním způsobe Vytvoření dynamického stereotypu - zautomatizování činnosti, je zaměřena na vytvoření pohybového stereotypu, který nevyžaduje vědomou pozornost
3. Specializace Sporty s rannou specializací Gymnastika Moderní gymnastika Krasobruslení Skoky do vody Plavání ( věk 8 let ) Další? Sporty s pozdější specializací: Jsou to ty ostatní, předčasná specializace přispívá k: Jednostranné zátěži pohybového aparátu Zvyšujícímu se riziku zranění z přetížení pohybového aparátu Možnost vzniku „syndromu vyhoření“.. Možnost předčasného odchodu a přerušení sportovní přípravy
4. Růst, vývoj, dozrávání Sportovec může mít rozdíl 4 – 5 let mezi biologickým a kalendářním věkem!!!
Růst - dívky
Růst - chlapci
5. Rozvoj výkonnosti Vytrvalost Síla Rychlost Obratnost Ohebnost
Vytrvalost Dobrých tréninkových adaptací na zatížení vytrvalostního charakteru dosahujeme.již na počátku akceleračního období růstu: 10 – 11 let u děvčat 12 – 13 let u chlapců
Silové schopnosti možno dosáhnout dobré tréninkové odezvy na zatížení po prvních menstruacích Přírůstky v rozvoji silových schopností před tímto obdobím jsou dány pouze zlepšením motorické koordinace - zlepšením funkcí CNS!!!
Silové schopnosti možno dosáhnout dobré tréninkové odezvy na zatížení 12 – 18 měsíců po dosažení vrcholu v přírůstcích výšky Přírůstky v rozvoji silových schopností před tímto obdobím jsou dány pouze zlepšením motorické koordinace - zlepšením funkcí CNS!!!
Rychlostní schopnosti Trénovatelnost rychlosti rychle ubývá s věkem Období, vhodná pro rozvoj rychlostních schopností: Dívky Období I. 6 - 8 let Období II. 11 - 13 let Chlapci Období I. 7 - 9 let Období II. 13 – 16 let
Rychlostní schopnosti Období I. hbitost, čilost, pohyblivost změny v rychlosti, změny směru… rychlost jednotlivých částí těla Zatížení v intervalech kratších než 5 s Období II. rozvoj anaerobní, alaktátové kapacity rychlost v různých komplexních pohybových činnostech Zatížení v intervalech 5 – 20 s
Obratnost Trénovatelnost rychlosti rychle ubývá s věkem Období, vhodná pro rozvoj obratnosti Dívky 8 – 11 let let Chlapci 9 – 12 let ( pro sporty s pozdější specializací )
Ohebnost Trénovatelnost rychlosti rychle ubývá s věkem Období, vhodné pro rozvoj obratnosti 6 – 10 let
Rozvoj výkonnosti Úzká souvislost s biologickým věkem Vytrvalost Silové schopnosti Určení dle kalendářního věku Rychlost Obratnost Ohebnost
Dívky
Chlapci
Sedm stupňů vývoje veslaře Aktivní začátek – základní dovednosti ( 0-6 ) Základní rozvoj – základní motorické dovednosti ( ž 6-8, m 6-9 ) Učit se trénovat – základní sportovní dovednosti ( ž 8-11, m 9-12 ) Rozvoj trénovanosti – specifické sportovní dovednosti Příprava k závodům – rozvoj výkonnosti ( ž 15–21, m 16–23 ) Trénink pro vítězství – budování maximální výkonnosti ( ž 18- , m 19- ) Aktivní životní styl
Sedm stupňů vývoje veslaře Výběr talentů Aktivní začátek Základní rozvoj Učit se trénovat Rozvoj trénovanosti Příprava k závodům Trénink pro vítězství Aktivní životní styl třídění výběr talentů výběr specializace specializace dosažení vysokého výkonu
Sedm stupňů Aktivní začátek - běhání, plavání, základní gymnastické prvky… Základní rozvoj - hody, skoky, základy sportovních her… Učit se trénovat - široké spektrum pohybových činností, hry… Rozvoj trénovanosti - rozvoj předpokladů a schopností, specifické prvky ( učení veslařského pohybu ) Příprava k závodům - optimalizace výkonnosti, soutěže, výsledky závodů…. Trénink pro vítězství - maximální výkon, závod, stupně vítězů… Aktivní životní styl – zdravá a celoživotní sportovní činnost
Kruh fyzické aktivity Sportovní rekreace, Školní tělesná aktivní účast výchova Vrcholová výkonnost
Sportovní systém Sportovní rekreace Aktivně pro život Trénink pro vítězství Sportovní rekreace Vrcholová výkonnost Aktivně pro život Příprava k závodům Rozvoj trénovanosti Zdravá a celoživotní sportovní činnost Sport pro všechny Učit se trénovat Fyzická ( tělesná ) gramotnost