S P O R T Pohybová aktivita provozovaná podle určitých pravidel a zvyklostí, které předchází trénink Sportare, Desporter, Disportare – bavit se, rozptylovat.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Advertisements

VOLNÝ ČAS TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ POTŘEBY KAŽDÉHO ČLOVĚKA.
- Romské etnikum a sport - percepce, přínosy a bariéry
Vědy o sportu (Sport sciencis)
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
ÚVOD DO VÝCHOVY MIMO VYUČOVÁNÍ
Vymezení a funkce volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Projekty ve sportu Brigita Stloukalová. „Pobytová“ – „rekreační“ akce 1.CO? 2.PROČ? 3.PRO KOHO? 4.KDE? 5.KDY? 6.S KÝM? 7.S ČÍM? 8.JAK? 9.ČÍM SE LIŠÍM?
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Přínos dobrovolnického programu pro onkologické pacienty
Technická, taktická a psychologická příprava
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
Metodický list Úkolem této prezentace je přiblížit obsah pojmů tělesná kultura, tělesná výchova, sport a jeho součásti, které se ne vždy správně používají.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
KDO CO je PR OČ KDO CO je PR OČ. Roman Šebrle Změlík Robert.
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
Základní infomace: Počet přednášek a seminářů 11
Komunitní a otevřená škola
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Psychologie ve sportu Úvod Mgr. Veronika Kavková
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
EKOS P1 Základní pojmy.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Psychologie pro sportovní praxi
YMCA Young Men´s Christian Association Křesťanské sdružení mladých mužů.
Plavecká výuka v návaznosti na výkonnostní plavání Mgr. Daniel Jurák 2015.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Legislativa.  Které orgány veřejné správy provádějí určité úkony v oblasti sportu?  Co je to veřejná správa?  Jak dělíme veřejnou správu?  Znáte některé.
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Definice, základní pojmy
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_43_Člověk a společnost.
OSTATNÍ FORMY CESTOVNÍHO RUCHU
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Tělesná kultura a tělesná výchova – součásti výchovy ke zdravému životnímu stylu.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Ekonomika tělesné výchovy a sportu v ČR Tělesná kultura.
Problémová analýza – shrnutí Návrh scénářů řešení –
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Volnočasové aktivity dospělých
Ekonomika – základní pojmy.
4. Pedagogika sportu v systému věd
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Zhodnocení období 2005 – 2008 v oblasti školství a sportu
Vymezení a funkce volného času
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Tělesná kultura EVSE Ing. Marek Pavlik, Ph.D.
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Kondiční příprava ve sportu
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Sociálně aktivizační služby
Transkript prezentace:

S P O R T Pohybová aktivita provozovaná podle určitých pravidel a zvyklostí, které předchází trénink Sportare, Desporter, Disportare – bavit se, rozptylovat se, příjemně trávit volný čas.

Vývoj sportu Sport v jednotlivých fázích vývoje lidstva Novověk Vznik sportu ovlivňovaly zejména tyto podmínky – sociálně ekonomické podmínky (zprůmyslnění sportu,jednostrannost pracovního zatížení, dlouhotrvající stres, možnost podnikání, profesionalismus) - psychosociální (soutěživost, aktivní forma odpočinku a trávení VČ, seberealizace, stres, motivaci) Současnost – sport fenomén 20.st., Sport realita života – 3 hlavní součásti. Postavení sportu ve společnosti (politika, ekonomika, školství) Charakter sportu můžeme vyjádřit jeho komponentami (Dovalil) : – výchovně vzdělávací proces - výkonnost s cílem vítězství - systém soutěží - výběr (nábor) talentů (dětí a mládeže) - organizace a řízení - diváctví - profesionalizace a komercionalizace

Definice sportu Choutka (1987, s. 15) : Sport je oblastí dobrovolné lidské činnosti, která uspokojuje potřeby sportovců a dalších účastníků. Ti se v ní realizují a nacházejí v ní všestranné a hluboké prožitky. Sportovec je v této činnosti nejen objektem , ale i subjektem svého zdokonalování, seberozvoje a sebevýchovy.Tím se stává ST a soutěžení neobyčejně účinným prostředkem všestranného rozvoje sportovce. Evropská charta sportu(1992):Sport jsou všechny formy tělesné činnosti, které si kladou za cíl projevení či zdokonalení tělesné i psychické kondice, rozvoj společenských vztahů nebo dosažení výsledků v soutěžích na všech úrovních(ať organizovaný nebo ne). Dovalil (2002, str.6):Sport je dobrovolná pohybová aktivita, motivovaná snahou po dosažení maximální výkonnosti, rozvíjené v tréninku a demonstrované v soutěžích. Moravec (2007 s.10) popisuje v duchu Ev.charty o sportu. : Sport zahrnuje všechny vhodné formy org. i neor. pohybových aktivit, jejichž cílem je podpořit u lidí starost o jejich zdraví, duševní pohodu, tělesný , funkční, psychický rozvoj a pohybovou výkonnost, uspokojování jejich kulturních potřeb, formovat sociální vztahy nebo dosáhnout lepší výsledky a zvýšit jejich sportovní výkonnost v soutěžích na různé úrovni.

Cíl sportu Dva směry: - sport jako prostředek dosažení max. individuální výkonnosti a cílem je uspění v soutěžích daného sportovního odvětví - obecný prostředek pro rozvoj a udržení zdraví jednotlivce i společnosti jehož součástí může být soutěžení

Znaky současného sportu globalizace (institucionalizace, profesionalizace, vztah ke kultuře a ekonomice, mediím a módě …) heterogennost – státní – soukromé kluby, org – neorg PA, rozšiřuje se počet PA geometr. Řadou. Individualizace – výběr podle osobního zájmu a cílů a způsobu života jednotlivce (Slepičková 2000)

Dělení sportu Základní dělení podle výkonnosti: -Masový, rekreační - Výkonnostní - Vrcholový Podle věkové kategorie, nebo etapy ST: - dětský - mládeže - dospělých Další : organizovaný – neorganizovaný školní – mimoškolní – volnočasové atd. aktivní – pasivní (divácký sport) ….atd.

Dělení sportu Novější detailnější rozdělení např. podle Cruma: sport pro zdraví (fitness sport):: cílem je upevňování aktivního zdraví a další pozitivní hodnoty llidského života působením rozmanitých rekreačních pohybových aktivit,tj. sport pro všechny výkonnostní sport: cílem je dosahování výkonů a vítězství nad soupeřem, realizovaných na bázi amatérské),, vrcholový sport (elite, top sport):: cílem je dosahování maximálních výkonů a vítězství nad soupeřem realizovaných na bázi profesionální, dosahování ekonomického efektu, vyniknutí) lust sport s hlavním cílem a snahou o nacházení exkluzivních příjemností, obvykle komerčně spojen s turistikou, označován jako sport (sun,, sand,, snow,, sex,, speed,, satisfaction) rizikový a dobrodružný sport, jehož hlavní motiv je dobrodružství a napětí (komerčně organizované expedice), outdoorové aktivity (ve smyslu člověk- pohyb-příroda), survivalové aktivity (extrémní forma předchozích činností), orienteering (spojení fyzické a psychické aktivity k dosažení cíle) kosmetický sport s cílem dosažení optimálního modelového vzhledu, vzezření

Sféry sportu: aktivní pasivní podpůrná

Funkce sportu zdravotní – i preventivní a kompenzační funkci výchovně vzdělávací zdravotní – i preventivní a kompenzační funkci kulturní – zábava pro široké vrstvy obyvatelstva reprezentační funkci – státu, oddílu, města