Základy laboratorní techniky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Změna objemu kapalin a plynů při zahřívání nebo při ochlazování
Advertisements

Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Typy filtrů, druhy filtrací
Pipetování a titrace VY_32_INOVACE_CH1 – 10 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Bílkoviny VY_32_INOVACE_CH1 – 17 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Ptáci VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
VY_32_INOVACE_G LABORATORNÍ SKLO
Fyzikální vlastnosti nerostů
Oxidy I VY_32_INOVACE_CH1 – 13 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Destilace VY_32_INOVACE_CH1 – 03 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Elektrolýza VY_32_INOVACE_CH1 – 20 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
VY_32_INOVACE_CH1 – 14 Oxidy II AUTOR: Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO: září 2011 STRUČNÁ ANOTACE: Praktické činnosti z chemie pro 8. ročník. Téma: Zdroje.
Kovy – plamenové zkoušky
Cukry II VY_32_INOVACE_CH1 – 19 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Cukry I VY_32_INOVACE_CH1 – 18 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Bakterie 1 VY_32_INOVACE_A1-01 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Bakterie 2 VY_32_INOVACE_A1- 02 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Rozbor stavby květu VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Laboratorní práce č. 1 Filtrace Mgr. Helena Roubalová
VY_32_INOVACE_10_CHEMICKÉ NÁDOBÍ
Mikroskopické pozorování buněk cibule
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Smyslové orgány VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Měření objemu 6. ročník.
LABORATORNÍ PRÁCE Organická analýza PaedDr. Jiřina Ustohalová
Cévní a dýchací soustava
LABORATORNÍ POMŮCKY, CHEMICKÉ SKLO
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník
Laboratorní práce č. 2 Destilace Mgr. Helena Roubalová
Soli VY_32_INOVACE_CH1 – 15 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Třídění a určování hornin
Bezpečnost práce v chemii
Oddělujeme složky směsí
Zahřívání látek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Chemie Čím se zabývá Druhy chemie Chemická laboratoř Konec
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Filtrace VY_32_INOVACE_CH1 – 02 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Chromatografie VY_32_INOVACE_CH1 – 01 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Schránky měkkýšů VY_32_INOVACE_CH3 – 04 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Obrázek převzat z (prosinec 2006)
VODÍK Příprava a vlastnosti vodíku. VY_32_INOVACE_G3 - 10
Pozorování žížaly VY_32_INOVACE_CH3 – 05 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Krystalizace VY_32_INOVACE_CH1 – 04 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
VY_32_INOVACE_CH Opěrná soustava AUTOR : Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO : říjen 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Laboratorní práce. Téma: Opěrná soustava. Zkoumání.
Chemické vlastnosti nerostů
Práce s edlabem.
Průduchy v pokožce listů
PLETIVA VY_52_INOVACE_B1 – 31 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
R.Z. Někdy je třeba jednotlivé složky směsí od sebe oddělit Pak závisí na druhu směsi a na tom, co chceme získat.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Archimedův zákon.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Zařízení chemické laboratoře Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Chemie Čím se zabývá Druhy chemie Chemická laboratoř Konec
15 filtrace - laboratorní práce
Chemické nádobí a pomůcky.
Objemové změny těles s teplotou
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_03 Měření objemu
Laboratorní sklo Kádinka – neslouží k odměřování objemů !!!
Termika VY_32_INOVACE_05-42 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Fyzikální konstanty – bod tání, bod varu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Objem objem je fyzikální veličina, kterou značíme V
Uváděj písmenem typ směsi
Anotace Litr Druhy a využití Co měříme v litrech
Transkript prezentace:

Základy laboratorní techniky VY_32_INOVACE_CH1 – 16 Základy laboratorní techniky AUTOR: Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO: září 2011 STRUČNÁ ANOTACE: Praktické činnosti z chemie. Téma: Práce se skleněnými trubicemi. Časová náročnost: 1 vyučovací hodina v součinnosti s elektronickou verzí učebnice FRAUS Chemie 8 a 9. Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Laboratorní pomůcky

Nalévání kapalin po tyčince K pozvolnému nalévání kapalin používáme skleněnou tyčinku. Lijeme tak, aby proud stékal po tyčince a vnitřní stěně nádoby.

Nalívání kapalin do zkumavky Do zkumavky nalíváme kapalinu tak, že zkumavku držíme mezi palcem a ukazováčkem ve výši očí, ale v dostatečné vzdálenosti od očí. Nebezpečné látky lijeme do zkumavky upevněné v držáku na stojanu.

Míchání - skleněnou tyčinkou - krouživým pohybem nádoby Nálevka – pro kapaliny Násypka – pro pevné sypké látky

Odměřování objemu kapalin Odhadem - KÁDINKY

ODMĚRNÁ ZKUMAVKA ODMĚRNÁ BAŇKA

ODMĚRNÝ VÁLEC, PIPETY A BYRETA

Přesný objem

ODMĚŘOVÁNÍ OBJEMU BYRETOU TITRACE

Sestavení aparatur

křížová svorka držák

filtrační kruh varný kruh

použití křížové svorky

Filtrační aparatura a skládání filtru

Destilační aparatura a chladiče

Zahřívání plynové kahany

Lihový kahan

zahřívání v kleštích

žíhání v trianglu a kelímku

zahřívání látky ve zkumavce Zkumavku vložíme šikmo nad plamen tak, aby její ústí směřovalo bezpečným směrem.

zahřívání na vodní lázni

důkaz a zkouška čistoty vodíku

Měření teploty

Měření pH

Úprava skleněných trubic ŘEZÁNÍ: skleněnou trubici položíme na pevnou podložku a mírným tlakem hranou trojhranného pilníku nebo speciálního nože na sklo vedeme jeden řez. Trubici pak uchopíme oběma rukama tak, že palce opřeme z obou stran těsně proti místu řezu a trubici zlomíme. Nařezané trubičky hned otavíme tak, že je vložíme do nesvítivého plamene.

Úprava skleněných trubic Vytahování skleněných trubic v kapiláry Sklo za neustálého otáčení zahříváme uprostřed. V okamžiku, kdy sklo změklo, vyjmeme trubičku z plamene a silným tahem do stran vytáhneme kapiláru.

Úprava skleněných trubic Ohýbání skleněných trubiček. Skleněnou trubicí neustále otáčíme a zahříváme po celé délce budoucího ohybu. Když sklo změkne, vyjmeme z plamenu a pomalu ohneme tak, že část, která byla naposledy v plamenu, tvoří vnitřní stranu ohybu.

POZOR Sklo chladne pomalu POZOR Sklo chladne pomalu. Je nutné pokládat na nehořlavou podložku a nechat bez doteku dostatečnou dobu. Použité obrázky: Učebnice Chemie 8 a 9 FRAUS www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/labtech/pages/rezanísklenenych.html www.natur.cuni.cz/anorchem/LabTech/Text/LT.pdf