Změny teploty těles tepelnou výměnou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proč se tělesa zahřívají při tření?
Advertisements

průběh chemických reakcí
Tepelná výměna prouděním
Projekt teplo Na fyziku.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektrická práce. Elektrická energie
Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)
KALORIMETR.
Vodič a izolant v elektrickém poli
Změna objemu pevných těles při zahřívání nebo při ochlazování
Co je elektrický proud? (Učebnice strana 122 – 124)
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Tepelná výměna prouděním
Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_08
Zahřívání vodiče při průchodu
Šíření tepla.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Teplo.
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Tepelné jevy.
Vnitřní energie II. část
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
Šíření tepla Pavlína Králová, Jana Neuhauserová, Vladislav Orna, Jan Láska, Zdeněk Vrňák.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Tepelná výměna Autor:Mgr.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Šíření tepla TEPLO Q.
Elektrické teplo - základy Teplo 1 Elektrické teplo - základy.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Vedení tepla (kondukce)
ZMĚNA TEPLOTY TĚLES TEPELNOU VÝMĚNOU
Vodiče elektrického proudu.
Na této prezentaci spolupracovali:
Vypařování a kapalnění
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
VY_32_INOVACE_05-45 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla vedením Jméno.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Tepelná výměna vedením Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změna teploty těles tepelnou výměnou TÉMATICKÝ.
TEPELNÉ VODIČE A IZOLANTY
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Tepelná výměna prouděním
TEPLO.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
TEPLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
zpracovaný v rámci projektu
Třída 3.A 13. hodina.
Transkript prezentace:

Změny teploty těles tepelnou výměnou (Učebnice strana 51 – 52) Do studeného porcelánového hrnku nalijeme horký čaj. Po chvíli má hrnek i čaj stejnou teplotu. Hrnek se zahřeje a čaj se ochladí. Částice čaje, který má vyšší teplotu, narážejí do částic porcelánu, který má nižší teplotu, a tím jim odevzdávají část své vnitřní energie. Vnitřní energie porcelánového hrnku se zvětší, vnitřní energie čaje se zmenší. Změna vnitřní energie čaje a hrnku nastala tepelnou výměnou. Děj probíhá tak dlouho, pokud se teplota čaje a hrnku nevyrovná. Do hrnku s čajem vložíme lžičku tak, aby byla jen zčásti ponořená. Po chvíli se zahřeje i část lžičky, která není ponořená. Nejprve se tepelnou výměnou mezi čajem a lžičkou ohřeje část lžičky ponořená do čaje. Tím se částice v ponořené části lžičky začnou pohybovat rychleji a při vzájemných srážkách předávají část své pohybové energie částicím pohybujícím se v druhé části lžičky pomaleji. Takto se postupně ohřívá i část lžičky, která není ponořená do čaje.

Také při zahřívání ocelové koule plamenem probíhá tepelná výměna Také při zahřívání ocelové koule plamenem probíhá tepelná výměna. Rychle se pohybující částice hořícího plamene předávají část své pohybové energie částicím koule. Tím se zvětšuje vnitřní energie koule. Při dotyku dvou těles o různé teplotě předají částice tělesa o vyšší teplotě část své pohybové energie částicím tělesa o nižší teplotě, pokud se teplota obou těles nevyrovná. Říkáme, že nastává tepelná výměna vedením. Tepelná výměna vedením nastává i uvnitř tělesa, jehož dvě části mají různou teplotu.

Na dvě tyče – skleněnou a měděnou připevníme voskem korkové válečky Na dvě tyče – skleněnou a měděnou připevníme voskem korkové válečky. Potom kahanem na jednom konci tyče stejně zahříváme. Částice zahřívané části tyčí se začnou pohybovat rychleji a při vzájemných srážkách předávají část své pohybové energie částicím pohybujícím se ve zbývající části tyčí pomaleji. Takto se postupně tyče ohřívají. Ohřátá tyč rozpustí vosk a korkový váleček odpadne. skleněná tyč měděná tyč Skleněná tyč se zahřívá pomalu, částicová stavba některých látek umožňuje jen pomalou výměnu tepla. Sklo patří mezi tepelné izolanty. Měděná tyč se zahřeje rychle, částicová stavba kovů umožňuje rychlou tepelnou výměnu. Měď a další kovy jsou dobrými tepelnými vodiči. Tepelným izolantem je např. vzduch. tepelnými izolanty jsou látky, které obsahují vzduch, např. vata, peří, srst, molitan, polystyren, suché dřevo. Dokonalým tepelným izolantem je vakuum.

Na dno zkumavky dáme kousek ledu a zatižte ho matkou, aby nevyplaval, a pak dolijte studenou vodou téměř po okraj. Zkumavku držíme za dolní konec a horní konec držíme nad plamenem. Voda se za chvíli nahoře začne vařit. Led neroztaje. Voda špatně vede teplo, proto v místě zahřívání vaří a ve spodní části zkumavky zůstává led. Kovovou tyčku těsně omotáme papírovým proužkem a ten na konci přichyťte troškou lepidla. Zkusíme pak papír nad plamenem zapálit. Nepodaří se vám to. Pokus opakujte se skleněnou tyčkou. Tentokrát papír chytne. Aby papír vzplanul, musí se zahřát na teplotu několika set stupňů Celsia. Když dáme nad plamen volný list papíru, přechází teplo z plamene do papíru, papír se zahřívá, až nakonec chytne. Když se ale papíru dotýká kov, odvede všechno teplo rychle pryč a papír se dostatečně nezahřeje. Naopak dřevo vede teplo špatně, proto papír dosáhne teploty potřebné pro hoření.

V místnosti je teplota vzduchu 20°C V místnosti je teplota vzduchu 20°C. Na stole leží dvě stejně velké koule, jedna je polystyrenová, druhá ocelová. Díky tepelné výměně mají stejnou teplotu jako vzduch, tj. asi 20°C. Sáhneme na ně rukou. Zdá se, že polystyrenová koule je teplejší než ocelová. Je to tím, že ruka má teplotu asi 36°C, polystyren se v místě dotyku zahřeje na teplotu ruky, je to tepelný izolant a nepřenáší teplo dál. Ocel je dobrý tepelný vodič, proto z ruky, která je teplejší, teplo stále odvádí. Na povrchu ocelové koule zůstává stále teplota 20°C, proto se zdá chladnější. Tepelné vodiče snadno odvádějí teplo, proto nás ochlazují. Kovy nebo dlaždice jsou tepelné vodiče, proto se nám zdají v téže místnosti chladnější než např. koberec, korek, polystyren, dřevo apod. Tyto látky jsou tepelné izolanty, neodvádějí téměř žádné teplo, proto nás neochlazují. I výrok „kožich hřeje“ není správný. Ve skutečnosti je kožich tepelný izolant, a proto zamezuje úniku tepla z povrchu těla. V tepelných vodičích (např. kovech) probíhá tepelná výměna vedením rychle, v tepelných izolantech (sklo, suché dřevo, plasty, polystyren, vata, minerální plst, vzduch, voda...) za stejných podmínek pomalu. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 52.