VOLNÝ ČAS TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ POTŘEBY KAŽDÉHO ČLOVĚKA
ZABÝVÁME SE RŮZNÝMI ČINNOSTMI, VČETNĚ TĚCH, KTERÉ NAZÝVÁME ZÁJMOVÝMI VĚTŠINOU JE TO ČÁST DNE, TÝDNE, ROKU, KTEROU HODNOTÍ VELMI KLADNĚ JE TO ODOBÍ ŽIVOTA, KDY ČLOVĚK DĚLÁ ČINNOSTI, KTERÉ MÁ RÁD, SÁM SI JE ZVOLÍ A PROTO SI PŘI NICH TAKÉ NEJLÉPE ODPOČINE
VOLNÝ ČAS VYSTIHUJE VĚTA: „MOHU, ALE NEMUSÍM“
VOLNÝ ČAS POMÁHÁ LIDEM OBNOVIT PRACOVNÍ SCHOPNOST, MŮŽE JE UČINIT ŠŤASTNĚJŠÍ ČI NAOPAK NESPOKOJENÝMI, MŮŽE ZVÝŠIT JEJICH KVALIFIKACI, MŮŽE VÉST MLADÉ LIDI I DOSPĚLÉ KE KULTURNÍMU ROZVOJI A K OBOHACENÍ OSOBNOSTI, ALE TAKÉ KE STAGNACI NEBO K ČINNOSTI V ANTISOCIÁLNĚ ZAMĚŘENÝCH SKUPINÁCH
VYMEZENÍ VOLNÉHO ČASU Z CELKOVÉHO ČASOVÉHO ÚHRNU SE ODEČTE PRACOVNÍ DOBA A DÁLE NĚKTERÉ ČÁSTI MIMOPRACOVNÍ DOBY: ČAS POTŘEBNÝ K CESTĚ DO PRÁCE A Z PRÁCE, K USPOKOJOVÁNÍ FYZIOLOGICKÝCH POTŘEB (HLAVNĚ SPÁNKU A PŘIJÍMÁNÍ POTRAVY), K VYKONÁVÁNÍ DOMÁCÍCH PRACÍ A K UDRŽOVÁNÍ HYGIENY
Náplň volného času ŽENY MAJÍ V PRŮMĚRU MÉNĚ VOLNÉHO ČASU NEŽ MUŽI NÁPLŇ VOLNÉHO ČASU JE ROZDÍLNÁ - RŮZNÉ ZEMĚ, MĚSTO A VENKOV, SPOLEČENSKÉ VRSTVY, PROFESIONÁLNÍ SKUPINY, JEDNOTLIVCI
Vymezení volného času VOLNÝ ČAS SE ČASTO VYMEZUJE FUNKCEMI ODPOČINKU, ZÁBAVY A ROZVOJE OSOBNOSTI S TÍM, ŽE SE VZÁJEMNĚ PŘEKRÝVAJÍ
NA ČEM ZÁVISÍ TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU? VOLBA VOLNÉHO ČASU JE ZÁVISLÁ NA: ZÁJMOVÝCH ČINNOSTECH, KTERÉ SE ODVÍJEJÍ OD TEMPERAMENTU A POVAHY ČLOVĚKA DO POPŘEDÍ SE DOSTÁVAJÍ TYTO POLOŽKY: VYUŽÍVÁNÍ PROSTŘEDKŮ MASOVÉ KOMUNIKACE (TELEVIZE, ROZHLAS, NOVINY, KINO), SPORT, PRÁCE NA POČÍTAČI, PŘÍRODA, CESTOVÁNÍ, MANUÁLNÍ ČINNOSTI (ŘEMESLNÉ PRÁCE, KUTĚNÍ, ŠITÍ, PLETENÍ ZAHRÁDKÁŘSTVÍ)
DOPORUČENÉ ZÁJMY DLE CHARAKTERU ČLOVĚKA: SANGVINIK – NEJSPÍŠE SPORT A JINÉ ZÁJMY SPOJENÉ S AKTIVITOU CHOLERIK – NEJSPÍŠE ZÁJMY, PŘI KTERÝCH SE VYBIJE (NAPŘ. PRÁCE NA ZAHRADĚ, SEKÁNÍ DŘEVA, SPORT) FLEGMATIK – NEJSPÍŠE ZÁJMY, KTERÉ VYŽADUJÍ SOUSTŘEDĚNOST (VYŠÍVÁNÍ, PLETENÍ, KUTILSTVÍ, PRÁCE S POČÍTAČEM, ŠACHY) MELANCHOLIK – NEJSPÍŠE ZÁJMY SPOJENÉ S PŘÍRODOU (PROCHÁZKY, CESTOVÁNÍ, VÝLETY)
PROBLEMATIKA VOLNÉHO ČASU SE MĚNÍ V PRŮBĚHU CELÉHO LIDSKÉHO ŽIVOTA
PŘEDŠKOLNÍ OBDOBÍ DO 6 LET SI ČLOVĚK NEUVĚDOMUJE, JESTLI TRÁVÍ VOLNÝ ČAS NEBO JESTLI PRACUJE, PROTO V TOMTO OBDOBÍ NEMÁ VOLNÝ ČAS TAKOVOU VÁHU JAKO V JINÝCH OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
OBDOBÍ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU (6 – 11 LET) DĚTEM JIŽ IMPONUJÍ HRY, KE KTERÝM BUDOU SMĚŘOVAT JEJICH POVOLÁNÍ A BUDOUCÍ ZÁJMY (KONÍČKY)
PROŽÍVÁNÍ VOLNÉHO ČASU V OBDOBÍ PUBESCENCE (11 – 15 ROK) – TOTO JE OBDOBÍ HORMONÁLNÍCH ZMĚN, HLUBOKÝCH ZMĚN OSOBNOSTI, ZMĚN ZEVNĚJŠKU – VŠE PROBÍHÁ VELICE RYCHLE, PROTO JE DŮLEŽITÁ POTŘEBA ÚCTY A PŘIJÍMÁNÍ (OD RODINY, PŘÁTEL), NENÍ-LI ZDE SMYSLUPLNÉ PROŽÍVÁNÍ VOLNÉHO ČASU, PUBESCENT VOLÍ ALKOHOL, DROGY, PARTY S DESTRUKTIVNÍ ČINNOSTÍ
DOSPĚLOST I V POZDNÍ DOSPĚLOSTI JE TŘEBA SI UDRŽET ZÁJMOVÉ ČINNOSTI A SNAŽIT SE CO NEJDÉLE O FYZICKOU A DUŠEVNÍ AKTIVITU. V TOMTO OBDOBÍ ZAČÍNÁ BÝT TAKÉ VELICE AKTUÁLNÍ SOUŽITÍ V PARTNERSKÉM VZTAHU (MANŽELSTVÍ). PARTNEŘI SE MUSÍ NAUČIT TRÁVIT VOLNÝ ČAS SPOLU, ALE I NECHAT DRUHÉMU PROSTOR, ABY SI MOHL UDRŽOVAT SVÉ KONÍČKY (ZÁLIBY) A KAMARÁDSKÉ VZTAHY
NĚKTERÉ PROBLÉMY VYUŽÍVÁNÍ VOLNÉHO ČASU: VZTAH MEZI VOLNÝM ČASEM A PRACÍ = VOLNÝ ČAS BY MĚL VYROVNÁVAT JEDNOSTRANNOST PRÁCE V ZAMĚSTNÁNÍ PROBLÉMY PROSTŘEDKŮ MASOVÉ KOMUNIKACE – OBSAH A ÚROVEŇ POŘADŮ
NĚKTERÉ PROBLÉMY VYUŽÍVÁNÍ VOLNÉHO ČASU: PROBLÉM AKTIVNÍ A PASIVNÍ FORMY VYUŽÍVÁNÍ VOLNÉHO ČASU PROBLÉM OSOB S KRAJNÍM NEDOSTATKEM VOLNÉHO ČASU
NĚKTERÉ PROBLÉMY VYUŽÍVÁNÍ VOLNÉHO ČASU: POMĚR MEZI PŘÁNÍM MLADÉHO ČLOVĚKA VĚNOVAT SE URČITÝM ZÁJMŮM A MEZI SKUTEČNOU REALIZACÍ NESTÁLÉ ZÁJMY U MLADÝCH LIDÍ
NĚKTERÉ PROBLÉMY VYUŽÍVÁNÍ VOLNÉHO ČASU: NEVHODNÉ PARTY PROBLEMATIKA MIMOŠKOLNÍ VÝCHOVY, SPORTOVNÍCH KLUBŮ, ZÁJMOVÝCH KROUŽKŮ, TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU V INTERNÁTECH
SOUDOBÉ PROBLÉMY TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU POČÍTAČE, TELEVIZNÍ HRY,….
KONEC PREZENTACE DĚKUJI ZA POZORNOST