Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
Von Neumannovo schéma počítače
Digitální reprezentace
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Organisation for Economic Cooperation and Development OECD iLibrary.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Sloupcová sazba a oddíly
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: březen.
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Digitální publikace a e-knihy v Ústavu pro českou literaturu AV ČR Pavel Janáček, Michal Kosák, Praha,
Internet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová
Politika výběru elektronických zdrojů publikovaných v prostředí Internetu Mgr. Ludmila Celbová
, Elektronické služby knihoven prakticky, Praha Portál STM Lucie Hejná Státní technická knihovna
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
INTERNET - Je počítačová síť celosvětového rozsahu, spojující stovky zemí, miliony počítačů a miliony uživatelů.
Relační databáze.
Informatika - prezentace
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Topologie počítačových sítí
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Serials Solutions – další krok k rozvoji informačních e-služeb knihoven ČVUT Ilona Trtíková Bibliotheca academica – Cíle a perspektivy vysokoškolských.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
1. 2 Obsah Nabídka služeb Číselné údaje Oddělení pro dospělé Studovna Hudební oddělení Oddělení pro děti a mládež Městské informační centrum Knihkupectví,
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Pro předmět Jazykový projev (2014/15) připravila Eva Cerniňáková Jabok - Vyšší odborná škola sociálně.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: únor 2012,
Mgr. Rostislav Krušinský VĚDECKÁ KNIHOVNA V OLOMOUCI Služba EOD - Elektronické knihy na objednávku.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: únor 2012,
ZDROJE INFORMACÍ Rozdělení informačních zdrojů
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: únor 2012,
WWW – hypertextový informační systém
ANOTACEPrezentace obsahuje informace o práci s vyhledávačem Google. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupy Žáci umí použít vyhledávač Google k vyhledávání.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: únor 2012,
Informace a Informatika. Terminologie Informatika – anglicky information science Zabývá se zpracováním informací nejen na počítačích. Informatika (počítačová.
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Informační a komunikační technologie Internet Pokročilé vyhledávání VY_32_INOVACE_11 Sada 12 Základní škola.
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/18.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty SPSP Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 11. dubna 2013 Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií.
Internet – služby Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Úvod do počítačových sítí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Dana Mazancová Databáze Anopress a ČTK ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Inf Informační zdroje a jejich kvalita. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf WWW – World Wide Web. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Inf Bezpečný počítač.
TIPY A RADY PRO PRÁCI S ELEKTRONICKÝMI ČASOPISY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Úvod do informačních technologií autor Mgr. Jana Truxová
TIPY A RADY PRO PRÁCI S ELEKTRONICKÝMI KNIHAMI
INTERNET, POhYB PO WEBU VY_32_INOVACE_14
INFORMACE Berenika Novotná. Informace Mnoho význam ů Není jednozna č ná definice “zpráva (sdělení) nesená médiem, které může být hmotné nebo energetické.
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Transkript prezentace:

Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová Informační zdroje vytvořeno březen 2013 Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová

Obsah informační zdroje knihovny webový vyhledávač kvalita informačního zdroje kvalita vědeckých informací kritický přístup k infor- macím metadata digitalizace virtuální realita otázky k opakování domácí příprava zdroje

Informační zdroje Informační zdroje se dají dělit podle mnoha kritérií, například podle: smyslů zapojených do komunikace zvuková sdělení, obrazová sdělení… míry masovosti televize, výklad ve škole, rozhovor s člověkem… komunikační média noviny, časopisy, knihy, televize, Internet… periodicity jednorázové, týdenní, měsíční…

Knihovny kniha umožnila zachycení a přenos velkého množství znalostí mezi generacemi i mezi vzdálenými místy knihovnické nástroje a služby katalog knih, autorů a nakladatelství klíčová slova meziknihovní výpůjčka – vypůjčení knihy z knihovny, která požadovanou knihu má (zajišťuje místní knihovna) studovny

Webový vyhledávač fulltextové vyhledávání znamená prohledávání veškerého textu na webových stránkách vyhledávací servery (portály) nabízí služby: hledání zadaného pojmu na stránkách Internetu katalog firemních stránek – vyhledávání nebo procházení v něm kvalita vyhledávače kolik stránek indexuje, jak rychle prohledá svůj index, jak jsou výsledky vyhledávání relevantní

Jak pracuje vyhledávač vyhledávací robot stále prochází všechny webové stránky Internetu ukládá obsah stránek do obrovských databází na svých serverech indexér zpracuje uložené stránky, setřídí si je a vytvoří z nich veliký katalog pro rychlé prohledávání si připraví tzv. index vyhledávač převezme zapsaný požadavek, prohledá katalog vrátí odkazy na stránky, které nejlépe odpovídají zadání

Kvalita a relevance informačního zdroje relevantní informace je taková, která odpovídá našim aktuálním potřebám, je pro nás významná a umožňuje nám rozhodnutí jsme obklopeni spoustou informací k získání určité znalosti, vybereme jen ty informace, které nám rozhodnutí umožní příliš jednoduchá nebo složitá informace nemusí být pro nás relevantní

Parametry kvalitního informačního zdroje správnost neměl by obsahovat chyby ověřujeme si informace z dalších nezávislých zdrojů kvalitní zdroj – sám ověřuje informace, uvádí informační zdroje a způsob získání informací odbornost autora musí být uveden autor, případně i jeho odborná způsobilost gramatická správnost a literární úroveň článků často svědčí o odbornosti

Parametry kvalitního informačního zdroje aktuálnost měl by být uveden datum publikování informace objektivnost, nezaujatost, nepodjatost výrazně odděleny reklamní články nesmí být zdůrazňován jeden přístup ucelenost informace by neměly být vytrženy z kontextu nabízet odkazy na podrobnější informace různé formy informací – obrázky, grafy, mapy aj.

Kvalita vědeckých informací recenze je posudek, oponentura, vyjádření ke kvalitě článku recenze nezávislých odborníků  základ kvality stárnutí informací nezávisí přímo na čase závisí na objevení nové informace  nemusí být vždy vyvrácena, ale může být doplněna a rozšířena rozptyl informací údaj popisující četnost výskytu určitých informací v daném titulu

Kritický přístup k informacím představuje obranu proti (skryté) manipulaci, která je součástí mnoha sdělení využívá se k působení na city na zažité archetypy cíl manipulace  změnit naše myšlení a jednání kritické myšlení  pomáhá ubránit se manipulaci a nenechat ovlivnit náš život

Pravidla kritického myšlení základní princip opatrné věcné posuzování předkládaných informací ověřování těchto informací z více nezávislých zdrojů pravidla definujte problém najděte si více informací zařaďte nově získané informace do svých stávajících znalostí formulujte závěry

Metadata data o datech popisují obsah datových souborů z hlediska obsahu času původu příklady použití webová stránka popis obrázku zvukové soubory – informace o albech informace o souborech formátu dalších volitelných kategorií

Digitalizace postup digitalizování objektů: oblasti využití: naskenování nebo nafocení podkladu ve vysokém rozlišení, 3D objekty ze všech stran vytvoření aplikace na prohlížení umístění na webový server nebo DVD oblasti využití: elektronické verze knih a časopisů snímání uměleckých děl a historických dokumentů mapy, např. turistické, fotomapy, pozemkové a mnoho dalších oborů

Virtuální realita je technologie, která umožňuje uživateli působit na sebe navzájem se simulovaným prostředím technologie virtuální reality vytvářejí iluzi skutečného světa využití: lékařství – počítačová tomografie konstrukce – prohlídka budoucích staveb virtuální procházky městy – Google Earth, Google Street View počítačové hry 3D zobrazovací jednotky

Otázky k opakování Jaké služby nabízejí knihovny svým čtenářům? Jaké služby nabízí vyhledávací servery? Stručně popište, jak pracuje vyhledávač. Co to znamená, když se řekne relevantní informace. Jaké jsou parametry kvalitního informačního zdroje? Co je to kritický přístup k informacím a jaká jsou pravidla kritického myšlení? Co to jsou metadata a kde se používají? Vysvětlete co to je digitalizace a virtualizace reálných objektů.

Domácí příprava Najděte si přesný význam slova relevantní. Stručně si do sešitu vypište z učebnice (viz zdroje) logické klamy a myšlenkové mapy (str. 18–19). Prostudujte si v učebnici (viz zdroje), jak se orientovat ve výsledcích hledání a pokročilé vyhledávání na Internetu (str. 14–16).

Zdroje ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: Teoretická učebnice. 1. vydání. Brno: Computer Press, a. s., 2010. ISBN 978-80- 251-3228-9. Virtuální realita. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 2012 [cit. 2013-03-23]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Virtuální_realita KUČEROVÁ, Helena. 4. Zdroje informací. Zpracování informací a znalostí - ZIZ 2009/2010 [online]. 2009, 23. 10. 2009 [cit. 2013-03-23]. Dostupné z: http://info.sks.cz/users/ku/ZIZ/zdroje.htm