Geografie cestovního ruchu Subjektivní faktory ovlivňující cestovní ruch
Cestovní ruch a jeho formy Cestovní ruch umožňuje uplatnit některé potřeby obyvatelstva – poznávání změna prostředí odpočinek seberealizace komunikace
Formy cestovního ruchu rekreační poznávací kulturní sportovně-turistický léčebný specifické formy cestovního ruchu
Členění cestovního ruchu Rozložení cestovního ruchu během roku – celoroční, sezónní (letní, zimní) Délka pobytu účastníků – dlouhodobé, krátkodobé (1-3 dny), speciálními případy jsou víkendový a jednodenní cestovní ruch Cestovní cíl – rekreační, poznávací, sportovní, turistický, léčebný, náboženský…; podobné formám cestovního ruchu Organizace účastníků – neorganizovaný (individuální, volný), organizovaný (kolektivní, hromadný, vázaný, skupinový) Výběr účastníků – volný nebo výběrový (podle předem stanovených podmínek, např. léčba v lázních) Teritoriální rozmístění – domácí (vnitrozemský), zahraniční
Skupiny faktorů ovlivňující cestovní ruch Faktory (stimulační) selektivní Lokalizační faktory Realizační faktory
Faktory (stimulační) selektivní Objektivní : * politické * ekonomické * demografické * ekologické * administrativní * sociální * technické
Faktory (stimulační) selektivní Subjektivní: * Reklama & propagace * Módnost * Zkušenost * Psychologické vlivy
Reklama placená forma propagace a představení výrobku, služeb či myšlenek zprostředkovaní - reklamní agentura + využití placeného prostoru v médiích (časopisy, noviny, rozhlas, televize, WWW stránky aj.) + plakátovací plochy (venkovní reklama ) plní tři základní funkce : informační přesvědčovací připomínající
Propagace nejvíce viditelnou součástí marketingu, a současně i jednou z nejdůležitějších - produkt, který není vhodně propagován, se samozřejmě hůře prodává a pomaleji si vytváří pozici na trhu k propagaci mohou sloužit: • brožury, letáky, drobné publikace, pohledy, propagační materiály nebo katalogy, • média (tisk, rozhlas, televize, ale i internet) • osobní prodej (důraz na osobní styk) • sponzorské dary a sponzorování • reklama + reklama v místě prodeje
Propagační mix a) podpory prodeje – vzorky, kupony, ochutnávky b) reklama – neosobní forma propagace, realizovaná prostřednictvím médií, důraz je kladen na masovost působení c) prodejní personál – nejlepší forma osobní propagace, musí však být odborně vyškolený a schopný jednat se zákazníkem d) public relation – styk s veřejností, informuje o firmě a jejích výsledcích a vytváří příznivé podvědomí u zákazníků (články v tisku...) e) přímý marketing – teleshopping, internet
Módnost Odvíjí se od ročního období např. v létě moře a v zimě vysoké hory Poznávací turismus historické, umělecké a kulturní památky (Francie, Itálie, Řecko), přírodní rezervace, světové výstavy, festivaly. Sportovní turismus: olympiády, mistrovství, turnaje.
Zkušenost Informace Reference příbuzných nebo známých Vlastní zkušenosti s cestováním
Psychologické vlivy souvisejí s chováním zákazníka, které je ovlivňováno 4 základními psychologickými faktory: 1. motivací 2. vnímáním 3. učením 4. postoji - znalost těchto faktorů umožňuje efektivněji provádět marketingovou segmentaci
Promo video http://www.youtube.com/watch?v=1Lo_IJfp2 N8
Zdroje Knihy: Internet: Video: Marketing pohostinství a cestovního ruchu -Alastair M. Morrison Mezinárodní cestovní ruch – Jarmila Indrová a kol. Cestovní ruch – Kateřina Ryglová Internet: http://cs.wikipedia.org/wiki/Cestovn%C3%AD_ruch http://gis.zcu.cz/studium/dbg2/Materialy/html/ch16.html Video: http://www.youtube.com/watch?v=1Lo_IJfp2N8