PROPAGACE MARKETING
MARKETINGOVÝ MIX Product (produkt – výrobek či služba) Price (cena) Place (místo, distribuce) Promotion (propagace)
PROPAGACE „Propagace je činnost, která informuje, přesvědčuje a ovlivňuje nákupní rozhodování spotřebitele.“ Jana Nagyová
ZÁKLADNÍ CÍLE PROPAGACE poskytnout informace zvýšit poptávku odlišit výrobek zdůraznit užitek a hodnotu výrobku stabilizovat obrat vytvořit zákaznické preference budovat či upevnit pozitivní image
KOMUNIKAČNÍ MIX Podpora prodeje Osobní prodej Reklama Public Relations METODY SLOUŽÍCÍ KE KOMUNIKACI SE ZÁKAZNÍKEM A OVLIVŇOVÁNÍ JEHO ROZHODOVÁNÍ Podpora prodeje Osobní prodej Reklama Public Relations
PODPORA PRODEJE Neosobní typ komunikace Prostředky vedoucí ke krátkodobému stimulování a podpoře efektivní práce obchodních mezičlánků:
PODPORA PRODEJE výstavy veletrhy předvádění výrobků soutěže akce 2 v 1 další nepravidelné prodejní činnosti
CÍLE PODPORY PRODEJE Zdůraznit, napomoci, doplnit a podpořit komunikační program Ve většině případů se kombinuje s určitými formami reklamy
PŘEDNOSTI PODPORY PRODEJE Snadné upoutání pozornosti Okamžitý účinek
NEDOSTATKY PODPORY PRODEJE Snadná napodobitelnost konkurencí Krátkodobost Menší účinnost při budování věrohodnosti společnosti
OSOBNÍ PRODEJ Přímá forma propagace Osobní typ komunikace „Osobní prodej je prezentace informací o výrobku (službě) v rozhovoru s perspektivními spotřebiteli za účelem získání jejich souhlasu se směnou.“ Tim J. Hannagan
CÍLE OSOBNÍHO PRODEJE Přesvědčit zákazníka o výhodnosti nabízeného produktu Uzavřít obchod
PŘEDNOSTI OSOBNÍHO PRODEJE Umožňuje pružnou prezentaci Získání okamžité reakce
NEDOSTATKY OSOBNÍHO PRODEJE Vysoké nároky na kontakt Kvalifikace obchodníků
REKLAMA Neosobní typ komunikace Jednostranná komunikace prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků „Reklama je jakákoliv placená forma neosobní prezentace výrobků, služeb nebo myšlenek určitého sponzora (tj. osoby nebo organizace).“ Tim J. Hannagan
REKLAMNÍ KAMPAŇ Funkcí marketingu Krátkodobé akce, kterými se firma snaží o prezentaci svých výrobků a služeb Její koncepci rozvíjí a zpracovává marketingové oddělení
PŘEDNOSTI REKLAMY Finanční dostupnost Vhodná pro masové působení Umožňuje výraznost a řízení sdělení
NEDOSTATKY REKLAMY Neosobní charakter Produkt nelze prakticky předvést Nedokáže přímo ovlivnit nákup Nesnadné měření účinku
PUBLIC RELATIONS práce pro veřejnost, s veřejností a na veřejnosti „PR zahrnují navázání a udržování vzájemného porozumění, vzájemné důvěry, respektu a sociální odpovědnosti mezi organizacemi a veřejností.“
PUBLIC RELATIONS Snaha o vyvíjení oboustranné komunikace Funkce managementu, jejíž koncepce je vyvíjena na úrovni vedení podniku Dlouhodobě vyvíjená systematická činnost Snaží se reprezentovat podnik jako celek
CÍLOVÉ SKUPINY Pro efektivnost komunikace je důležité, aby směřovala k té části veřejnosti (cílovým skupinám), s nimiž potřebuje podnik komunikovat a které se snaží ovlivnit Zákazníci Zákazníci konkurence Investoři Konkurenční firmy Zaměstnanci Budoucí zaměstnanci Zájmové skupiny Nátlakové skupiny Instituce státní správy a samosprávy
CÍLE PUBLIC RELATIONS Vybudování pozitivně vnímané „image“ podniku Budování přátelských vztahů s okolním prostředím
Příklad - Propagace všech skautů a skautek http://krizovatka.skaut.cz/propagace/ Propagace na internetu - způsob, jak v „informační době“ nalákat mladé ke skautingu Stránky informují o náborových akcích, oddílech, atd. Budují pozitivní image skautingu, informují o alternativním využití volného času dětí a mládeže
ZDROJE: Použitá literatura HANNAGAN TIM, J. Marketing pro neziskový sektor. 1. vyd. Praha: Management Press, 1996. 205 s. ISBN 80-85943-07-7. NAGYOVÁ, J. Marketingová komunikace. Praha: VŠE v Praze, Fakulta mezinárodních vztahů, 1998. 106 s. ISBN 80-7079-376-7. NĚMEC, P. Public relations : zásady komunikace s veřejností. 1. vyd. Praha: Management Press, 1993. 114 s. ISBN 80-85603-26-8. POSPÍŠIL, P. Efektivní Public Relations a media relations. Praha: Computer Press, 2002. 153 s. ISBN 80-7226-823-6. VĚRČÁK, V., GIRGAŠOVÁ, J., LIŠKAŘOVÁ, R. Media Relations není manipulace. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2004. 136 s. ISBN 80-86119-43-2. Internetové zdroje: Marketing - Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. URL: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Marketing> [cit. 2008-02-26].
DĚKUJEME ZA POZORNOST Jiřina Čepičková Aneta Fabiánová Petra Jaceňková Lukáš John Jitka Šolínová Laďka Žáková