VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK objednávkový cyklus formy objednávek Majerová Barbora Melounová Pavlína Procházková Jana Schůrková Barbora Staňková Zuzana Truhlář Zdeněk
OBJEDNÁVKA objednávka je v podstatě návrh kupní smlouvy a je konečnou fází akvizičního procesu nejčastější formy objednávek – písemné, faxové, emailové, telefonické, přes internet objednávka je potvrzena buď: potvrzením kopie objednávky, která je zaslána zpět kupujícímu, nebo písemným potvrzením, zpravidla na firemním formuláři, který obsahuje žádost, aby potvrzenou kopii tohoto dokumentu zaslal zákazník zpět
DOBA CYKLU OBJEDNÁVKY doba, která uplyne od obdržení zákaznické objednávky do okamžiku, kdy je výrobek zákazníkovi dodán celková doba cyklu objednávky zahrnuje: předávání objednávek zpracování a kompletaci objednávek dodatečnou dobu pro získání zásob dodací lhůtu
DOBA CYKLU OBJEDNÁVKY: HLEDISKO FIRMY
DOBA CYKLU OBJEDNÁVKY předávání objednávek nejrychlejším řešením fax + email zpracování a kompletace objednávek zpracování zahrnuje přípravu dopravních dokumentů, kontrolu správnosti, poskytování informací oddělení prodeje, výroby a účetnictví kompletace zahrnuje odběr objednávky ze skladu, přesunutí objednávky do expedice, zkompletování objednávky, balení a spojení s dalšími objednávkami dodatečná doba pro získání zásob v případě, že zásoby dojdou, je nutná dodatečná doba pro získání zásob ze závodu dodací lhůta doba, po kterou trvá přesun objednávky ze zásobovacího bodu k zákazníkovi
DOBA CYKLU OBJEDNÁVKY: HLEDISKO ZÁKAZNÍKA
DOBA CYKLU OBJEDNÁVKY
DOBA CYKLU OBJEDNÁVKY doba cyklu objednávky se pohybuje v rozmezí 4,5 – 21,5 dne nejpravděpodobnější dobou cyklu objednávky je 13 dnů doba cyklu objednávky se odvíjí od výrobce: zda udržuje ve skladu nadměrné zásoby pro pokrytí poptávky, nebo zda ztrácí příležitosti na základě nedostatečných zásob doba cyklu objednávky je značně prodlužována poškozeným nebo kazovým zbožím
ZKRÁCENÍ DOBY CYKLU OBJEDNÁVKY možnosti zkrácení doby cyklu objednávky: jiný způsob předávání objednávek jiné zadávání objednávek do systému zefektivnění skladovacích operací a přepravy zboží
SYSTÉM ZPRACOVÁNÍ OBJEDNÁVEK SZO je základem logistického informačního systému SZO zahrnuje všechny činnosti, které jsou potřebné mezi odesláním objednávky a jejím přijetím objednatelem SZO musí kromě zpracování objednávek zajistit dostatečně rychlou komunikaci mezi podnikem, zákazníky a dodavateli SZO pracuje se dvěma druhy objednávek, a to: objednávkami, které podnik přijímá od zákazníků objednávkami, které podnik vystavuje dodavatelům
SYSTÉM ZPRACOVÁNÍ OBJEDNÁVEK správně fungující SZO by měl splňovat 4 požadavky: poskytovat souhrnné přehledy o přáních zákazníků nabízet algoritmy pro stanovení priorit při vyřizování objednávek trvale vyhodnocovat stav plnění objednávek zabezpečovat administrativu s vyřizováním objednávek hlavními cíli práce SZO jsou: snížení doby cyklu objednávky zvýšení spolehlivosti dodržování dodacích lhůt
ELEKTRONICKÉ ZPRACOVÁNÍ OBJEDNÁVEK ve srovnání s manuálními metodami: minimalizuje riziko lidských omylů zajišťuje rychlé vyřízení objednávky zajišťuje rovnoměrnost cyklu objednávky
SYSTÉMY ELEKTRONICKÉ VÝMĚNY DAT - EDI EDI je elektronický přenos standardizovaných obchodních dokumentů mezi počítači různých organizací příklad EDI: zákaznické objednávky, přehledy o stavu objednávek, oznámení o dodávce, faktury, celní deklarace, materiální bilance atd. výhody EDI: snížení administrativy, zvýšení přesnosti a rychlosti, snížení nákladů na předávání a zpracování objednávek, snížení stavu zásob
TYPY SYSTÉMŮ EDI systémy oborových asociací mají vlastní standardy EDI používané v rámci odvětví (potravinářský, automobilový, chemický aj. průmysl) proprietární systémy (ONE TO MANY) nákladné, podnik nakupuje u řady dodavatelů a je s nimi v přímém kontaktu sítě přidaných hodnot (MANY TO MANY) veškeré přenosy dat probíhají přes třetí stranu (clearingové středisko), které informace/dokumenty třídí a distribuují je dále k různým dodavatelům
SYSTÉM ČÁROVÝCH KÓDŮ napomáhá reagovat na stále rostoucí požadavky zákazníků, kteří očekávají spolehlivé dodací lhůty, vyrovnané cykly objednávek a vysokou informovanost spojovací článek se systémem EDI výhody čárových kódů snížení objemu kapitálu vázaného v zásobách uvolnění skladovací plochy snížení doby cyklu objednávky zefektivnění materiálových operací příjem zboží lze plně automatizovat
POUŽITÁ LITERATURA A ZDROJE DANĚK, J: Logistické systémy. 2006, Ostrava: VŠB – Technická univerzita, ISBN 80-248-1017-4 LAMBERT M.D., STOCK R.J., ELLRAM M.L. Logistika. 2000, Praha: Computer Press, ISBN 80-7226-221-1 LUKOSZOVÁ, X: Nákup a jeho řízení. 2004, Brno: Computer Press, ISBN 80-251-0174-6
Děkujeme za Vaši pozornost