Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 BAJKY A JEJICH AUTOŘI 2 Autor: Katka Česalová Datum: 4. 2. 2013 Cílový ročník: 6. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Literatura a čtenářství 6. - 7. ročník Tematický okruh: Bajky Téma: Bajky a jejich autoři 2 Metodický list/anotace: na základě textů tří bajek si žáci doplní informace o tomto literárním útvaru a jejich autorech, rozšiřují si svou čtenářskou gramotnost, pokusí se o dramatizaci jednoduché bajky Jazyk: čeština Očekávaný výstup: pozná epický žánr bajka a její vybrané představitele, reprodukuje přečtený text a odpovídá na otázky k textu Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 13 let
ČEŠTÍ AUTOŘI BAJEK Karel Čapek Jiří Žáček Miloš Macourek
JOSEF LADA, JAN VRÁNA: O mravenci a hrdličce UKÁZKA 1.: JOSEF LADA, JAN VRÁNA: O mravenci a hrdličce Spadl mravenec do potoka a jen taktak zachránil holý život na suchém lístku. Plul teď uprostřed proudu a strachy se třásl. Ze břehu spatřila mravence hrdlička. Neměla ani zdání o mravenčích úzkostech. „Ach, jak mu závidím, na vlnách se v lodičce houpá a pluje k dalekým zemím.“ „Ach, jak jí závidím,“ řekl si mravenec. „Stát tak na suché zemi, a ještě mít křídla, o život bych se nebál.“ Lada, Josef: Bajky. Liberec: Dialog, knižní velkoobchod a nakladatelství, 1995. ISBN 80-85843-48-X. s. 8
ÚKOLY K 1. UKÁZCE: 1. Které postavy jednají v této krátké bajce? 2. Obsahuje ukázka přímou řeč? 3. Jaké poučení vyplývá z této bajky? 4. Zkus bajku převyprávět!
JIŘÍ ŽÁČEK: Kdo je nejsilnější? UKÁZKA 2.: JIŘÍ ŽÁČEK: Kdo je nejsilnější? „Jsem malá a bezbranná,“ řekla si myš, „musím si najít silného přítele!“ A tak se skamarádila s kočkou. Ale přiběhl pes a kočku zahnal. „Pes je silnější,“ řekla si myš a skamarádila se s ním. Ale objevil se medvěd a psa zahnal. „Medvěd je silnější,“ řekla si myš a skamarádila se s ním. Ale objevil se lev a medvěda zahnal. „Lev je silnější,“ řekla si myš a skamarádila se s ním. Ale vtom se ozvala rána z pušky a lev vzal do zaječích.
„Lovec je silnější,“ řekla si myš a skamarádila se s lovcem „Lovec je silnější,“ řekla si myš a skamarádila se s lovcem. Ten ji dal do kapsy a vzal ji s sebou domů. Když došli k chýši, vyšla ven lovcova žena. „Dej sem úlovek,“ křikla na lovce. „A běž a přines vodu a dříví, ať se můžu dát do vaření! Hoď sebou, lenochu!“ A lovec ji poslechl. „Žena je nejsilnější,“ řekla si myš, „nebojí se ani lovce s puškou. Musím se s ní skamarádit!“ Vyskočila z lovcovy kapsy a běžela k ženě, ale ta vylezla na stůl a ječela: „Pomoc, myš!“ „Tak vida,“ řekla si myš, „nakonec jsem nejsilnější já!“ A vrátila se spokojeně domů. Žáček, Jiří: Bajky. Praha: Miloslav Švarc-Šulc a spol., 2002. ISBN 80-7244-082-9. s. 7
ÚKOLY K 2. UKÁZCE: KOLIK POSTAV V UKÁZCE JEDNÁ? JAK JE MOŽNÉ, ŽE MYŠ DOŠLA K PŘESVĚDČENÍ, ŽE JE NEJSILNĚJŠÍ ZE VŠECH? POKUSTE SE ZDRAMATIZOVAT TUTO BAJKU!
ŘEŠENÍ JEDNOTLIVÝCH ÚKOLŮ: UKÁZKA1.: MRAVENEC A HRDLIČKA. ANO – MOŽNO PŘEČÍST. NEMÁME NIKOMU NIC ZÁVIDĚT, ZVLÁŠTĚ KDYŽ NEZNÁME PRAVOU SITUACI TOHO DRUHÉHO. UKÁZKA 2.: V UKÁZCE JEDNÁ 7 POSTAV – MOŽNO VYJMENOVAT. BÁLA SE JÍ LOVCOVA ŽENA – PODLE MYŠI NEJSILNĚJŠÍ BYTOST, PROTOŽE JI POSLOUCHAL I SILNÝ LOVEC. MOŽNO ZADAT ZA DOBROVOLNOU DOMÁCÍ ÚLOHU PRO SKUPINU ŽÁKŮ.
JEAN DE LA FONTAINE: Vlk a jehně ÚKOLY K 3. UKÁZCE: UKÁZKA 3.: JEAN DE LA FONTAINE: Vlk a jehně Dorovská, Dagmar, Řeřichová, Vlasta. Čítanka 6. 1. vydání. Olomouc: Prodos, spol. s r. o., 1998. ISBN 80-7230-018-0. s. 54 – 58. ÚKOLY K 3. UKÁZCE: Jaké postavy jednají v této ukázce? Za jaké prohřešky chtěl vlk jehně potrestat? Bylo to spravedlivé? Na jaké lidské vlastnosti autor poukazuje? Je v této bajce poučení? Kde se nachází? Chtěl bys být v kůži jedné z hlavních postav? Proč?
UKÁZKA 3.: VLK A JEHNĚ. 1) JEHNĚ PRÝ KALILO VLKOVI VODU. 2) VLKA VLONI POMLOUVALO. 3) VLKA POMLOUVAL BRATR JEHNĚTE. 4) PASTÝŘ I PES POHANĚLI VLČÍ ROD. 3. NEBYLO, VLK SI VŠECHNA OBVINĚNÍ VYMYSLEL. 4. NA BEZOHLEDNOST, PROLHANOST, JEDNÁNÍ Z POZICE SÍLY, PROSAZOVÁNÍ SI SVÝCH ZÁJMŮ NA ÚKOR SLABŠÍHO. 5. ANO – CO TVRDÍ SILNĚJŠÍ, MÍVÁ VÁHU VĚTŠÍ. JE NETYPICKY UMÍSTĚNO NA ZAČÁTKU BAJKY. 6. VYJÁDŘENÍ VLASTNÍCH NÁZORŮ ŽÁKŮ. 7. VYJÁDŘENÍ VLASTNÍCH NÁZORŮ ŽÁKŮ – MĚLI BY PŘIJÍT NA TO, ŽE BY NEBYLO DOBRÉ BÝT V KŮŽI ANI JEDNÉ Z POSTAV.
POUŽITÉ ZDROJE Použitá literatura: Lada, Josef: Bajky. Liberec: Dialog, knižní velkoobchod a nakladatelství, 1995. ISBN 80-85843-48-X. s. 8 Žáček, Jiří: Bajky. Praha: Miloslav Švarc-Šulc a spol., 2002. ISBN 80-7244-082-9. s. 7 Dorovská, Dagmar, Řeřichová, Vlasta. Čítanka 6. 1. vydání. Olomouc: Prodos, spol. s r. o., 1998. ISBN 80-7230-018-0. s. 54 – 58.
Zdroje obrázků Snímek s. 3 (Karel Čapek): GoogleMe. [online] Volné dílo dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karel-capek.jpg Snímek s. 3 (Jiří Žáček): David Sedlecký. [online] Dostupné pod licencí CC BY-SA z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ji%C5%99%C3%AD_%C5%BD%C3%A1%C4%8Dek_Praha_2013.JPG
Děkuji vám za pozornost.