Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_327 TémaVýznam a důvody mezinárodního obchodu AutorIng. Lucie Daňková AnotaceVýklad Druh učebního materiáluPrezentace Věková skupina žáků (popř. ročník)2. ročník Časový rozsah20 minut Nutné technické vybaveníNotebook, dataprojektor, promítací plátno, Power Point
MEZINÁRODNÍ OBCHOD A JEHO VÝZNAM Mezinárodní obchod Je to směna, kterou provádějí právnické a fyzické osoby přes hranice státu s právnickými a fyzickými osobami jiných států. Subjektem mezinárodního obchodu může být i stát jako celek při realizaci státních zakázek se zahraničními partnery. Mezinárodní obchod je základní formou propojení ekonomik. Objem mezinárodních směnných transakcí má stále rostoucí trend.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD A JEHO VÝZNAM Význam zahraničního obchodu: EkonomickýÚspora výrobních faktorů a snížení nákladů Vzájemný obchod zvyšuje přátelské vztahy a vytváří závislost mezi státy, což je obecně mírovým faktorem. Poznávání způsobu života v jiných zemích, kultura, umění, ideologie,… Politický Kulturní
MEZINÁRODNÍ OBCHOD A JEHO VÝZNAM Mezi hlavní příčiny rozvoje MO patří: Odlišnost přírodních a klimatických podmínek Zemědělství, cestovní ruch, těžba nerostných surovin,….. Některá zboží mohou mít preference jen v zahraničí. Odlišný spotřebitelský vkus a preference
MEZINÁRODNÍ OBCHOD A JEHO VÝZNAM Mezi hlavní příčiny rozvoje MO patří: Snaha o zvyšování efektivity výroby Rostoucí míra dělby práce na mezinárodní úrovni, efektivní využití technologií, nutnost vyrábět určité množství, aby byl realizován zisk,… Dovoz některých druhů zboží umožní domácím výrobcům potřebnou specializaci. Výroba se specializuje, spotřeba se diferencuje
MEZINÁRODNÍ OBCHOD A JEHO VÝZNAM Předmětem mezinárodního obchodu mohou být: Statky Služby Práva – licence, autorská práva,..
MEZINÁRODNÍ OBCHOD A JEHO VÝZNAM Cílem mezinárodního obchodu je: Dovézt to, co se v daném státě nevyskytuje nebo by bylo vyrobeno s příliš velkými náklady. Vyvézt to, co se v daném státě vyrábí relativně efektivněji než v jiných zemích.
POUŽITÁ LITERATURA KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 4. díl. 3. vyd. Praha: Eduko, 2010, 152 s. ISBN PETRŽELOVÁ, J. Maturitní otázky ekonomie.1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 190s. ISBN ZLÁMAL, J.;MNDL, Z. Ekonomie nejen k maturitě vyd. Kralice na Hané:Comuter Media,s.r.o.,2008,128 s. ISBN