VÝZKUM A VÝVOJ V OBLASTI LETECTVÍ A REALIZAČNÍ VÝSTUPY V AKADEMICKÝCH PODMÍNKÁCH Prof. Ing. Antonín Píštěk, CSc. LETECKÝ ÚSTAV FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ v BRNĚ
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ 1899 Historical building of 1911
8 fakult Založena v roce 1899 20.000 studentů Druhá nejstarší a největší technická universita v české republice 20.000 studentů 2.473 zaměstnanců (1.015 academických) 8 fakult Fakulta stavební FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ Fakulta informačních technologi Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Fakulta podnikatelská Fakulta architektury Fakulta chemická Fakulta výtvarných umění
CENTRUM LETECKÉHO A KOSMICKÉHO VÝZKUMU Kooperující organizace VUT v BRNĚ FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ LETECKÝ ÚSTAV Letecká škola VUT Odbor letecký provoz Odbor stavby letadel CENTRUM LETECKÉHO A KOSMICKÉHO VÝZKUMU Kooperující zakládající organizace Kooperující organizace včetně zahraničních 4
LETECKÝ ÚSTAV
Vědecko výzkumná činnost Aktivity Leteckého ústavu Vědecko výzkumná činnost Analýza proudění s využitím CFD Napěťová analýza s využitím MKP Navrhování a modelování leteckých konstrukcí (CAD) Statické a dynamické zkoušky letadel (oprávnění ÚCL ČR č. L-3-040/4) Projektování letadel a jejich částí Letová pevnostní měření Ekonomika provozu letadel a vývojových nákladů Marketingové studie Bezpečnost letového provozu
Struktura vývojového prostředí LÚ OBLASTI VÝVOJE A PROSTŘEDKY CAD 2D a 3D parametrické modelování konstrukcí a modely pro pevnostní analýzu Unigraphics NX CATIA V5 Mechanical Desktop MDT6 FEM Napěťová analýza (lineární a nelineární), modální analýza, aeroelasticita, šíření trhlin, simulace rychlých a velkých deformací MSC/Patran & Nastran MSC/Dytran MSC/Fatigue LS-DYNA CFD Aerodynamické analýzy pro vnitřní a vnější proudění Fluent AEAT CFX5, TascFLOW AMI VSAERO Xfoil , FENSAP ICE, ICEM CFD Zpracování dat a vizualizace Tecplot 9 + CFD Analyzer ZKOUŠENÍ Statické a únavové zkoušky, letová měření Zkušebna letadel Licence ÚCL ČR Struktura vývojového prostředí LÚ SPOLEHLIVOST Spolehlivostní analýza systémů Relex Reliasoft RAC (Reliability libraries)
NAPĚŤOVÁ ANALÝZA POMOCÍ MK P
Podvozek pro nový letoun EV 55
Analýza havarijního případu u kluzáku čas 0,01s čas 0,05s čas 0,09s čas 0,13s čas 0,16s Rychlost nárazu: v = 15 ms-1
Kompletní model Ae 270 pro aeroelastickou analýzu s využitím MSC-NASTRANu
ANALÝZA PROUDĚNÍ (CFD)
Tvarová optimalizace motorových a podvozkových gondol FOREMADE podvozkové a motorové gondoly pro EV 55 Tvarová optimalizace motorových a podvozkových gondol
3-D Aerodynamic Analysis of Ae-270 airplane
Analýzy prováděné ve spolupráci s leteckým Spolehlivost letadlové techniky Analýzy prováděné ve spolupráci s leteckým průmyslem: Zdrojová elektrická soustava letounu EV55 Avionický elektronický systém letounu EV55 Pitot-statická soustava letounu EV55 Zdrojová elektrická soustava letounu VUT100 Avionický elektronický systém letounu VUT100 Pitot-statická soustava letounu VUT100 Soustava ovládání motoru letounu VUT100 Ukázka avionického vybavení moderního sportovního letounu (VUT100 Cobra) Foto: EVEKTOR
SPOLEHLIVOST a ÚDRŽBA Podpora leteckého průmyslu Údržba letadel s využitím MSG-3 (praktické analýzy spolehlivosti pro průmysl) (nástroje a tvorba moderních plánů údržby podle MSG-3) Metodiky pro průkaz spolehlivosti soustav letadel Podpora zavádění moderních metod analýz spolehlivosti v leteckém průmyslu Praktické analýzy soustav letadel pro průmysl Tvorba nástrojů pro vytváření plánů údržby podle MSG-3 Vývoj softwarové aplikace pro podporu tvorby plánů údržby Praktické tvorby plánů údržby Výzkum v oblasti spolehlivosti letadel všeobecného letectví Kosmické aplikace Zapojení do výzkumných aktivit s partnerskými organizacemi v ČR a EU Vyhodnocení a porovnání úrovní spolehlivosti různých typů soustav a mechanických komponent letadel Vývoj softwaru pro řešení spolehlivosti (analýzy spolehlivosti podle standardů ESA) Praktické analýzy vybraných mechanických prvků Analýzy podle požadavků ESA
STATICKÉ A DYNAMICKÉ ZKOUŠKY LETOUNU
VÝZKUM V OBLASTI KOMPOZITNÍCH MATERIÁLŮ GLARE (aluminum and fiberglass composite) VÝZKUM V OBLASTI KOMPOZITNÍCH MATERIÁLŮ
CENTRUM LETECKÉHO A KOSMICKÉHO VÝZKUMU 2010 - 2011 rozvoj výzkumu a vývoje realizace na konkrétních výstupech větší propojení spolupráce s podniky zapojení se do evropského výzkumu
Centrum leteckého a kosmického výzkumu RADA CLKV ČVUT Praha Ústav vozidel a letadlové techniky odbor letadel 2. spolupříjemce Výzkumný a zkušební letecký ústav Praha 1.spolupříjemce ALV ČR VUT v Brně Letecký ústav příjemce ADS Letecký průmysl Realizační projekt Koordinační tým Výzk. blok . Výzk. úkol 6. a 7. RP EU
VÝVOJ A VÝROBA LETOUNU NOVÉ GENERACE ŘADY VUT 100
VUT 100 Základní popis projektu letounu VUT100 Projekt iniciován na Leteckém ústavu FSI VUT v Brně. Realizace firma EVEKTOR, s.r.o. Projekt je zahrnut do výzkumného programu „ Centra leteckého a kosmického výzkumu“ Leteckého ústavu.
Projekt RAPID 600 Zálet 12. 5. 2009 Výrobce: SKYLEADER Aircraft JIHLAVAN airplanes, s.r.o. Zálet 12. 5. 2009
FILOSOFIE NÁVRHU A REALIZACE EXPERIMENTÁLNÍHO LETOUNU VUT 001 MARABU PODPORUJÍCÍ APLIKACI BEZPILOTNÍCH PROSTŘEDKŮ PRO CIVILNÍ POUŽITÍ
Konečná varianta VUT 001 MARABU Konečný návrh využívá existující komponenty a systémy letounu RAPID Kovové ocasní plochy Celokovové křídlo a centroplán Trup celokompozitové konstrukce Odnímatelný kryt pro instalaci spec. vybavení Kombinace motorů ROTAX 912 a proudového motoru TJ100A 26
Výroba prototypu letounu VUT 001 Marabu K výrobě letounu rozhodující měrou přispěli studenti, doktorandi a mladé vědecké kapacity Leteckého ústavu, VUT-FSI v Brně. Výroba trupu Finální montáž
Vývoj letounu VUT 001 Marabu Zkouška trupu
První let VUT 001 Marabu se uskutečnil 29. 4. 2010 Vývoj letounu VUT 001 Marabu První let VUT 001 Marabu se uskutečnil 29. 4. 2010
Vývoj letounu VUT 001 Marabu Letoun VUT 001 MARABU získal Zlatou medaili MSV 2010
VUT 700 SPECTO Studentská práce návrhu bezpilotního letounu Rozpětí 4,2 m Max. vzletová hmotnost 20kg Celokompozitová konstrukce s uspořádáním pro bezpilotní letouny – vývoj a aplikace bezdrátového přenosu dat. 31
DĚKUJI ZA POZORNOST 32