Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Erich Maria REMARQUE (Im Westen nichts Neues)
Advertisements

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Světová literatura po 1. svět. válce
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Erich Maria Remarque
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_7.
Proč je důležité studovat Principy
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _15_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
zpracovaný v rámci projektu
KAREL ČAPEK -ŽIVOT * Malé Svatoňovice u Trutnova
Mgr. David Vencl Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika NázevSinus - cvičení Klíčová slova Goniometrické funkce,
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Adolf Hitler Způsobil smrt milionů.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_724_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
1. světová válka ( ).
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Narodil se v rodině mlynáře 2. dubna 1875 v Napajedlích. Byl český vojenský důstojník, účastník první světové války, sedmidenní války o Těšínsko.
zpracovaný v rámci projektu
Světová próza v 1. polovině 20. století
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se vrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů rodičům.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaZeměpis 9 NázevZemepis_obyvatelstva_zdrojedat.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Mgr. David Vencl Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaInformatika NázevWord.
Literatura na počátku 20.století
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_03_CJL_L Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
I. světová válka – konec války
ERICH MARIA REMARQUE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Meziválečná literatura
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Odraz 1. světové války v literatuře Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
ERICH MARIA REMARQUE NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
Německá próza mezi válkami
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Americká próza mezi válkami
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Odraz 2. sv. války v české literatuře
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Český jazyk 9 Název Erich_Maria_Remarque Klíčová slova protiválečné romány, ztracená generace Pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity výklad, frontální vyučování i práce ve skupinách Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 1, 84 MB Zdroje viz Použité zdroje

Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Český jazyk 9 Erich Maria Remarque Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Renata Vostatková, 2011

Erich Maria Remarque ( 1898 Německo – 1970 Švýcarsko) německý spisovatel a dramatik - jeden z nejlepších spisovatelů své doby jeden z nejznámějších autorů tzv „ztracené generace“ - skutečné jméno – Erich Paul Remark

Život E. M. Remarqua pocházel z početnější rodiny (měl 2 bratry a 2 sestry) studoval na učitelském ústavu v roce 1916 však odchází jako 18letý do 1. světové války na západní frontě byl však brzy raněn a konec války prožil v lazaretu účast ve válce měla velký vliv na jeho pozdější literární tvorbu malý Remarque se svými sestrami

Návrat z války po prožitých hrůzách ve válce má po návratu velké problémy začlenit se do normálního života („ztracená generace“) - vystřídal řadu povolání (učitel na základní škole, automobilový závodník, úředník…) - hodně cestoval (Itálie, Švýcarsko, Turecko, Balkán..) Remarque ve vojenské uniformě

Protiválečné zaměření románů ve svých knihách proto poukazuje na děsivé zážitky a vzpomínky z války v každém díle zdůrazňuje: - zbytečnost válečného běsnění - ztrátu životních ideálů po návratu vojáků z války - neschopnost vojáků vrátit se do normálního života

Reakce nacistického Německa na jeho tvorbu po nástupu nacismu (1933) se kvůli těmto myšlenkám dostal na index zakázaných autorů v roce 1938 byl zbaven německého občanství nacisté jej označili za „literárního zrádce“ jeho knihy byly veřejně páleny v roce 1939 emigroval do USA, kde získal americké občanství do Německa se už nevrátil (žil střídavě v USA a ve Švýcarsku)

Dílo ve svých dílech se věnuje tzv. „ztracené generaci“, do které sám patřil jeho romány jsou protiválečné a silně protifašisticky zaměřené

Nejznámější a nejvýznamnější díla „Na západní frontě klid“ (1929) „Cesta zpátky“ (1931) „Tři kamarádi“ (1936) „Miluj bližního svého“ (1941) „Vítězný oblouk“ (1946) „Nebe nezná vyvolených“ (1961)

„Na západní frontě klid“ nejslavnější autorův román z prostředí 1. sv. války příběh studenta gymnázia – Pavla Bäumera, který pod psychickým nátlakem okolí (hlavně třídního profesora) je donucen ukončit studium a „dobrovolně“ se přihlásit (spolu s dalšími spolužáky) k výcviku do války Pavel dopodrobna popisuje hrůzy války, jak ranění umírali, jak při útoku lidé padali a oni přes ně museli běhat, je svědkem mnoha krutých masakrů, bolesti

z citlivých chlapců milujících svět se postupně stávají nástroje války, které se snaží přežít, a proto sami zabíjejí velmi realisticky jsou zde popsány situace v zákopech – zranění, bolest, ubližování, vojenské operace, hlad, zima, smrt… postupně umírají všichni Pavlovi spolužáci v létě r. 1918 umírá poslední Pavlův spolužák-nejlepší kamarád, a proto ho to velmi zasáhne brzy po něm umírá i Pavel sám – v den, kdy byl na západní frontě vyhlášen klid

Citace z knihy„Na západní frontě klid“ „Už nejsme žádná mládež. Už nechceme svět brát útokem. Jsme lidé prchající. Prcháme před sebou samými. Před svým životem. Bylo nám 18 let a začali jsme milovat svět a život; a museli jsme na něj střílet. První granát, jenž dopadl, zasáhl naše srdce. Jsme odříznuti od činorodosti, od snažení, od pokroku. Už v to nevěříme; věříme ve válku.“

Nominace na Nobelovu cenu román si ihned získal velký ohlas u čtenářů jen rok po jejím vydání byl zfilmován hollywoodským režisérem tehdy 31letému autorovi vynesl nominaci na Nobelovu cenu za mír

„Cesta zpátky“ kniha volně navazuje na román „Na západní frontě klid“ válka končí a ti, co přežili, se vracejí domů těší se, že zase po letech povedou běžný civilní život, těší se domů a na své blízké po návratu se zdá vše úplně jiné nerozumějí si se svými blízkými, přepadá je pocit odcizení, marnosti a zklamání

zážitky z války je natolik změnily, že už nedokážou žít obyčejný život jejich rodinné vztahy se rozpadají a oni zjišťují, že cesta zpátky nevede ___________________________ román „Cesta zpátky“ je příběhem tzv.„ztracené generace“ vyprávění o lidech, kteří sice válku přežili, ale přesto jsou jejími oběťmi.

Ukázka z knihy „Cesta zpátky“ Teď se do toho znovu vložím já. "Zvlčilost? A kdo na tom má vinu? Vy! Vy všichni patříte před náš soud! To jste z nás udělali vy, tou vaší válkou! Zavřete nás rovnou s ním, to bude nejlepší! Hádali jste se o tom, co jste vyhráli, odhalovali jste pomníky padlým, řečnili jste o hrdinství a před odpovědností jste utekli! Vaší povinností bylo, abyste nám pomohli! Ale nechali jste nás na holičkách v nejtěžší době, kdy jsme museli hledat cestu zpátky! Ze všech kazatelen jste to měli nechat kázat, mělo nás to vyprovázet při propouštění do civilu, znovu jste měli říkat :

„Všichni jsme se strašně mýlili. Hledejme cestu zpátky společně „Všichni jsme se strašně mýlili! Hledejme cestu zpátky společně! Mějte odvahu! Pro vás to bude nejtěžší, protože jste za sebou nezanechali nic, v čem byste našli útočiště! Mějte trpělivost!“ Vaší povinností bylo ukázat nám zase život! Naučit nás zase žít! Ale vy jste se na nás vykašlali! Nechali jste nás na pospas! Měli jste nás naučit zase věřit v dobro, v řád, v obrodu a v lásku! Místo toho jste začali opětovně lhát, štvát a roztáčet mašinérii těch vašich paragrafů. Jeden z nás už na to doplatil. Tady stojí druhý!"

Jsme úplně bez sebe. Všechen vztek, všechno roztrpčení a všechno zklamání, jimiž překypujeme, se teď z nás valí ven. V soudní síni zavládne zmatek. Trvá dlouho, než opět nastane aspoň poněkud klid. Všichni vyfasujeme jeden den vězení za nepřístojné chování před soudem a musíme okamžitě opustit soudní síň. I teď bychom si snadno poradili s tím jedním policajtem a dostali se ven; ale nechceme. Chceme s Albertem do vězení. Vycházíme těsně kolem něho, abychom mu ukázali, že jsme všichni s ním. Později se dozvídáme, že byl odsouzen ke třem letům vězení a že trest mlčky přijal.

Tři kamarádi děj románu se odehrává v Německu v období mezi oběma světovými válkami příběh tří kamarádů, kteří spolu bojovali v 1. světové válce a stali se přáteli na život a na smrt v poválečném Německu nemají příliš jednoduchý život kamarádství jim však pomáhá obstát v boji o holé živobytí a dokážou se postarat i o dívku jednoho z nich, když ztratí zaměstnání a později vážně onemocní

kamarádství je to jediné dobré, čemu je válka naučila zjišťují, že právě kamarádství a opravdová, silná láska muže k ženě je to jediné, pro co stojí ještě žít

Miluj bližního svého příběh mladého chlapce, který utíká před nacismem přijde o rodiče a žije jako psanec v Praze se seznámí s mladou dívkou společně odcházejí do Francie a snaží se utéct do Ameriky

Co sis zapamatoval ? (vyber správnou odpověď – někde může být více správných odpovědí) 1. Ve kterém státě se Remarque narodil? a) v USA b) ve Švýcarsku c) v Německu 2. Remarque je přestavitelem tzv.: a) anarchistických buřičů b) ztracené generace c) prokletých básníků 3. Chtěl se jednou stát: a) učitelem b) vojákem c) obchodníkem s automobily 4. Ve svých románech poukazuje hlavně na: a) zbytečnost válek b) problémy chudých lidí c) ztrátu životních ideálů po návratu vojáků z války 5. Který z těchto románů Remarque nenapsal? a) Tři kamarádi b) Noc v Pentagonu c) Miluj bližního svého

a) Děti kapitána Granta b) Na západní frontě klid c) Kapitán Jexter 6. Který z těchto filmů byl zfilmovaný podle jeho románů: a) Děti kapitána Granta b) Na západní frontě klid c) Kapitán Jexter 7. Které z těchto jeho románů mohly být páleny při nástupu nacismu: a) Tři kamarádi+Vítězný oblouk b) Miluj bližního svého+Nebe nezná vyvolených c) Na západní frontě klid+Cesta zpátky 8. Který z těchto románů byl napsaný v roce 1961: a) Nebe nezná vyvolených b) Cesta zpátky c) Na západní frontě klid 9. Jak se jmenuje v angličtině jeho román Na západní frontě klid: a) All quiet on the western front b) Nothing new in the western front c) In the west is nothing new

1O. Za jedno ze svých děl byl Remarque nominován na: a) Nobelovu cenu za literaturu b) Nobelovu cenu za mír c) Oskara 11. Tato cena mu byla navržena za dílo: a) Na západní frontě klid b) Cesta zpátky c) Miluj bližního svého 12. Remarque zemřel ve státě: a) USA b) Švýcarsko c) Německo

Správné odpovědi: 1 c) 7 c) 2 b) 8 a) 3 a) 9 a) 4 a)+c) 10 b) 6 b) 12 b)

Metodické poznámky str. 1 – 2 úvodní strany, povinné údaje str. 3 – 11 výklad učitele + zápis nejdůležitějších údajů do sešitů str. 12 společná četba ukázky + vyvození hlavní myšlenky díla str. 13 – 15 výklad učitele - seznámení s dalším dílem + zápis do sešitů str. 16 – 18 společná četba ukázky + vyvození hlavní myšlenky str. 19 – 21 výklad - seznámení s dalšími dvěma romány + zápis do sešitů str. 22 – 25 test z vědomostí, které si žáci z hodiny zapamatovali (skupinová práce) + následná kontrola str. 26 – 27 metodické poznámky, zdroje

Použité zdroje http://www.executedtoday.com/2008/12/16/1943-elfriede-scholz-erich-maria-remarques-sister/ http://www.greatwar.nl/frames/default-hitlere.html http://otavinka.blog.cz/en/1009/erich-maria-remarque http://knihonline.blog.cz/0708/erich-maria-remarque-na-zapadni-fronte-klid http://www.sms.cz/film/na_zapadni_fronte_klid http://www.lazda.net/gn_404_09.html http://www.knihcentrum.cz/exec/search.aspx?exps=remarque+na+z%C3%A1padn%C3%AD+front%C4%9B+klid&SearchType=Fulltext http://www.amazonek.cz/produkty/e26849-cesta-zpatky.html http://www.bux.cz/knihy/82093-cesta-zpatky.html?utm_source=google&utm_medium=searchppc&utm_content=tituly&utm_campaign=2010&gclid=CLOgyan7wqwCFSF-mAodJBVyqQ http://www.i-bazar.cz/2019954-e-m-remarque-tri-kamaradi/ http://www.databazeknih.cz/knihy/tri-kamaradi-94579 http://www.kosmas.cz/knihy/123573/miluj-blizniho-sveho/ http://www.listal.com/viewimage/378584 http://whistlingshade.com/0804/remarque.html http://halfevil.wordpress.com/category/kuriozitete-facts/