Komunikační strategie M. Hádková
Komunikační strategie základní prvky obsah zprávy; kanál zprávy; okolí (prostředí), ve kterém se komunikace děje; čas, ve kterém ke komunikaci dochází.
Obsah zprávy Střížová, Vlasta: Manažerská komunikace I. a II. Praha 2006 Pochopí příjemce zprávu jako pozitivní, nebo negativní? Pojednává zpráva o faktech, nebo o názorech? Je zpráva důležitá pro produktora i pro příjemce? V jakém rozsahu (do jaké míry) je zpráva kontroverzní (sporná, polemická)? Obsahuje zpráva „polarizující“ formulace? Jaký je v obsahu zprávy poměr mezi skutečnostmi a pocity?
Pochopí příjemce zprávu jako pozitivní, nebo negativní? určit pozitivní/negativní zprávu z pohledu produktora určit pozitivní/negativní zprávu z pohledu příjemce dobrou zprávu pro příjemce prezentujeme okamžitě špatnou zprávu by měla předcházet zpráva neutrální
Pojednává zpráva o faktech, nebo o názorech? fakta- konkrétní a ověřitelné informace názor – většinou je založen na něčích domněnkách Užitečné formulace (názory): - Podle mého názoru… - Domnívám se… - Soudím… - Jsem přesvědčen, že…
Je zpráva důležitá pro produktora i pro příjemce? při jednostranné důležitosti (jen pro produktora) nutno posílit techniky přivádějící posluchačovu pozornost; Doporučení: - např. v programu schůze vyzdvihnout ty body, které se dotýkají pracovního zařazení zaměstnanců, jejich motivačního ohodnocení atd., - vyzdvihnout finanční přínos, - vyzdvihnout výhody, - uvést v programu významné hosty atd.
V jakém rozsahu (do jaké míry) je zpráva kontroverzní (sporná, polemická)? Užití výraziva, které omezí emocionální napětí. Neužívat: - Určitě jste zaznamenali, že… - Každý druhý věří, že… - Nezdá se vám… - Musíte pochopit
Obsahuje zpráva „polarizující“ formulace? Protikladnost může vést ke konfliktu. Ultimativní formulace – vyvolávají napětí: - Buď – anebo - Pokud ne…, pak…
Jaký je v obsahu zprávy poměr mezi skutečnostmi a pocity? zklamání nad opožděným vypracováním zprávy, stížnost na opomenutí vyslat pracovníka na školení, zklamání (narozeniny, výročí)... zklamání z nedostatečného ocenění pomoci...
Kanál ústní komunikace „ z očí do očí“, osobní kontakt, setkání, skupinové porady, prezentace, video konference, TV/video, telefon, rádio písemná komunikace dopis (fyzická pošta, fax, el. přenášený dopis), reklama, internet obrazová (doprovodná) dokumentace schéma, graf, film, obrázky na fóliích, výstřižky, plakát, nástěnka atd.
Okolí (prostředí), ve kterém se komunikace děje (komunikační kontext) volba prostředí (hodnocení výkonu jednotlivce, hodnocení výkonu kolektivu) – veřejně/privátně volba formálního/neformálního prostředí vzdálenost mezi podavatelem a příjemcem
Čas čas znamená náklady „načasování“ zpráv
Třídění komunikace (Střížová) vertikální komunikace - shora dolů (příkazy)/zdola nahoru (inspirace) - shora dolů (příkazy)/zdola nahoru (inspirace) horizontální komunikace - porady, konference Stolové komunikace Sálové komunikace Stadiónové komunikace Davová komunikace