DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: DUM č. 3/2 – 4/19 Sada: Světové dějiny po roce 1945 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Svejkovská. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
TÉMA: Kultura po druhé světové válce PŘEDMĚT: dějepis – moderní poválečné dějiny KLÍČOVÁ SLOVA: abstraktní expresionismus, minimalismus, pop-art, land-art, op-art, street-art, happening JMÉNO AUTORA: Mgr. Marcela Svejkovská
Opakování Které nové směry se objevují ve světovém umění první poloviny 20. století? Jak byly tyto směry přijímány v SSSR? Jak v nacistickém Německu? Vzpomeň si na slavné umělce tohoto období.
Abstraktní expresionismus od druhé světové války do počátku 60. let abstraktní pojetí malby emoce a spontánnost jsou důležitější než rozum a technika zájem o podvědomí a sen malba prováděna nejen štětcem, ale i litím z plechovek, foukáním, zednickým náčiním, … New York – silná komunita umělců, které z Evropy vyhnal stalinismus a nacismus; Paříž O čem díla abstraktních expresionistů vypovídají? Na jaký meziválečný umělecký směr navazují?
Představitelé Jackson Pollock Mark Rothko Kazimir Malevič Karel Appel Robert Motherwell Wols
Obr. 1, Kazimir Malevič: Supremus č. 58
Obr. 2, Karel Appel Obr. 3
Minimalismus 50. léta – sochařství, malířství, hudba, architektura, designe, film, literatura jednoduchá geometrická forma nezúčastněná prezentace odstranění všeho nepodstatného umožňuje divákovi vnímat opravdu důležité minimum barev, tvarů v sochařství volné instalace cílem není zobrazovat ani symbolizovat cokoliv reálného Proč se tendence k minimalismu objevují právě v 50. letech? Jaké pocity v divácích tato díla vyvolávají?
Představitelé Dan Flavin Donald Judd Richard Sera Carl Andre Sol Lewitt
Obr. 5 Obr. 4
Pop-art popular art = masové, lidové umění od pol. 50. let a zejména v 60. letech vliv populární hudby a reklamy, fotografie, filmu, komiksů směr nezávisle vznikl na dvou místech: v Londýně a v New Yorku (New Yersey) Do jaké míry je pop-art komerčním uměním?
Britská větev pop-artu londýnská skupina Independent Group Richard Hamilton Eduard Paolozzi
Americký pop-art velké formáty zářivé/mdlé barvy Andy Warhol (technika sítotisku) Jasper Johns Claes Oldenburg Roy Lichtenstein Tom Wesselman
Obr. 6
Obr. 7
Obr. 8 Obr. 9
Land-art vzniká v 60. letech v USA v opozici proti komerčnímu umění původně umělecká díla tvořená na těžko dostupných místech, v přírodě nedotčené člověkem později i v parcích a na veřejných prostranstvích často monumentální díla, jednoduché formy Popřemýšlej nad uměleckým poselstvím děl na následujících snímcích.
Lucien den Arend (nar. 1943) – holandský sochař pracující ve Finsku Obr. 10, úplněk
Obr. 11
Obr. 12
Obr. 13
Harry Schaffer (nar. 1963) – švýcarský architekt a sochař Obr. 14, socha na Schoenthal-Schäffer
Derk den Boer (nar. 1954) – holandský umělec Obr. 15
Magdalena Jetelová (nar. 1946) „Ateliérem je celý svět.“ Obr. 16
Obr. 17
Údolí Glencairn Obr. 18
Obr. 19
Obr. 20: Storm king wall
Obr. 21: Kráčející oblouk na vrcholu Benbrack, výška 4 m, rozpětí 7 m
Obr. 22
Caroline Laengerer – německá umělkyně Obr. 24 Obr. 23
Kurt Fleckenstein Obr. 25 Obr. 26
Abgefertigt Obr. 27
Richard Long Obr. 28
Obr. 29
Obr. 30
Op-art optical art rozvíjí se koncem 50. a poč. 60. let využití poznatků z geometrie, fyziognomie, optiky většinou černobílé obrazce a vzájemně se překrývající útvary – dojem pohybu a nestability využívá hry linií, světla a barev, aby na ploše vykouzlil dojem prostoru
Obr. 31: Optická iluze od maďarského umělce Victora Vasarely
Street-art jakékoli umění vytvářené na veřejných místech graffiti, nálepky, mozaiky, video projekce, street instalace, …, tanec, … Obr. 32
Obr. 33
Obr. 34
Obr. 35
Diskutujte o tom, kde je hranice mezi vandalismem a street-artem Diskutujte o tom, kde je hranice mezi vandalismem a street-artem? Patří graffiti do galerií? Zamysli se nad tím, zda (nebo v jakých případech) je možné umělce za jeho výtvarný projev soudit, pokutovat, věznit?
Happeningy použití netradičních divadelních, výtvarných nebo hudebních prvků se záměrem šokovat nebo provokovat diváky a vtahovat je do akce umění dotvářené až na místě a na základě reakcí účastníků uvědomění si vlastní existence poprvé v 60. letech v USA užívané metody blízké surrealismu Byl jsi někdy součástí happeningu? Co jsi při tom prožíval?
Literatura FOSTER, Hal. České moderní umění 1900–1960: Národní galerie v Praze, sbírka moderního umění, Veletržní palác. Praha: Národní galerie, 1995, 349 s. ISBN 80-703-5095-4. KUKLÍK, Jan a Jan KUKLÍK. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, c2002, 215 s. ISBN 80-723-5175-3. KUKLÍK, Jan a Jan KUKLÍK. Dějiny 20. století: učebnice pro střední školy. 1. vyd. Praha: Práce, 1995, 191 s. ISBN 80-208-0367-X. PIJOAN, José. Dějiny umění. 10. 3. vyd. Praha: Odeon, 1991, 300 s. ISBN 80-207-0133-8. VÁLKOVÁ, Veronika a Jan KUKLÍK. Dějepis 9 pro základní školy: nejnovější dějiny. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2009, 159 s. ISBN 978-807-2354-283.
Obrázky Obr. 1: [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Malevici06.jpg> Obr. 2: Oxyman. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cobra_museum_3.jpg?uselang=cs> Obr. 3: Wmpearl. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%27Questioning_Children%27_by_Karel_Appel,_Tate_Modern.JPG?uselang=cs > Obr. 4: Andrew Dunn. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:RichardSerra_Fulcrum2.jpg> Obr. 5: Florian Adler. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Judd_Muenster.JPG> Obr. 6: Jack Mitchell. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Andy_Warhol_by_Jack_Mitchell.jpg> Obr. 7: UA-Lora. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mikova-Endy_Warhol.JPG?uselang=cs> Obr. 8: Zwobot. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Campbells.jpg> Obr. 9: [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Studio_publicity_Marilyn_Monroe.jpg>
Obr. 10: Wikifrits. [cit. 2013-10-28] Obr. 10: Wikifrits. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Barendrecht_kunstwerk_full_moon_I.jpg> Obr. 11: Richardkiwi. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Golf_-_Katwijk.jpg> Obr. 12: Wikifrist. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zoetermeer_kunstwerk_betonnen_schijven.jpg> Obr. 13: Wikifrist. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zwijndrecht_kunstwerk_walburgproject.jpg> Obr. 14: Kamahele. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sculpture_at_Schoenthal-schaffer_066.jpg> Obr. 15: Wutsje. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:110609_Gebroken_Cirkel_(Kunstwerk_Meisje_van_Yde_Derk_den_Boer)_Yde_DR_NL.jpg> Obr. 16: Welt-der-Form. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jetelova-2007-Was_war_zuerst.jpg> Obr. 17: Pauline Eccles. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Magdalena_Jetelova_Geograph-867940-by-Pauline-Eccles.jpg> Obr. 18: Peter Edwards. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bail_Hill_Striding_Arch_-_geograph.org.uk_-_1619970.jpg>
Obr. 19: Malcolm Morris. [cit. 2013-10-28] Obr. 19: Malcolm Morris. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hanging_Trees_-_geograph.org.uk_-_398014.jpg> Obr. 20: David Sauvé. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Storm_king_wall.jpg> Obr. 21: wrobison. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Striding_Arch_on_top_of_Benbrack_-_geograph.org.uk_-_1277046.jpg> Obr. 22: Mike and Kirsty Grundy. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stone_Acorn_-_geograph.org.uk_-_712319.jpg > Obr. 23: [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skulpturenweg_Karsee_Caroline_Laengerer_Polygonum_Kugel_2.jpg> Obr. 24: [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skulpturenweg_Karsee_Caroline_Laengerer_Polygonum_Ur-Baum-Hand_1.jpg> Obr. 25: Kurt Fleckenstein. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fallender_Rahmen_by_Kurt_Fleckenstein_in_Mannheim,_Germany.jpg> Obr. 26: Kurt Fleckenstein. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eingangstor_Heddesheim_by_Kurt_Fleckenstein_in_Heddesheim,_Germany.jpg> Obr. 27: Kurt Fleckenstein. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kurt_Fleckenstein_-_Abgefertigt.jpg>
Obr. 28: Richard Webb. [cit. 2013-10-28] Obr. 28: Richard Webb. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MacDuff_Circle,_Dean_Gallery_-_geograph.org.uk_-_55509.jpg> Obr. 29: Rept0n1x. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:South_Bank_Circle_by_Richard_Long,_Tate_Liverpool.jpg> Obr. 30: Sebastian Vidovic. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nimis_torn_2002.jpg> Obr. 31: Váradi Zsolt. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hungary_pecs_-_vasarely0.jpg> Obr. 32: André Huppertz. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:East_Side_Gallery.JPG> Obr. 33: IIIIIIIIII. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stencil.and.tags.jpg> Obr. 34: Shawn Lipowski. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Barcelona_wall_drawing.jpg> Obr. 35: Ajuk. [cit. 2013-10-28]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Banksy-ps.jpg>