Mazání valivých ložisek Úvod Mazání valivých ložisek Vypracoval: Bloudíček Petr Zdroj: přednáška tribologie č.5 Bloudíček Petr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Mazání valivých ložisek OBSAH: ● Funkce maziva ve valivém ložisku ● Způsoby mazání valivých ložisek ● Druhy maziv vhodných pro valivá ložiska ● Plastická maziva ● Viskozita oleje 1 Bloudíček Petr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Mazání valivých ložisek Funkce maziva ve valivém ložisku ● Stabilní nosný mazací film ● Bezprostřední dotyk ● Ochrana před opotřebením a korozí ● Působí jako těsnící prostředek 1 Bloudíček Petr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Mazání valivých ložisek Druhy mazacích podmínek ve valivém kontaktu Plný mazací film – plochy jsou kompletně odděleny vrstvou mazacího filmu Smíšené mazání – plochy se dotýkají ve vrcholcích mezi povrchy 1 Mezné mazání – mazací účinek závisí především na vlastnostech maziva hraniční vrstvy Zdroj: http://www.fag.com Bloudíček Petr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Mazání valivých ložisek Způsoby mazání valivých ložisek ● mazání olejovou lázní, pro nižší rychlosti ● mazání oběhem oleje, pro vysoké rychlosti ● mazání olejovou mlhou ● mazání rozprašováním maziva 1 ● mazání sprškou oleje a plastického maziva Bloudíček Petr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Mazání valivých ložisek Druhy maziv vhodných pro valivá ložiska ● Plastická maziva – užíváno přibližně u 90% všech VL, objemově stačí asi 30% maziva - velmi jednoduché mazání (návrh) - zvýší těsnící účinek - dlouhá životnost bez údržby maziva - vhodné i pro poměrně vysoké rychlosti - vzniká nízký třecí moment - podléhají opotřebení vlivem zatížení a času (přemazávání) 1 Bloudíček Petr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Mazání valivých ložisek Druhy maziv vhodných pro valivá ložiska ● Mazání olejem – užívá se za vysokých teplot a při vysokých rychlostech kde bývá nezbytný odvod tepla ● Suché mazání – málo používané, aplikuje se přímo k funkčním povrchům např. kluzný lak nebo jako pasty a prášky 1 Bloudíček Petr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Mazání valivých ložisek Plastická maziva kapalná složka + zahušťovadlo + přísady Hlavní typy mazacích tuků: Tuky vápenaté – do teploty 70°C, odolné proti vodě, nejsou příliš stálé, nejsou vhodné pro delší používání Tuky sodné – bod skápnutí v oblasti 140 až 200°C, chemicky stálé, vhodné pro delší používání Tuky litné – bod skápnutí kolem 170°C, malá změna konzistence s teplotou, chemicky stálé 1 Bloudíček Petr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Mazání valivých ložisek Viskozita oleje Def.: koeficient úměrný vnitřnímu tření tekutiny, který charakterizuje odpor proti tečení Dlouhá životnost bývá dosažena pro provozní viskozitu κ=3..4 Vysoká viskozita tloušťka mazacího filmu vyšší mazivostní tření Nízká viskozita + účinné přísady 1 Bloudíček Petr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Mazání valivých ložisek Poškozené mazivo Přemazané ložisko Poškození díky špatnému mazání 1 Zdroj: http://www.machinerylubrication.com Bloudíček Petr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Mazání valivých ložisek Zdroje: FAG: Rolling Bearing Lubrication [online], FAG, Publ. No. WL 81 115/4 EA 97/12/02, URL: <http://www.fag.com> Blaškovič, P. - Balla, J. - Dzimko, M. Tribológia. 1. vyd. Bratislava: Alfa, 1990. Bečka, J. Tribologie. 1. vyd. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1997, ISBN: 80-01-01621-8. přednáška z tribologie č. 3, březen 2006 Bloudíček Petr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11