Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Základní škola Rosice, okres Chrudim
Publicistický styl a jeho charakteristika
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
MAPA ÚSPĚCHU.
Slohové postupy.
Didaktická média v dějepisném vyučování
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Reportáž žánr, metody, typologie.
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
1 Práva související s právem autorským  Práva výkonného umělce (tvůrčí, § 67 a násl AutZ )  Právo výrobce zvukového záznamu (netvůrčí, § 75 a násl. )
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
V Ě CNÁ LITERATURA Mgr. Michal Oblouk.  Odborná, vědecká  Literatura s převládající naučnou funkcí  Zařazuje se do ní: a)Literatura naučného typu (odborné.
TV042, TV110/ Masová komunikace
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Sloupek.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Interview žánrové rozpětí metoda práce oblasti využití.
Publicistický styl Znaky a útvary.
HUDBA V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U44-209
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr.Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3443 NázevZákladní novinářské žánry Téma hodinyZákladní novinářské.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Chronologický přehled vývoje médií
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
CJBB169 Jazyk a styl žurnalistiky PS 2015
O útvarech, žánrech a textech
Publicistický styl - úvod
Písemná práce Základní informace.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
1.
Transkript prezentace:

Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře je to literatura umělecká, literatura faktu, literatura pro děti atd. nebo ve filmové tvorbě film dokumentární, akční film, hraný film atd. v rozhlasové tvorbě podle formátů: rockové rádio, vzdělávací, zpravodajské nebo country rádio atd.

Mezi tradiční publicistické žánry patří: •zpravodajské rozhovory •reportáže •feature (fíčr)‏ •interview (profilová, tématická aj.)‏ •story (příběh)‏ •medailon •portrét •nekrolog •komentáře •glosy a poznámky •analýzy •fejetony •sloupky •perzifláže, frašky •polemiky a názory •recenze

Mezi žánry ustupující například: •soudnička •rozhlásek •úvodník •causerie •rozhlasový projev •črta

Mezi žánry nastupující: •Blogy •SMS •Chaty •Žánry internetové publicistiky včetně spamu a hoaxů

Vývojové tendence v užití žánrů: •tradiční publicistické žánry sice existují, ale ve velké míře se různorodé žánry vzájemně prostupují a zastupují •více žánrových prvků v jednom díle •marketingové komunikace nacházejí inspiraci jak ve zpravodajských a publicistických žánrech, tak v literárních, filmových a dalších uměleckých žánrech •rovněž lze najít v MK inspirace ze způsobů komunikace v různých oborech •z komunikace v malých sociálních skupinách

Marketingové komunikace a žánry •Marketingové komunikace často pracují s inspirací z filmové, televizní a rozhlasové tvorby, s citacemi hudebních, literárních, výtvarných i hudebních děl. •Používají modifikované žánry z tištěných médií i žánry, pracující se zvukem a obrazem (obrazová reportáž, zvukový dokument, beseda). •Stále nové žánry a žánrové modifikace přinášejí technologické změny (internetové chatování, blogy, sociální sitě, mobilní soutěže a hlasování, reality show aj.). •Také formát a styl média, příp. autorská osobnost mohou přispívat k rozšíření škály v rámci jednoho žánru (Na plovárně X Uvolněte se, prosím)‏