Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře je to literatura umělecká, literatura faktu, literatura pro děti atd. nebo ve filmové tvorbě film dokumentární, akční film, hraný film atd. v rozhlasové tvorbě podle formátů: rockové rádio, vzdělávací, zpravodajské nebo country rádio atd.
Mezi tradiční publicistické žánry patří: •zpravodajské rozhovory •reportáže •feature (fíčr) •interview (profilová, tématická aj.) •story (příběh) •medailon •portrét •nekrolog •komentáře •glosy a poznámky •analýzy •fejetony •sloupky •perzifláže, frašky •polemiky a názory •recenze
Mezi žánry ustupující například: •soudnička •rozhlásek •úvodník •causerie •rozhlasový projev •črta
Mezi žánry nastupující: •Blogy •SMS •Chaty •Žánry internetové publicistiky včetně spamu a hoaxů
Vývojové tendence v užití žánrů: •tradiční publicistické žánry sice existují, ale ve velké míře se různorodé žánry vzájemně prostupují a zastupují •více žánrových prvků v jednom díle •marketingové komunikace nacházejí inspiraci jak ve zpravodajských a publicistických žánrech, tak v literárních, filmových a dalších uměleckých žánrech •rovněž lze najít v MK inspirace ze způsobů komunikace v různých oborech •z komunikace v malých sociálních skupinách
Marketingové komunikace a žánry •Marketingové komunikace často pracují s inspirací z filmové, televizní a rozhlasové tvorby, s citacemi hudebních, literárních, výtvarných i hudebních děl. •Používají modifikované žánry z tištěných médií i žánry, pracující se zvukem a obrazem (obrazová reportáž, zvukový dokument, beseda). •Stále nové žánry a žánrové modifikace přinášejí technologické změny (internetové chatování, blogy, sociální sitě, mobilní soutěže a hlasování, reality show aj.). •Také formát a styl média, příp. autorská osobnost mohou přispívat k rozšíření škály v rámci jednoho žánru (Na plovárně X Uvolněte se, prosím)