DUM - Digitální Učební Materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenská kultura Kulturní instituce v ČR ; VY_32_INOVACE_D3_09
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU –
DUM - Digitální Učební Materiál
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Opakování světového realismu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Portréty literárních osobností světové literatury.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Realistický román.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_43_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Romantismus.
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 16. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Victor Hugo ( ).
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 18. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.9.
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Literatura v období po bitvě u Lipan Mgr. Ludmila Růžičková
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Portréty literárních osobností světové literatury.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Portréty literárních osobností světové literatury.
Guy de Maupassant
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Portréty literárních osobností světové literatury
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ____________________________________________________________________________.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
DUM - Digitální Učební Materiál
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

DUM - Digitální Učební Materiál 1 DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 ___________________________________________________________________ Vzdělávací oblast : Český jazyk a literatura   Název a číslo DUMu: Realismus VY_32_INOVACE_C2_05 Anotace : Interaktivní výklad: světový realismus, představitelé, díla Třída a datum ověření: 4.A ; 3.9.2013 Autor : Mgr. Ludmila Vlková (Muchová) Registrační číslo : CZ.1.07/1.5.00/34.0701

REALISMUS

 Realismus ve výtvarné formě odmítá idealizaci a přikrášlování, dívá se na skutečno střízlivě, objektivně, bez iluzí a fantazie, propagujíce zachycení dokonalé reality až k naturalistické kopii skutečnosti. Obr.č. 1 – Socha sv. Václava

Situace v 50. letech 19. st. dochází v Evropě k rozvoji přírodních věd (hl. biologie) a filozofie (Hegel), což mělo za následek potřebu studia hospodářských a sociálních podmínek společnosti všechny přístupy se obracejí proti tradici, státní a církevní autoritě rozum se považoval za vyšší než fantazie a cit vynálezy a objevy, které změnily tehdejší pohled na společnost: Darwinova evoluční teorie, Pasteurovy lékařské objevy, dynamo, rozvoj železnic a průmyslu

Situace v literatuře v literatuře končí vláda romantismu, objevují se realistické tendence, i když o realismu ještě není možné mluvit, jde spíše o naivní nebo idealistický realismus - projevuje se snahou o pravdivější zobrazení problémů společnosti, s čímž souvisí i rozvoj žurnalistiky, v literatuře se prosazuje kritičnost a nárok, aby umění sloužilo potřebám společnosti

Umělecké zásady realismu: ve druhé polovině 19. století nabyl naprosté převahy nad romantismem, někdy se označuje jako kritický realismus jeho prvky se ale objevovaly už dříve v romantismu (Puškin, Stendhal), ale realistické pasáže najdeme i v dílech antiky (Homér), renesance (Cervantes – Don Quijote, Shakespeare – Hamlet, Othello), klasicimu (Moliére – Lakomec) realistické tendence se objevují vždy v dobách stabilnějších, vyrovnanějších, romantické naopak v dobách revolučních jako výraz nespokojenosti narozdíl od romantismu se nezabývá jedincem výjimečným, ale průměrným, nebo skupinou či jejím prostředím; místo individuální odlišnosti si autor všímá toho, co je společné větší skupině lidí

Umělecké zásady realismu: romantismus popisovat člověka hotového, jeho příběh byl předen určen osudem, realismus jej zachycuje ve vývoji, který ovlivňuje doba a okolnosti narozdíl od romantismu není autor v díle účasten, stojí nad ním, k látce přistupuje objektivně (to ale neznamená, že autor není v díle vůbec – výběrem látky, postav a jejich charakterizací vyslovuje svůj soud) realismus neutíká do minulosti (romantismus se rád zabýval středověkem), zajímá ho především současnost zásadou bylo přesně zobrazovat skutečnost – nešlo ale o kopírování, spisovatel se vybíral jen některé jevy, které chtěl zobecnit a ukázat na nich typické rysy myšlení a jednání lidí

Umělecké zásady realismu: realismus je směr společensky angažovaný – chtěl upozorňovat na společenské křivdy, volat po jejich nápravě a odhalovat zlo, zobrazoval i jevy, které se dříve považovaly za „nízké“ a nehodné literárního zpracování těmto záměrům daleko lépe vyhovovaly román a drama, poezie už méně; aby dílo bylo všem dostupné a srozumitelné, romány měly přehlednou kompozici a věcný jazyk, do literatury se dostává i hovorový jazyk a dialekt  

Anglie Charles Dickens 1812-1870) přední představitel, prožil neradostné dětství, ocitl se i s celou rodinou ve vězení pro dlužníky, už ve 12 letech si vydělával na živobytí v dílně na výrobu leštidel na boty, v ponurém prostřední s hrubými lidmi Obr.č.2 - Dickens

Charles dickens - tvorba ve své tvorbě se proto často zabývá osudy nešťastných dětí bez domova, které se na vlastní pěst probíjejí životem, do jejich příběhů promítá své vlastní trpké zkušenosti, díla jsou částečně autobiografická: Oliver Twist, David Copperfield, Malá Dorritka, Nadějné vyhlídky na objednávku nakladatele začal psát Kronika Pickwickova klubu – první dílo, které jej proslavilo, původně to byl text k ilustrovanému seriálu s mysliveckou tématikou, jde o knihu plnou laskavého humoru, která získala spisovateli obrovskou popularitu

Francie Honoré de Balzac (1799-1850) původně venkovan, který přišel do Paříže na přání otce studovat, on sám se však chtěl stát slavným spisovatelem; zprvu psal dobrodružné, tzv. černé romány, umělecky zcela podprůměrné, byl stále zadlužený, pouštěl se do různých nevydařených ekonomických podniků; nakonec se mu podařilo oženit se se zaopatřenou polskou šlechtičnou,brzy po svatbě však zemřel Obr.č.3 – Honoré de Balzac

Honoré de balzac - tvorba zanechal po sobě velmi rozsáhlé dílo, které sám nazýval „Lidskou komedií“; ta měla tři části: Studie mravů (nejpočetnější, obsahuje nejznámější romány), Studie filozofické a Studie analytické, celkem šlo zhruba o sto románů ústřední trilogii Lidské komedie tvoří romány Otec Goriot, Ztracené iluze a Lesk a bída kurtizán

Gustav Flaubert (1821-1880) mistr v zobrazování lidských vášní a citových vztahů jeho dílo není zalidněno množstvím hrdinů s nejrůznějších společenských vrstev jako u Balzaca neměl žádné hmotné problémy, pracoval v klidu na venkově, vzdálen veřejnému životu přesto se ocitl před soudem, obviněn na základě časopisecky otiskovaného románu Paní Bovaryová a obžalován z ohrožení veřejné mravnosti, zlehčování instituce manželství a z urážky náboženského cítění Obr.č. 4 - Flaubert

Gustav Flaubert - tvorba Paní Bovaryová – Flaubertův nejúspěšnější román, zprvu označen za umění bez míry a vkusu (stejně jako ve stejném roce odsouzeny a částečně zabaveny Baudelairovy Květy zla); jde o hluboce psychologicky prokreslený příběh romanticky založené ženy, která nemůže ve všedním manželství s venkovským lékařem nalézt uspokojení a životní cíl (Ema Bovaryová, podnícená četbou romantických románů, chce poznat, zda existuje v životě opravdová vášeň a opojení, pouští se do finančních a milostných dobrodružství, její iluze pomalu vyprchávají a nakonec končí sebevraždou); její postava se stala literárním typem, mluví se o tzv. bovarismu (útěku od skutečnosti k iluzím)

Emil Zola (1840-1802) je spojován s typem realismu, který se nazývá naturalismus nejznámější je jeho román Zabiják, jehož děj se odehrává v prostředí pařížských krčem, román Germinal o životě horníků a jejich stávkovém boji, román Nana, zobrazující život vyšších společenských vrstev, a román Lidská bestie, zabývající se motivem žárlivosti ve svém díle podal kritický rozbor společnosti, nedělal si nejmenší iluze o měšťácích a díval se pesimisticky na vývoj celého lidstva, přesto sám projevil osobní hrdinství a na konci života se postavil proti militarismu a antisemitismu Obr.č. 5 – Emil Zola

Rusko ruský realismus navázal na tvorbu Puškina a Gogola, plně se rozvinul ve druhé pol. 19. st. autoři poukazovali na bídu a zaostalost ruského venkova, despocii feudálů a úplatnost úřednictva, jeho nejlepší díla dosáhla světové úrovně

Ivan Sergejevič Turgeněv (1818-1883) ve své tvorbě přestavuje dva literární typy: hamlety – vzdělanci, mající plnou hlavu různých teorií, ale díky své skepsi nemají sílu na změnu, a donkichoty – mají plnou hlavu romantických plánů, ale v praxi rovněž troskotávají román Otcové a děti – hlavní rodina neuznává hodnoty, jako jsou láska, vztah k vlasti, lásku dětí k rodičům, umění, představuje pokolení znechucené dobou, který neposkytuje žádné perspektivy Obr.č. 6 - Turgeněv

Lev Nikolajevič Tolstoj (1828-1910) Obr.č. 7 – L.N.Tolstoj k vrcholům jeho tvorby patří čtyřdílná románová epopej Vojna a mír, odehrávající se v době Napoleonových válek v Rusku, hlavní myšlenkou díla je, že dějiny netvoří vynikající jedinci, jako byl třeba Napoleon, ale lidé a tisíce drobných a nepředvídatelných náhod

Lev Nikolajevič Tolstoj (1828-1910) Obr.č. 8 - Война и миръ (Vojna i mir), Třetí vydání, 1873

Lev Nikolajevič Tolstoj (1828-1910) román Anna Karenina – další vrcholné dílo, ukazující ničivý vliv vášnivé lásky Anny k Vronskému, končící sebevraždou Anny Obr.č. 9 – Anna Karenina – filmové zpracovná z roku 2012

Lev Nikolajevič tolstoj Anna Karenina – filmová zpracování (dostupné z Anna Karenina. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-17]. Dostupné z: hhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Anna_Karenina ) Anna Karenina (film, 1914) – ruský němý film z roku 1914 reřiséra Vladomíra Gardina Anna Karenina (film, 1915) – americký němý film s Betty Nansenovou v hlavní roli Anna Karenina (film, 1935) – americký film z roku 1935 režiséra Clarence Browna Anna Karenina (film, 1948) – britský film z roku 1948 režiséra Juliena Duviviera Anna Karenina (film, 1953) – ruský film z roku 1948 režisérky Taťány Lukaševičové Anna Karenina (film, 1967) – ruský film z roku 1948 ežiséra Alexandra Zachiho Anna Karenina (film, 1974)  – ruský film z roku 1948  režisérky Margarity Pilichinové Anna Karenina (film, 1997) – americký film z roku 1997 režiséra Bernarda Rose Anna Karenina (film, 2012) – britský film z roku 2012 režiséra Joea Wrighta + divadelní hry, balet, muzikál, opera

Lev nikolajevič tolstoj na konci života došlo k mravnímu a názorovému obratu Tolstého – začal odmítat civilizaci, vědu a umění, oddal se náboženskému hloubání a hlásal odklon od pozemského života; svými názory byl blízký našemu Chelčickému (neodporování zlu), jehož dílo znal a vážil se jej

Fjodor Michajlovič Dostojevskij (1821-1881) stal se předchůdcem moderní formy románu, do které vnesl některé moderní prvky: důmyslnou kompozici, vnitřní monolog, měnil rychlost času, těžiště přenesl od dějovosti a zkoumání okolností k psychologickému rozboru postav Obr. Č. 10 – Portrét Dostojevskij

Fjodor Michajlovič Dostojevskij (1821-1881) ve svých 28 letech byl odsouzen vojenským soudem k trestu smrti za účast v hnutí za společenské reformy v Rusku, přímo na popravišti byl rozsudek změněn na dlouholeté věznění na Sibiři, kde žil několik let s odsouzenci a sektáři trpěl epilepsií, spolu s otřesnými zážitky z věznění mu to umožnilo pronikat ke složitým psychologickým otázkách uvnitř člověka, dokázal pochopit lidi nenormální, zrodil se v něm soucit s lidským utrpením; odmítal revoluci a věřil v mravní obrodu v duchu křesťanských ideálů

f.m. Dostojevskij - tvorba k vrcholům jeho tvorby patří román Zločin a trest), který byl napsán na základě skutečné události, hlavního hrdinu poznal Dostojevskij na Sibiři, stejně i Soňu, která ve skutečnosti Raskolnikova přežila a po jeho smrti se vrátila ze Sibiře domů Idiot – dílo oslavující „překrásného člověka“

Norsko Henrik Ibsen – dramatik, jeho hry se hrají dodnes: Nora – o vzorné manželce a matce, která se odhodlá opustit rodinu, když poznává, že muž v ní vidí pouze loutku a prostředek zábavy

POLSKO Henryk Sienkiewicz jeho dílo sloužilo k posílení národního ducha, byl autorem historických románů, nejznámější je trilogie Ohněm a mečem a román Quo vadis o pronásledování prvních křesťanů v Neronově Římě

Seznam zdrojů Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0. Socha sv. Václava. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-16]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prag_Wenzelsplatz_Wenzelsdenkmal _Nationalmuseum_bei_Nacht.jpg Dickens. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-16]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Charles_Dickens2.jpg Honoré de Balzac. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-16]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Balzac.jpg Flaubert. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-16]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gustave_flaubert.jpg Emile Zola. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09- 16]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Emile_Zola.jpg Turgeněv. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-16]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Turgenev_by_Repin.jpg L.N.Tolstoj. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09- 17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:L.N.Tolstoy_Prokudin-Gorsky.jpg

Seznam zdrojů Война и миръ (Vojna i mir), Třetí vydání, 1873. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tolstoy_-_War_and_Peace_- _third_edition,_1873.png http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=91708 Portrét- Dostojevskij. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dostoevsky_1872.jpg