Renata Holubová, PřF UP Olomouc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Christina Bočáková 3. ročník
Advertisements

7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Příprava učitelů na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci
Představení zajímavých projektů OPVK
Štěpán Pavíza 3.A leden 20111Property of Pavíza's company. Do NOT copy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Elektromagnetické kmity a vlnění
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
1 ÚVOD.
Jak získat nadané žáky pro nové technologie Dora Kroisová 1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _641 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výchovné problémy ZŠ Prezentace projektu č. CZ.1.07/1.3.03/
CHEMICKÝ KROUŽEK ve školním roce 2013/2014 proběhlo v rámci tohoto projektu celkem deset čtyřhodinových kroužků všechny měly svou teoretickou a praktickou.
Materiály používané v modelovně a sádrovně
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Určování polohy těžiště stabilometrickou plošinou
DRAMATIZACE VE VÝUCE FYZIKY ANEB UČITEL JE HEREC S JISTÝM ANGAŽMÁ A NEJISTÝM KONCEM.
Michal Růčka, Helena Valouchová
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Ohyb světla, Polarizace světla
„ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ“ 1 Spolupráce technických univerzit s podniky = významná podpora inovací Český národní komitét IMEKO Vladimír Haasz.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Elektrický proud v látkách
B V M T část 2. Mikrovlnná technika 1.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_32_INOVACE_ICT34.04 Téma: Multimédia Číslo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NĚKTERÉ ZVLÁŠTNOSTI MÍCHÁNÍ NENEWTONSKÝCH KAPALIN
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
Jak se stát dobrým právníkem?
Co nabízí KDF MFF UK (např. vedoucím klubů malých Debrujárů a malým Debrujárům) Zdeněk Drozd.
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA Mgr. J. Urzová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
Magnetohydrodynamika
Procesní řízení realizace projektů (praxe)
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA 1 Mgr. J. Urzová.
Mössbauerova spektroskopie
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
Mechanika a kontinuum NAFY001
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika
Modulární systém výuky na VŠP, a.s. CÍL = kvalitní, evropské a moderní studijní programy a obory Renáta Nešporková.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Mikrovlnná trouba Michaela Muchová 3.G.
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika Milan Předota Ústav fyziky a biofyziky Přírodovědecká fakulta JU Branišovská 31 (ÚMBR),
DiFy - P , Fyzika jako vyučovací předmět RVP a ŠVP Časová dotace pro fyziku na ZŠ Význam fyziky pro všeobecné vzdělání.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/ Porada
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie pro žáky ve věku 11 až 15 let Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu,
FYZIKA V KUCHYNI aneb kulinářská fyzika.
Trojlístek – IRER a FChT
, Pedagogická fakulta MU
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
Bezpečnost práce zážitkovou pedagogikou
FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ UNIVERZITY JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM
Musíme… a nebo „Musíme“?
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Renata Holubová, PřF UP Olomouc Učíme ve škole 21. století Renata Holubová, PřF UP Olomouc

Podle data narození dělíme generace následovně: Baby boomers - rok narození 1946-1963 První generace X - rok narození 1964-1976 Pozdní generace X – rok narození 1977 – 1981 Generace Y – rok narození 1982 – dosud

Gen Y, Gen Why, Millenials, iPod generace, generace internetu Vyrůstají digitálně

www.mediaguru.cz/2013/06/generace-y-se-bavi-na-internetu-ale

Jaká je charakteristika gen Y

Jak se učí a jak komunikují ?

Jaká je generace Y Činnost (dělání) je mnohem důležitější než znalosti Potřeba bezprostřednosti Zájem o řešení problémů Snížená hranice vůči nudě, tj. krátká doba schopnosti soustředění se. Více paralelních činností – žáci jsou motivováni, pokud mohou vykonávat současně více aktivit, např. poslouchat hudbu, číst, počítat. Většina žáků preferuje vizuální styl učení. Výrazně se snižuje úspěšnost učení pomocí křídy a tabule. Společné učení – autoritativní styl učení shora dolů musí být nahrazen interaktivními metodami, aktivním přístupem, stálým kontaktem žáků. Konstruktivistický přístup – kombinace osobního a sociálního učení, poznávání - znalosti a dovednosti vznikají v průběhu aktivní tvořivé činnosti žáka.

Jak učíme my naše žáky?! Motivujeme, aktivujeme žáky ? Jaké metody používáme – jsou aktivizující? Jaké pomůcky používáme – multimédia? Jaké pomůcky bychom mohli používat? Mají naši žáci prostor pro diskusi, otázky, řešení problémů ? Studium učitelství fyziky studijni_plan[1].pdf Inovace, důraz na aktivní formy výuky

Projekt Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/28.0182

Připravované moduly Klima a koloběhy látek Partner projektu – Pedagogická fakulta MU v Brně Klima a koloběhy látek Fotokatalyticky aktivní povrchy Nanotechnologie Kriminalistická chemie a fyziky Rheologie Jak funguje věda Projektová výuka

Nanotechnologie Akreditováno bakalářské i magisterské studium Modulární výuka Spolupráce s centrem Regionální centrum pokročilých technologií a materiálů Práce a příprava úloh s Nanoedukatorem (proměřování kalibrační mřížky, vyšetřování povrchu matrice v režimu STM, zkoumání integrovaného obvodu v režimu AFM, tvorba litografie)

Rheologie K dispozici je vibrační viskozimetr SV

Projektová výuka Projekty s využitím dataloggerů Mezipředmětová výuka fyziky a chemie Příklady projektů Mléčné výrobky Lodě Od suroviny k odpadu

Kriminalistická chemie a fyzika Chemické metody v kriminalistice (extrakční techniky, analýza drog a toxických látek, odběr a konzervace vzorků) Biomechanika pádů, trasologie (spolupráce s Ústavem kriminalistiky v Praze - prof. Strauss) Daktyloskopie, mechanoskopie (Kriminalistický ústav Frýdek Místek)

Zaměření kriminalistické fyziky Fyziodetekční vyšetření – detektor lži Grafologie Mechanoskopie Metalografie Odorologie(pachy) Ohledání Pyrotechnika Rekonstrukce Trasologie 16

Otisk prstu Zvláštnosti (markanty) papilárních linií (háček, vidlice, očko, zkřížení, můstek a pod.) 17

18

Další moduly Klima a koloběhy látek Fotokatalyticky aktivní povrchy Jak funguje věda Připravuje PdF MU Brno - partner

Příklady z praxe – motivace žáků 1. Využití mezipředmětových vztahů fyziky a chemie v modulu Kulinářská fyzika Obsah teoretické části: chlazení (historie chladničky, transport tepla, konvekce, chladicí směsi, čpavek, freony) indukční varná deska (vířivé proudy, magnetizace) mikrovlnná trouba (elektromagnetické záření, magnetron, stojaté vlnění, absorpce elektromagnetického vlnění v látkách, vlnová délka)   Praktická část: pokusy s indukčním vařičem (různé materiály a možnosti jejich využití pro výrobu nádobí, rychlost ohřevu, účinnost) pokusy s mikrovlnnou troubou (prostorové rozložení stojatého vlnění ve varné části zařízení, měření rychlosti světla, absorpce mikrovlnného záření v různých látkách – CD, voda, různé druhy potravin, mýdlo, bezpečnost)

Příklady dalších jednoduchých experimentů: pokusy s vejci (moment setrvačnosti, rozklad sil – rozmáčknutí syrového vejce, pevnost skořápky, denaturace bílkovin, stáří vejce, vejce v kyselině octové) endotermní a exotermní reakce, uhelnatění, salmonela lámání špaget výroba šampaňského (olej a jedlá soda), vulkán z coly (dietní coca-cola a bonbony mentos – působení CO2 a aspartamu) flambování, karamelizace cukru apod.   Problémové otázky: proč je mléko bílé, proč praskají párky při vaření, proč je třeba propíchnout uvařený knedlík, proč se stékající med svíjí, kečup a jeho viskozita, proč čaj stéká po hrdle čajníku, proč se průsvitná fólie lepí, proč se kostka ledu lepí na prsty atd.

2. Modul reologie - zajímavé chování ne-newtonovských kapalin Experimenty se škrobovou suspenzí Weissenbergův efekt

Barusův efekt Kaye efekt Inteligentní plastelína Natahuje se, praská, skáče, svítí, tříští se, mění barvu……

Inteligentní plastelína James Wright (chemik z General Electric) hledal náhražku přírodního kaučuku; smíchal kyselinu boritou se silikonovým olejem výsledná látka měla zajímavé vlastnosti, ale firma pro ni nenašla žádné využití 1949 Peter Hogson pochopil marketingové vlastnosti nového materiálu a za vypůjčených 147 dolarů koupil od General Electric práva na výrobu hračce dal jméno Silly Puppy ( dnes tzv. Thinking Putty)

Plastelína ve výuce Kinematika - základní vlastnosti pohybu Dynamika - velikost impulsu síly ovlivní chování plastelíny Gravitační pole - deformace plastelíny vlastní tíhou, vrhy těles Zákon zachování energie - inteligentní x běžná plastelína Magnetické pole - reaguje na magnetické pole (paramagnetikum) Akustika - při deformaci plastelína slyšitelně praská Optika - odraz světla na povrchu plastelíny, změna její barvy Termodynamika - model amorfní látky, se změnou teploty mění barvu, vnitřní struktura (plastelína se deformuje elasticky i plasticky) Speciální teorie relativity - vlastnosti éteru Kvantová fyzika - „po nabití světlem“ září

Děkuji za pozornost !

Literatura http://www.wisestep.com/column/Benefits-Of-Hiring-Generation-Y http://educatedandinexperienced.blogspot.cz/2011/12/babysitting-your-gen-y-employees.html http://www.hrtecheurope.com/blog/2012/06/how-tech-savvy-gen-y-are-changing-hr/ Hunt, J., Tucciarone, J.: The Challenges and Opportunities of Teaching „Generation Y“. Journal of Graduate Medical education, December 2011, p.458. Lau, A. Phua, L.K.: Transforming Learning Landscapes for Generation Y and Beyond. 2010 International Conference of e- business, management and economics, IPEDR, vol.3 (2011), IACSIT Press Hong Kong Schofield, C.P., Honoré, S.: Generation Y and Learning. The Ashridge Journal Generation Y and LEarning. Winter 2009-2010. http://genyes.org Veletrh nápadů učitelů fyziky - sborníky