Renata Holubová, PřF UP Olomouc Učíme ve škole 21. století Renata Holubová, PřF UP Olomouc
Podle data narození dělíme generace následovně: Baby boomers - rok narození 1946-1963 První generace X - rok narození 1964-1976 Pozdní generace X – rok narození 1977 – 1981 Generace Y – rok narození 1982 – dosud
Gen Y, Gen Why, Millenials, iPod generace, generace internetu Vyrůstají digitálně
www.mediaguru.cz/2013/06/generace-y-se-bavi-na-internetu-ale
Jaká je charakteristika gen Y
Jak se učí a jak komunikují ?
Jaká je generace Y Činnost (dělání) je mnohem důležitější než znalosti Potřeba bezprostřednosti Zájem o řešení problémů Snížená hranice vůči nudě, tj. krátká doba schopnosti soustředění se. Více paralelních činností – žáci jsou motivováni, pokud mohou vykonávat současně více aktivit, např. poslouchat hudbu, číst, počítat. Většina žáků preferuje vizuální styl učení. Výrazně se snižuje úspěšnost učení pomocí křídy a tabule. Společné učení – autoritativní styl učení shora dolů musí být nahrazen interaktivními metodami, aktivním přístupem, stálým kontaktem žáků. Konstruktivistický přístup – kombinace osobního a sociálního učení, poznávání - znalosti a dovednosti vznikají v průběhu aktivní tvořivé činnosti žáka.
Jak učíme my naše žáky?! Motivujeme, aktivujeme žáky ? Jaké metody používáme – jsou aktivizující? Jaké pomůcky používáme – multimédia? Jaké pomůcky bychom mohli používat? Mají naši žáci prostor pro diskusi, otázky, řešení problémů ? Studium učitelství fyziky studijni_plan[1].pdf Inovace, důraz na aktivní formy výuky
Projekt Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/28.0182
Připravované moduly Klima a koloběhy látek Partner projektu – Pedagogická fakulta MU v Brně Klima a koloběhy látek Fotokatalyticky aktivní povrchy Nanotechnologie Kriminalistická chemie a fyziky Rheologie Jak funguje věda Projektová výuka
Nanotechnologie Akreditováno bakalářské i magisterské studium Modulární výuka Spolupráce s centrem Regionální centrum pokročilých technologií a materiálů Práce a příprava úloh s Nanoedukatorem (proměřování kalibrační mřížky, vyšetřování povrchu matrice v režimu STM, zkoumání integrovaného obvodu v režimu AFM, tvorba litografie)
Rheologie K dispozici je vibrační viskozimetr SV
Projektová výuka Projekty s využitím dataloggerů Mezipředmětová výuka fyziky a chemie Příklady projektů Mléčné výrobky Lodě Od suroviny k odpadu
Kriminalistická chemie a fyzika Chemické metody v kriminalistice (extrakční techniky, analýza drog a toxických látek, odběr a konzervace vzorků) Biomechanika pádů, trasologie (spolupráce s Ústavem kriminalistiky v Praze - prof. Strauss) Daktyloskopie, mechanoskopie (Kriminalistický ústav Frýdek Místek)
Zaměření kriminalistické fyziky Fyziodetekční vyšetření – detektor lži Grafologie Mechanoskopie Metalografie Odorologie(pachy) Ohledání Pyrotechnika Rekonstrukce Trasologie 16
Otisk prstu Zvláštnosti (markanty) papilárních linií (háček, vidlice, očko, zkřížení, můstek a pod.) 17
18
Další moduly Klima a koloběhy látek Fotokatalyticky aktivní povrchy Jak funguje věda Připravuje PdF MU Brno - partner
Příklady z praxe – motivace žáků 1. Využití mezipředmětových vztahů fyziky a chemie v modulu Kulinářská fyzika Obsah teoretické části: chlazení (historie chladničky, transport tepla, konvekce, chladicí směsi, čpavek, freony) indukční varná deska (vířivé proudy, magnetizace) mikrovlnná trouba (elektromagnetické záření, magnetron, stojaté vlnění, absorpce elektromagnetického vlnění v látkách, vlnová délka) Praktická část: pokusy s indukčním vařičem (různé materiály a možnosti jejich využití pro výrobu nádobí, rychlost ohřevu, účinnost) pokusy s mikrovlnnou troubou (prostorové rozložení stojatého vlnění ve varné části zařízení, měření rychlosti světla, absorpce mikrovlnného záření v různých látkách – CD, voda, různé druhy potravin, mýdlo, bezpečnost)
Příklady dalších jednoduchých experimentů: pokusy s vejci (moment setrvačnosti, rozklad sil – rozmáčknutí syrového vejce, pevnost skořápky, denaturace bílkovin, stáří vejce, vejce v kyselině octové) endotermní a exotermní reakce, uhelnatění, salmonela lámání špaget výroba šampaňského (olej a jedlá soda), vulkán z coly (dietní coca-cola a bonbony mentos – působení CO2 a aspartamu) flambování, karamelizace cukru apod. Problémové otázky: proč je mléko bílé, proč praskají párky při vaření, proč je třeba propíchnout uvařený knedlík, proč se stékající med svíjí, kečup a jeho viskozita, proč čaj stéká po hrdle čajníku, proč se průsvitná fólie lepí, proč se kostka ledu lepí na prsty atd.
2. Modul reologie - zajímavé chování ne-newtonovských kapalin Experimenty se škrobovou suspenzí Weissenbergův efekt
Barusův efekt Kaye efekt Inteligentní plastelína Natahuje se, praská, skáče, svítí, tříští se, mění barvu……
Inteligentní plastelína James Wright (chemik z General Electric) hledal náhražku přírodního kaučuku; smíchal kyselinu boritou se silikonovým olejem výsledná látka měla zajímavé vlastnosti, ale firma pro ni nenašla žádné využití 1949 Peter Hogson pochopil marketingové vlastnosti nového materiálu a za vypůjčených 147 dolarů koupil od General Electric práva na výrobu hračce dal jméno Silly Puppy ( dnes tzv. Thinking Putty)
Plastelína ve výuce Kinematika - základní vlastnosti pohybu Dynamika - velikost impulsu síly ovlivní chování plastelíny Gravitační pole - deformace plastelíny vlastní tíhou, vrhy těles Zákon zachování energie - inteligentní x běžná plastelína Magnetické pole - reaguje na magnetické pole (paramagnetikum) Akustika - při deformaci plastelína slyšitelně praská Optika - odraz světla na povrchu plastelíny, změna její barvy Termodynamika - model amorfní látky, se změnou teploty mění barvu, vnitřní struktura (plastelína se deformuje elasticky i plasticky) Speciální teorie relativity - vlastnosti éteru Kvantová fyzika - „po nabití světlem“ září
Děkuji za pozornost !
Literatura http://www.wisestep.com/column/Benefits-Of-Hiring-Generation-Y http://educatedandinexperienced.blogspot.cz/2011/12/babysitting-your-gen-y-employees.html http://www.hrtecheurope.com/blog/2012/06/how-tech-savvy-gen-y-are-changing-hr/ Hunt, J., Tucciarone, J.: The Challenges and Opportunities of Teaching „Generation Y“. Journal of Graduate Medical education, December 2011, p.458. Lau, A. Phua, L.K.: Transforming Learning Landscapes for Generation Y and Beyond. 2010 International Conference of e- business, management and economics, IPEDR, vol.3 (2011), IACSIT Press Hong Kong Schofield, C.P., Honoré, S.: Generation Y and Learning. The Ashridge Journal Generation Y and LEarning. Winter 2009-2010. http://genyes.org Veletrh nápadů učitelů fyziky - sborníky