Gymnázium, Broumov, Hradební 218

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

VY_32_INOVACE_413, 21. sada, Přírodověda
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Název: VY_32_inovace_PR45_09 Autor: Lenka Svobodová
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Kyselé deště Kateřina Jandová.
Autor výukového materiálu:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, les, lesní.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
KOŘENOVÉ A MECHOVÉ PATRO CHŘIBSKA
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
65.1 Les - zásobník 1. Obsah 2. Co je les, druhy 3. Jehličnaté stromy
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Uhlovodíky s dvojnou vazbou
ZÁSTUPCI HMYZU.
Význam půdy Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jehličnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.22
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Hardware – operační paměť Autor:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Autor výukového materiálu:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Hardware – základní deska Autor:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Herakleitos Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
L Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
Znečišťování ovzduší VY_32_INOVACE_ 03 - Znečišťování ovzduší.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Baruch Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz Autor: Mgr. Šárka.
Příroda živá Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: René Descartes Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Sofisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Voltaire, J. J. Rousseau Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Kvadratické rovnice Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Rozmanitost, ochrana a význam lesa
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Racionalismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pištová. VY_32_INOVACE_PR Anotace - V prezentaci se žáci seznamují s určitým druhem.
Tajga a lesy mírného pásu
Rostliny nahosemenné Přírodopis VY_32_INOVACE_213, 11. sada, Př
Autor výukového materiálu:Monika Matoušková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výuk. materiálu: O12 Číslo klíčové.
Bezobratlí škůdci lesa
Anotace - V prezentaci se žáci seznamují s různými druh dřevokazného hmyzu Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání přírodních.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s významem lesů v našich podmínkách,
Připravil JAN KOMÍNEK© 2016
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,Smetanova 123C AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_115_Jehličnany TEMA: Živá.
Kde například mohou žít bezobratlí v lese?
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Č. DUMu VY_32_INOVACE_02_13_Zvířata
Podzim v lese a plody. Jehličnaté a listnaté stromy.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_16_HMYZ-V LESE
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Transkript prezentace:

Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: EU050118 Název: Ohrožení lesů Autor: Mgr. Lenka Radochová Ročník: první osmiletého gymnázia Doporučený čas: 20 – 25 minut Stručná anotace Materiál slouží ke shrnutí faktorů ohrožujících lesy u nás, formou doplňování textu a přiřazování pojmů se zaměřuje na těžbu, kyselé deště a škůdce lesa. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Gymnázium Broumov“ v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, reg. č. CZ.1.07/1.5.00/34.0219.

OHROŽENÍ LESŮ

Zamyslete se, čím byly lesy v minulosti a čím jsou dnes ohroženy Zamyslete se, čím byly lesy v minulosti a čím jsou dnes ohroženy? Proč jsou poškozené a proč jich ubývá? požáry povodněmi kácením vichřicemi výstavbou přehrad – zaplavení lužních lesů přemnožením zvěře vysazováním nepůvodních stromů různými škůdci znečištěným ovzduším nesprávným chováním lesníků přeměnou na pole, pastviny, města kyselými dešti špatným chováním turistů budováním sjezdovek

těžba a kácení získání zemědělské půdy, pastvin, místa pro výstavbu dřevo je důležitá surovina a palivo místo původního lesa vysazovány rychle rostoucí dřeviny – hlavně smrky, borovice dříve často vysazovány 1 druhové lesy = monokulturní dnes už lesy v ČR nejsou velkou těžbou ohroženy – káceny jen menší plochy – vysazovány nové stromy mění se i skladba lesa – převažují lesy smíšené plocha lesů se dnes u nás zase postupně zvyšuje

znečištění ovzduší, kyselé deště Přiřaďte pojmy k obrázku a popište cyklus 3. + H2O 1. SO2 NOX 2. 4. 5. oxidy síry a dusíku ve formě kyselého deště dopadají na zem v atmosféře reagují s vodou vznikají kyseliny stromy uhynou

Škrtněte nesprávná tvrzení o kyselých deštích Kyselými dešti jsou nejvíce ohrožené listnaté a smíšené lesy. Kyselými dešti jsou nejčastěji ohrožené lesy jehličnaté. Jehličnaté stromy patří mezi nahosemenné rostliny – jejich vajíčka nejsou chráněna a tak jsou znečištění více vystavena. Jehličnaté stromy patří mezi krytosemenné rostliny a jejich plody jsou ke kyselým dešťům náchylné. Jehličnany jsou stále zelené – znečištění na ně působí po celý rok. Ohroženy jsou zejména lesy na horách, kde spadne nejvíce srážek. Lesy oslabené kyselými dešti jsou potom více náchylné k poškození škůdci a nepříznivým počasím. Lesy oslabené kyselými dešti jsou proti škůdcům odolnější, protože kyselé stromy jim nechutnají.

živí se lýkem a dřevem smrků - strom poškozuje a ten následně škůdci lesa Na fotografii je lidově se mu říká živí se lýkem a dřevem smrků - strom poškozuje a ten následně zdravý strom se dokáže sám bránit - vylučuje z pryskyřičných kanálků , ta brouka přilepí a ten zahyne pokud je ale lýkožrout přemnožený, strom se sám ubránit nedokáže lýkožrout napadá pouze smrky, přemnožit se může tedy zejména ve napadá stromy staré a oslabené, velké škody tedy může napáchat v lesích oslabených lýkožrout smrkový kůrovec usychá (hyne) pryskyřici (mízu) smrkových monokulturách kyselými dešti kalamitou (vichřicí)

Proti lýkožroutům jsou v lesích umístěné , které obsahují látky – feromony, které lýkožrouty lapače přilákají Foto lapače DOPLNIT !! Požer lýkožrouta stromy odumřelé po náletu lýkožrouta Hlavní chodba se svatební komůrkou Samička po oplození naklade po stranách hlavní chodby vajíčka. Larvy vyhlodávají kolmo larvové chodbičky, na jejichž konci se pak zakuklí

bekyně mniška škodlivý druh motýla jeho housenky ožírají větvičky smrků, ale při přemnožení i borovic, modřínů, jedlí, buků dospělí motýli potravu nepřijímají při přemnožení může zcela zničit celý les ve smíšených a zdravých lesích není nebezpečná, ale v oslabených a monokulturních lesích může být kalamitní lapač

zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/L%C3%BDko%C5%BErout_smrkov%C3%BD, 29. 5. 2013 http://cs.wikipedia.org/wiki/Bekyn%C4%9B_mni%C5%A1ka, 29. 5. 2013 obrázky http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=tov%C3%A1rna&ex=2#ai:MC900303909|mt:1|, 29. 5. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=t%C4%9B%C5%BEba&ex=1#ai:MC900216888|, 29. 5. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=d%C5%99evorubec&ex=1#ai:MM900297004|mt:3| , 29. 5. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=auto&ex=1#ai:MC900030734|mt:1|, 29. 5. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=mrak&ex=1#ai:MC900389350|mt:1|, 29. 5. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=stromy&ex=1#ai:MC900351349|mt:1|, 29. 5. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4/Silberwald.jpg?uselang=cs, 29. 5. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Ips.typographus.jpg , 29. 5. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Ips_typographicus_2_meyers_1888_v16_p352.jpg , 29. 5. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Bayerischer_wald_kahlgefressen.jpg , 29. 5. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Lymantria_monacha02.jpg , 29. 5. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Lymantria_monacha_larva.jpg , 29. 5. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Feromon_trap_lymantria_monacha_2_beentree.jpg , 29. 5. 2013 ostatní fotografie – archiv autorky