Vývoj aplikací s využitím JavaFX Autor: Vedoucí práce: František Sedláček RNDr. Jaroslav Icha
Cíle práce Stručně popsat technologii JavaFX Navrhnout a vytvořit aplikace, které budou využity ve výuce JavaFX v rámci Java3 Popsat vlastní vývoj aplikací Využít vývojové prostředí NetBeans
Metodika práce Seznámení se s problematikou prostřednictvím literatury a ukázkových aplikací na javafx.com Testování API JavaFX a jazyka JavaFX Script na modelových aplikacích Navržení cílových aplikací tak, aby představily důležité schopnosti platformy JavaFX a zároveň by svým tématem byly atraktivní pro studenty Vlastní vývoj aplikací
Co je to JavaFX ? Platforma pro běh RIA aplikací Vyvinuto firmou SUN Microsystems (Oracle) Snadná přenositelnost aplikací na různá zařízení Nevýhoda: Slabá podpora u mobilních zařízení
Architektura platformy JavaFX
Jazyk JavaFX Script Deklarativní syntaxe pro vytváření instancí tříd Zápis třídy stejný jako v Javě Datové typy: String, Integer…, nový typ Duration Zajímavosti: Data binding, triggers var objekt: Trida = Trida { promenna1: 123 promenna2: “Ahoj svete” }
Jazyk JavaFX Script Deklarativní syntaxe pro vytváření instancí tříd Zápis třídy stejný jako v Javě Datové typy: String, Integer..., nový typ Duration Zajímavosti: Data binding, triggers public class Trida extends Rodic { var x: Integer; public function vypis() : Void { println(“{x}”); }
Jazyk JavaFX Script Deklarativní syntaxe pro vytváření instancí tříd Zápis třídy stejný jako v Javě Datové typy: String, Integer…, nový typ Duration Zajímavosti: Data binding, triggers var cislo: Integer = 123; var text: String = “ahoj”; var trvani: Duration = 250ms;
Jazyk JavaFX Script Deklarativní syntaxe pro vytváření instancí tříd Zápis třídy stejný jako v Javě Datové typy: String, Integer apod., nový typ Duration Zajímavosti: Data binding, triggers var y: Integer = bind x; var cislo: Integer = 157 on replace { println(“Nastala zmena”); }
Princip výstavby GUI Každý JavaFX program musí obsahovat instanci třídy Stage, která definuje okno aplikace Objekt scene třídy Scene reprezentuje obsahovou oblast okna Vlastní obsah (potomci třídy Node) vkládán do proměnné content Stage { title: “Okno aplikace” scene: Scene { width: 320 height: 240 content: [] }
Princip výstavby GUI Do proměnné content třídy Scene vložíme instanci třídy Text (potomek třídy Node) Stage { title: “Okno aplikace” scene: Scene { width: 320 height: 240 content: [ Text { x: 10 y: 30 content: “Hello” } ]
Princip výstavby GUI „Hello“ vycentrujeme vložením instance Text do proměnné content třídy Stack Stage { title: “Okno aplikace” scene: Scene { width: 320 height: 240 content: [ Stack { Text { content: “Hello” } ]
Princip výstavby GUI Programátor může vytvářet vlastní třídy, které jsou potomky třídy Node a díky tomu vytvářet vlastní grafické objekty
Vyvíjené aplikace Počítačová hra (SpaceGame) (Typický příklad RIA aplikace) Odpočítávání času (Countdown) (Aplikace pro PC, mobil i TV, používá CSS) Převod měn (Currency Converter) (Aplikace ukazující API JavaFX pro práci s XML) Animovaný reklamní banner (Banner) (JavaFX banner jako alternativa k flash bannerům) Aplikace jsou dostupné na http://javafx.xoe.cz
Význam práce Představení platformy JavaFX, popis schopností jazyka JavaFX Script Vysvětlení tvorby konkrétních aplikací pro platformu JavaFX Vytvořené aplikace budou součástí výukových materiálů pro předmět Java3
Ukázka – počítačová hra
KONEC Děkuji za pozornost.