Rolové hry na problematiku - přesun brněnského nádraží - výstavba R43 Mgr. Filip Chvátal Prezentace vznikla v rámci projektu OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů" (reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/ ), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
Přesun brněnského nádraží
•Referendum - při účasti 24,9 % oprávněných voličů se 86 % z nich vyslovilo pro modernizaci a zachování nádraží v centru •Jižní centrum zabírá plochu 134,4 hektaru •Žádné jiné město nemá takový volný prostor ve svém centru •Je hotová první jeho stavba - 1. etapa první části odstavného nádraží
Přesun brněnského nádraží •Zájem přesunout nádraží už od počátku 20. století •Přesun i autobusového nádraží •Vybudování nové trati přímo k nádraží •Původní nádraží je bariérou pro rozvoj města jižním směrem •Kapacitně nezvládá současný provoz •Původní návrhy rychlodráhy (velmi drahé, obtížné zapojení do sítě, možnost zablokování severojižního diametru) Zdroje: tiskove-zpravy.htmlhttp:// tiskove-zpravy.html 99
Rozdělení do skupin (přesun nádraží) •1, političtí reprezentanti koalice – zastánci odsunuté varianty. Nové nádraží vidí jako nezbytnou podmínku rozvoje města, využití evropských fondů pro Brno a jako podmínku rozvoje celého jižního centra Brna. Orientují se na voliče. •2, politici opozice – zastánci nádraží v centru. Hájí zájmy dojíždějících, kteří chtějí nádraží blíže centru a účastníků referenda. Poukazují na nákladnost nového nádraží a korupční tlaky související s pozemky, na kterých se má stavět. Orientují se na voliče. •3, úředníci z městského Odboru územního plánování – mají být nezaujatí (skrytá snaha prosadit odsunutou variantu) diskusi spíše usměrňují, snaží se najít kompromis. •4, České dráhy – zastánci odsunuté varianty. Zdůrazňují, že nádraží kapacitně a technicky objem dopravy nezvládá a je nutné situaci řešit. •5, stavební firmy – podporují výstavbu nového nádraží, popisují technické výhody výstavby na nových pozemcích a generování nových pracovních míst pro Brno. •6, občanská sdružení – pro nádraží v centru. Zároveň jsou to organizátoři referenda, tudíž argumentují, že hájí zájmy Brňanů. Jsou poměrně radikální. •7, místní zájmové skupiny – sdružení z místních částí Brna, kterých se má stavba dotknout. Chtějí jinou variantu, nebo odškodnění za zhoršení životních podmínek.
Varianty vedení rychlostní silnice R 43 •Varianta s R43 - Bystrcká (označena B) • Dopravu od Tišnova a Svitav do Brna řeší výstavbou čtyřpruhové rychlostní silnice R43 v trase německé dálnice • V Bystrci prochází mezi obytnými soubory Bystrc I a Bystrc II, dále po současné hranici rekreační oblasti Brněnské přehrady •Roli přivaděče z R43 má plnit silnice II/384 - tzv. přehradní radiála - emisně zatíženým údolím Svratky se zaústěním do velkého městského okruhu (VMO) v Žabovřeskách.
Varianty vedení rychlostní silnice R 43 •Varianta s R43 - Komínská (označena K) Tato varianta vychází z Bystrcké varianty a má proto srovnatelný dopravní význam. Vyhýbá se však ekologickým a hygienickým konfliktům Bystrcké varianty s rekreační oblastí Brněnské přehrady, bystrckým sídlištěm a Kníničkami. •Varianta s R43 - Holedná (označena Mt) •Má však poněkud jiný dopravní význam, neboť neposkytuje samostatnou radiálu pro dopravu ve směru Brno - Tišnov ani na levý břeh Brněnské přehrady •Varianta s R43 - Ostrovačická (označena Os) Tato varianta má oproti předchozím variantám jiný dopravní význam. Sloužila by totiž především pro tranzitní dopravu, jejíž objem je a v horizontu 10 let bude vzhledem k cílové a zdrojové dopravě poměrně malý
Rolová hra •Rozdělení do skupinek, jež každá bude zastávat určitý názor •Vyjednání své jednací pozice ve skupinkách •Zvolení zástupce do plenární diskuze •Diskuze zástupců s cílem dojití ke kompromisu •Skupiny: •Politici- opozice, koalice •Občanské iniciativy pro variantu 1 a 2 •ČD, stavební firmy •Zástupci městského a krajského úřadu (odbor reg. rozvoje)