Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Název projektu: Výuka programování na střední škole.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítače a programování 1 Přednáška 13 Jiří Šebesta.
Advertisements

Vlastní skript může být umístěn: v hlavičce stránky v těle stránky
Dynamické dokumenty na straně klienta Informatika pro ekonomy II.
Úvod do programování v prostředí Windows
Seminář C++ 5. cvičení Dědičnost Ing. Jan Mikulka.
Počítače a programování 2 Přednáška Jiří Šebesta.
ALGO – Algoritmizace 6. cvičení
Pole, ukazatele a odkazy
BLIŽŠÍ POHLED NA TŘÍDY, DĚDIČNOST - úvod
C# pro začátečníky Mgr. Jaromír Osčádal
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Algoritmy I Cvičení č. 3.
Druhé cvičení Vytváření identifikátorů Datové typy
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá metody, objekty, konstruktor.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úpravy algebraických výrazů
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
KASKÁDOVÉ STYLY 4.
SOKOBAN Ondra Mandík, I4a SPŠE Ječná. POPIS Hra bude obsahovat jednoho hráče, bedny, zdi a cílová místa pro bedny. Hráč nesmí procházet zdí. Hráč před.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Deklarace Radim Štefan. 2 Použité zkratky BP – Borland Pascal De – Delphi.
Ing. Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
Podmíněné vykonávání a rozvětvení. Co je to? Podmíněné vykonávání = nechceme provést všechny příkazy, chceme určité části kódu něčím podmínit Rozvětvení.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze
Seminář C cvičení STL, Trolltech Ing. Jan Mikulka.
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
C# - Exceptions (výjimky)
Sčítání a odčítání zlomků
Ing. Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
Seminář C cvičení Obsluha výjimek Ing. Jan Mikulka.
Jazyk vývojových diagramů
ActionScript Moderní počítačové aplikace. Charakteristika Je odvozen od JavaScriptu Integruje do Flashe interaktivní ovládání Umožňuje vytvořit přehledné.
Seminář C++ 4. cvičení Objekty Ing. Jan Mikulka. Co je objekt ► obraz třídy i instance ► třída – definovaná za pomocí klíčového slova class ► instance.
C# - prvky UI – vlastnosti a události Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Čísla Desetinná čísla. čísla desetinná se v PC ukládají jiným způsobem než čísla celá – výpočty s nimi provádí dvě odlišné části procesoru při výpočtech.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VISUAL BASIC PRALG.
C# - předávání parametrů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
OSNOVA: a) Přetížení členských funkcí b) Dědičnost tříd Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky, FEKT VUT v Brně Počítače a programování 2 pro obor EST BPC2E.
Napište program v C pro výpočet plochy obdélníka se stranami A=3 a B=2. Výsledek vytiskněte s patřičným komentářem na obrazovku formátovým příkazem printf.
Ukazatele BI-PA1 Programování a algoritmizace 1, ZS Katedra teoretické informatiky © Miroslav Balík Fakulta informačních technologií České vysoké.
Vnořené větvení. If – else - vnořování Kostrukce if, nebo if-else lze do sebe vnořovat, a tak vytvářet další větvení již rozvětveného kódu.
Soubory BI-PA1 Programování a algoritmizace 1, ZS Katedra teoretické informatiky © Miroslav Balík Fakulta informačních technologií České vysoké.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Datové typy a operátory Základní programové.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborná škola Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA:
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Objektově orientované.
Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborná škola Net Office, spol. s r. o
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
C# konzole – Podíl dvou čísel, podmínka IF
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzorové řešení zápočtového testu
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
C# přehled vlastností.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně
Transkript prezentace:

Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Název projektu: Výuka programování na střední škole pro praxi Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Autor dokumentu: Mgr. Martina Suková JEDNODUCHÉ PROGRAMY - CVIČENÍ PROGRAMOVÁNÍ 2. ROČNÍK 1

Metoda try - catch  Odstranění běhových chyb při načítání vstupních hodnot try { //blok příkazů „na zkoušku“ } catch { // příkazy, které se provedou při chybě vzniklé v bloku „na zkoušku“ } 2

Okno MessageBox  Zobrazení okna se zprávou  program čeká, až jej uživatel zavře  první parametr se zobrazí uvnitř okna  druhý parametr se zobrazí v záhlaví okna MessageBox.Show("Počet žáků: " + Convert.ToString(a), "Výsledek sčítání"); 3

(Pseudo)náhodná čísla  Vytváří se v počítači následujícím postupem:  Počítač zvolí první čísla:  Pevně (po každém spuštění se generuje stejná řada čísel)  Kombinací proměnlivých faktorů (momentální čas, datum, volné místo na disku…)  Z tohoto čísla přepočtovou funkcí vypočítá číslo druhé, stejnou funkcí z druhého třetí, atd.  Postup při práci s náhodnými čísly v C#:  Vytvoření globální (členské) instance třídy Random Random nahoda = new Random();  Volat metodu Next této instance se dvěma parametry:  min je hodnota nejmenšího možného vygenerovaného čísla  max je hodnota největšího možného vygenerovaného čísla int cislo = nahoda.Next(min, max+1); 4

Příklad 1: _Aritmetika Napište program, který bude realizovat operace sčítání, odčítání a násobení celých čísel.  Form vlastnosti:  Name oknoProgramu  Text Aritmetika  MaximizeBoxFalse  FormBorderStyleFixedSingle  Label vlastnosti:změna pouze vlastnosti Text 5

 Vstupní TextBox vlastnosti:  Name polePrvni, poleDruhy  TextAlignRight  Výstupní TextBox vlastnosti:  Name poleVysledek  TextAlignRight  ReadOnlyTrue  Button vlastnosti:  Name tlacitkoSecti, tlacitkoOdecti, tlacitkoVynasob  Text Sečti, Odečti, Vynásob 6

 Obsluha události kliknutí na tlačítko Sečti private void tlacitkoSecti_Click(object sender, EventArgs e) { int a, b; a = Convert.ToInt32(polePrvni.Text); b = Convert.ToInt32(poleDruhy.Text); int vysledek = a + b; poleVysledek.Text = Convert.ToString(vysledek); } Chyba při neceločíselných vstupních datech 7

 Metoda try – catch -odstranění běhových chyb private void tlacitkoSecti_Click(object sender, EventArgs e) { int a, b; try { a = Convert.ToInt32(polePrvni.Text ); b = Convert.ToInt32(poleDruhy.Text); } catch { MessageBox.Show("Chybná data", "Chyba"); return; } int vysledek = a + b; poleVysledek.Text = Convert.ToString(vysledek); }  Obslužné podprogramy událostí kliknutí na tlačítka rozdíl a součin jsou obdobné. 8

Příklad 2: _Různá dělení Napište program, který načte hodnoty dvou celých čísel a vypíše jejich celočíselný podíl, zbytek po celočíselném dělení a podíl v množině reálných čísel zaokrouhlený na čtyři desetinná místa podle následujícího vzoru.  Form vlastnosti:  Name oknoProgramu  Text Různá dělení  MaximizeBoxFalse  FormBorderStyleFixedSingle  Label vlastnosti:změna pouze vlastnosti Text 9

 Vstupní TextBox vlastnosti:  Name poleA, poleB  TextAlignRight  Výstupní TextBox vlastnosti:  Name poleCelociselny, poleZbytek, poleObycejny  TextAlignRight  ReadOnlyTrue  Button vlastnosti:  Name tlacitkoVypocti  Text Vypočti 10

 Obsluha události kliknutí na tlačítko Vypočti  deklarace a načtení hodnot do celočíselných proměnných a, b  znak / mezi proměnnými typu int – celočíselný podíl poleCelociselny.Text = Convert.ToString(a / b);  znak % mezi proměnnými typu int – zbytek po celočíselném dělení poleZbytek.Text = Convert.ToString(a % b);  přiřazení proměnných a, b typu int do proměnných c, d typu double double c = Convert.ToDouble(a); double d = Convert.ToDouble(b);  znak / mezi proměnnými typu double – podíl s desetinným rozvojem poleObycejny.Text =(c/d).ToString("F4"); 11

Příklad 3: _Hlasovací zařízení Napište program, který bude počítat počet kliknutí na tlačítko Ano a na tlačítko Ne. Výsledek je zapisován do okna MessageBox. Dále obsahuje tlačítko pro vynulování vypočtených hodnot. 12

 Form vlastnosti:  Name oknoProgramu  Text Hlasovací zařízení  MaximizeBoxFalse  FormBorderStyleFixedSingle  Button vlastnosti:  Name tlacitkoAno, tlacitkoNe, tlacitkoVysledek, tlacitkoVynulujHodnoty  Text Ano, Ne, Výsledek, Vynuluj hodnoty 13

 a celočíselná proměnná pro uložení počtu kliknutí na Ano  n celočíselná proměnná pro uložení počtu kliknutí na Ne  obě proměnné jsou globální (členské) using System; using System.Windows.Forms; namespace WindowsApplication1 { public partial class oknoProgramu : Form { int a = 0; int n = 0; public oknoProgramu() { InitializeComponent(); } 14

 Obsluha události kliknutí na tlačítko Ano  a++;  Obsluha události kliknutí na tlačítko Ne  n++;  Obsluha události kliknutí na tlačítko Vynuluj hodnoty  a=0;  b=0;  Obsluha události kliknutí na tlačítko Výsledek  MessageBox.Show("Počet ano: "+ a+ Environment.NewLine+"Počet ne: " + n, "Výsledek hlasování"); 15

Příklad 4: _Nedostižný obdélník Napište program, který bude mít po svém spuštění červený Label v levém horním rohu. Při posunu myši nad tento Label se náhodně změní pozice obdélníku ve formuláři. Velikost formuláře se za běhu programu může měnit. 16

 Form vlastnosti:  Name oknoProgramu  Text Nedostižný obdélník  Label vlastnosti:  Name obdelnik  BackColorRed 17

 nahoda globální instance třídy Random  Popisujeme obsluhu události MouseMove objektu obdelnik  x, y celočíselné proměnné pro uložení souřadnic levého horního rohu obdélníku jejich hodnotu vygenerujeme jako náhodné číslo od 0 do výšky (šířky) klientské části okna minus výška (šířka) obdélníku nahoda.Next(0, ClientSize.Height-obdelnik.Height-1); nahoda.Next(0,ClientSize.Width-obdelnik.Width-1);  Hodnoty x a y vložíme do vlastností Top a Left objektu obdelnik 18