Podnikání na Internetu letní semestr 2005 Jana Holá VII.
Marketingový mix ProductPricePlacePromotionPerson,People Reklama Osobní prodejPodpora prodeje PR
e-Marketingový mix ProductPricePlacePromotionPerson,People ReklamaVirální mkt.Podpora prodeje PR Bannery odkazy Články, testy, rozhovory, Chat, sponzorství Diskusních sk. Šíření kladného Slova z úst e-coupons, dárky mktAffiliate mkt e-Commerce, m-Commerce eCRM Direct mail šířený po Internetu Partnerské Programy Na Internetu Komunikační Mix s využitím Internetu
Uživatelé Internetu •Počet a intenzita přístupu jsou základní data pro mediální plánování (banner nebo kampaň?) •Struktura českých uživatelů –Frekvence používání –Typ připojení –Velikost sídla připojení –Pohlaví –Věk –Vzdělání –Zaměstnání/studia –Příjem –Kraj –Zájmy……..
Chování uživatelů •Aktivity uživatelů – , vyhledávače,….cestování, kultura, slovník, zpravodajství •Překážky intenzivnějšího využívání –Cena a rychlost připojení………bezpečnost •Nákupní chování –Kupující, hledající …on-line aktivní –Nenakupující, nehledající …on-line neaktivní –Frekvence nákupu –Výše útraty –Překážky v on-line nakupování –Nejnakupovanější předměty –Sdílení osobních údajů
e-marketingový mix •Internetová marketingová komunikace –firemní www –reklama na internetu –podpora prodeje –PR –virální marketing – marketing –Affiliate marketing •e-commerce •Internet je zejména interaktivní a dynamické médium eCRM
Virální marketing •Vznikající marketingová technika •Velká rychlost šíření reklamních sdělení mezi velký počet potenciálních zákazníků, bez vysokých nákladů •Založen na ponákupním chování zákazníků, kteří informují své přátelé o spokojenosti s výrobkem či službou •Šíření doporučení formou „kladného slova z úst“ •Iniciovaná řetězová reakce se může dostat naprosto mimo kontrolu (hotmail.com na základě 1000 mailů o možnosti bezplatné pošt.schránky získal 10 mil klientů)
marketing • marketing X spamming •Spamming vyvolává „záporné slovo z úst“ • marketing založený na autorizované, vyžádané poště •Internetová obdoba přímého marketing –Info o produktech –Slevy, nabídky –Někdy obsahuje internetovou reklamu
Internetová reklama •Všechny placené reklamní plochy, které se objevují na www stránkách daného serveru nebo u •Ovlivňuje rozhodnutí uživatele (nákupní rozhodnutí zákazníka) •Velmi interaktivní, provázána přímo s katalogem výrobků nebo e-shopem •Nejčastější formou jsou bannery (reklamní proužky)
Výhody internetové reklamy •Vysoce interaktivní, globální, dobře sledovatelná a na jednotku zasažení poměrně nenákladná •Interaktivní bannery X statickým billboardům •Menší reklamní plocha, levnější X ost.médiím •Pop-up a pop-down windows (reklamní okna) X finančně velmi náročný televizní spot •Reklama v rádiu na Internetu
Výhody a problémy internetové reklamy •Zacílení •Snadné měření odezvy •Doručitelnost •Flexibility •Interaktivita •Rychlost vyřízení požadavků •Omezený rozsah publika •Malé % z celkového objemu reklamy •Klesající Click Rate (ignorance ze strany uživatelů) •Omezená velikost •SW blokující internetovou reklamu
Formy internetové reklamy • –Sponzorství diskusních skupin (zprávy spolu s vyžádanými) –Autorizovaná reklamní pošta •Web –Bannery(statické, animované,interaktivní),standardy IAB –Tlačítka (88x31 bodů statický banner) –Textové odkazy (sponzor links) –Sponzorství (logo sponzora serveru má stálé umístění) •Mobil (m-advertising, anotace k ům) •Software (SW přes FTP ve verzi zdarma nebo placené) •Rozhlasové a televizní vysílání na Internetu – obdoba klasické reklamy Zdroj: Stuchlík,P.,Dvořáček, M.:Reklama na Internetu,Praha2002,Grada Publishing
Customer Relationship Management – CRM (Řízení vztahu se zákazníky) •Strategie, přístup firmy k zákazníkům •Řízení vztahů s cílem dosažení loajality zákazníka na základě procesních změn firmy (jejich přizpůsobování vyšší spokojenosti zákazníka) vycházející ze znalostí zákaznických preferencí, záměrů a přání. •Zprocesování interních procesů •Sběr dat o obchodních případech a klientech a jejich datové uskladnění •Propojování těchto dat (výrobky, zákazníci..) a jejich analýza jako základ „chování zákazníků“ •Udržování pružného kontaktu se zákazníky na základě znalosti jeho dat a další sběr informací
Customer Relationship Management – CRM (Řízení vztahu se zákazníky) Procesy IT Informační systém Lidské zdroje Kontaktní centrum Komunikace Komunikační kanály zákazník HW,SW, Interaktivní web CallCentrum Skupiny zákazníků, Dodavatelé, partneři
CRM – základní segmenty •Technologická podpora prodeje –Řízení objednávek •Technologická podpora marketingu –Řízení kampaní –Řízení zdrojů –Call centra a e-servis •Zákaznická podpora a služby –Správa kontaktů, obchodních případů, příležitostí –Řízení vztahu s partnery •Analytická podpora –Kontinuální optimalizace vztahů se zákazníkem v čase •Propojení nebo součást ERP( Enterprice Recources Planning)