Zvukově izolační vlastnosti obvodových plášťů RNDr. Josef Vrána, CSc. Centrum stavebního inženýrství, a.s. pracoviště Zlín
Obsah přednášky Přenos hluku obvodovým pláštěm a neprůzvučnost Způsoby stanovení neprůzvučnosti - měření v laboratoři - měření na stavbě - (výpočet) Složené prvky, sklo, okna Vliv základních faktorů na neprůzvučnost Složení obvodových plášťů a jejich neprůzvučnost Úkoly výrobce/dodavatele a projektanta
Základní požadavky ZP č. 5 Stavba musí být navržena a postavena takovým způsobem, aby hluk vnímaný obyvateli nebo osobami poblíž stavby byl udržován na úrovni, která neohrozí jejich zdraví a dovolí jim spát, odpočívat a pracovat v uspokojivých podmínkách
Měření neprůzvučnosti LOP Laboratorní měření ČSN EN ISO 140-3 Stavební měření ČSN EN ISO-5 - směrový zdroj (bílý šum) - dopravní hluk silniční železniční letecký Hodnocení ČSN EN ISO 717-1
Spektrum dopravního hluku
Měření neprůzvučnosti v laboratoři ČSN EN ISO 140-3 V = 50 – 100 m3 V = 50 – 100 m3 R = L1- L2 + 10 log(S/A)
Měření neprůzvučnosti na stavbě - dopravní hluk - ČSN EN ISO 140-5 Leq, 1, s Leq 2 V > 30 m3 R´tr,s = Leq,1,s - Leq,2 + 10 log(S/A) – 3
Měření neprůzvučnosti na stavbě - reproduktor - ČSN EN ISO 140-5 L1, s 45° ± 5° L2 V > 30 m3 R´45 = L1,s- L2 + 10 log(S/A) – 1,5
Složený prvek S1 Rw1 S2 Rw2 S1 Rw1
Stanovení vážené hodnoty Rw R(f) → Rw Rw = 39 dB
Požadavky ČSN 73 0532 Pro zajištění akustické pohody prostředí v chráněných místnostech musí vážená neprůzvučnost obvodového pláště dosáhnout minimálně hodnot uvedených v tabulce. Hladina akustického tlaku v exteriéru se stanoví: Měřením ve vzdálenosti 2 m před fasádou Výpočtem (např. podle směrnice pro výpočet dopravního hluku) v závislosti na hustotě dopravy Výpočtem provedeným v rámci hlukové studie (pro průmyslové zdroje) Z hlukové mapy Hodnoty požadavků na neprůzvučnost jsou stanoveny tak, aby hladiny hluku uvnitř splňovala hygienický limit daný N.
Požadavky ČSN 73 0532
Požadavek – vliv plochy okna Plocha oken Požadavek S > 50 % dle tabulky v ČSN 35 % < S ≤ 50 % Rw – 3 dB S < 35 % Rw – 5 dB
Faktory přizpůsobení Zdroj hluku Faktor přizpůsobení Kolejová doprava–vyšší rychlost Dálková silniční, letecká blízko Provozovna - střední a vyšší kmitočty C Městská doprava i kolejová Letecká doprava vzdálená Disko hudba Provozovna – nízké kmitočty Ctr
Vliv plošné hmotnosti
Neprůzvučnost dvojitého zasklení
Zasklení – vliv rámu SKLO SKLO + RÁM Rw (dB) 25 26,5 30 31,1 35 35,1 40 37,8 45 39,2 50 39,8
Vliv poměru ploch Rw, pl Rw, o 30% 50% 56 32 40 36,7 48,2 35,0 42,9 45 32 40 36,7 48,2 35,0 42,9 45 36,4 42,6 34,8 41,8 30 30,6 31,5 30,9 32,6 25 26,3 26,7 27,2 27,9
Vliv těsnosti spár
Rw = f(m´)
Neprůzvučnost OP m´ Rw kg/m2 dB 468 56 35 47 11 25
Rw – vliv koincidence
Sendvičové panely Al -PUR
Úkol výrobce a projektanta Výrobce/dodavatel zajistí: - ověření vlastností - posouzení shody ČSN EN 1380 Projektant provede: - návrh vhodného typu LOP - porovnání s požadavky ČSN 730532 - složitější případy – hluková studie
Centrum stavebního inženýrství, a.s. Praha, pracoviště Zlín Akreditované zkušební laboratoře - stavební akustika - stavební tepelná technika - otvorové výplně (mechanické vlastnosti, infiltrace, zatékavost, odolnost proti zatížení) Autorizovaná osoba 212 Certifikační orgán 3048 Notifikovaná osoba 1390