ROMÁNSKÉ UMĚNÍ ve světě 11. – 12. st. u nás až 40. léta 13. st.
První univerzální stavební sloh.
Předrománské umění doba karolínská podle císaře Karla Velikého, u nás do konce 10. století doba otónská podle císaře Oty II., u nás do konce 11. století následuje umění románské
vzor - římské stavby (po technické stránce) vznik - na několika místech bývalé římské říše přibližně současně očekávání konce světa kol.r ( Rozmach stavebního podnikání nastal po roce 1000, kdy se nedostavil očekávaný konec světa a každá obec chtěla vystavět krásný kostel). sakrální umění – umění sloužilo hl. církvi k propagaci náboženské ideologie – církev hl. zadavatel, odběratel, sponzor i výrobce – předepsaný obsah i forma světské umění - jen v omezené míře necenila se tvůrčí originalita (práce podle předloh) autoři víceméně anonymní
ARCHITEKTURA
Hlavní znaky velice masivní, silné zdi oblouky, malá oblouková okna, valená a křížová klenba, sloupy, pilíře, zdobené vstupní portály stavební materiál –kámen a cihla zdi z kamenných kvádříků, zvenčí neomítnuty
Půlkruhový oblouk
Valená a křížová klenba tlak kleneb nesou pilíře a silné zdi
Románský sloup •trojdělení •hlavice –ornamentální nebo rostlinný motiv •dřík –silný, mohutný, hladký, kruhový průřezí •patka
Svislé podporovací románské články 1 - sloup –a - krycí deska (abakus) –b - hlavice –c - prstenec –d - dřík –e – patka –f - nárožní drápek –g - plintus 2 - pilíř 3 - křížový pilíř 4 – polosloup 5 - polopilíř
Románská hlavice 6 - polštářová 7 - krychlová 8 - kalichová
Románské okno okna jsou malá v silné zdi sdružená okna rozety
Románské portály nejzdobenější - západní průčelí kostelů katedrála v Autunu (Francie)
• Porta Coeli - Brána nebes v Předklášteří u Tišnova • - založena r královnou Konstancií • jako ženský cisterciácký klášter • rozsáhlému komplexu vévodí románsko- gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie • gotický bohatě zdobený portál - ve střední Evropě jedinečný
Porta coeli – Předklášteří u Tišnova
Druhy staveb sakrální stavby –kostel –klášter světské stavby –hrad –městský palác –měšťanský dům –kamenný most
Bazilika
Upravený podélný řez bazilikou s příčnou lodí a kryptou • a – hlavní (střední) loď • b - bazilikální okna • c – boční loď • d – dvojice západních věží • e - podvěží • f – mezilodní arkády na pilířích • g – trámový strop • h – příčná loď (transept) • i – chór nad kryptou • j - krypta • k - apsida
Půdorys trojlodní baziliky
Chrám v Cluny
Baptisterium, dóm a zvonice - - šikmá věž v Pise
Opatský kostel v Maria Lach
Naše románské stavební památky baziliky a rotundy - bazilika svatého Jiří na Hradčanechbazilika svatého Jiří na Hradčanech - bazilika Panny Marie Tismicebazilika Panny Marie Tismice - rotunda svatého Jiří na Řípurotunda svatého Jiří na Řípu - rotunda svaté Kateřiny ve Znojměrotunda svaté Kateřiny ve Znojmě kláštery – Břevnovský klášter, krypta Břevnovský klášter, krypta městské paláce – Přemyslovský palác v Olomouci, fragmenty oken Přemyslovský palác v Olomouci hrady – Strakonice, Přimda, císařská falc v ChebuPřimda mosty – Juditin most
Bazilika sv. Jiří na Hradčanech v Praze
Jiřský klášter
Panský (vlastnický, tribunový) kostel
Kostel sv. Jakuba v Jakubu u Kutné Hory • vysvěcen 1165
Kostel sv. Mikuláše ve Vinci • tribunový kostel • kol.r • kostely vineckého typu
• Kostel sv. Mikuláše, původně doložen již ve 12. století, stojí ve Vinci, jihozápadně od Mladé Boleslavi. Nynější stavba pochází z doby kolem r Přestože není mezi veřejností příliš známý, jde o jeden z nejvýznamnějších kostelů v českých zemích a jedinečnou památku románské architektury. Kostel má jednu loď čtvercového půdorysu, na níž navazuje malá nepravidelně šestiboká apsida. Stanová střecha kostela je zakončena bedněnou věžičkou.
• Bazilika sv. Jiljí v Milevsku • Sv. Mikuláš v Potvorově
Břevnovský klášter-krypta
Rotunda
Rotunda sv. Jiří na Řípu • v r dal kníže Soběslav na památku vítězství nad německým panovníkem Lotharem v bitvě u Chlumce • uvnitř se nachází socha sv. Jiří s drakem od B. Seelinga z roku 1870
Rotunda sv. Jiří a sv. Vojtěcha na Řípu • V roce 1126 dal kníže Soběslav na památku vítězství nad německým panovníkem Lotharem v bitvě u Chlumce obnovit kapli na Řípu. Stávající kostelík dal Soběslav opravit a rozšířit o západní kruhovou věž. Z této skutečnosti plyne, že stavba byla založena již dříve. Románská rotunda byla původně zasvěcená svatému Vojtěchovi. A až později bylo její svěcení změněno na sv. Jiří. Románská rotunda s polokruhovou apsidou a válcovou věží je dovršením stavebního vývoje české rotundy. Stavba je vybudována z opracovaných opukových kvádříků, je klenutá a byla pokryta kamennou krytinou spočívající přímo na klenbě. Rotunda byla k oslavě rodu Přemyslovců zasvěcena sv. Jiří, patronu orby. • Od roku 1143 patřila hora s rotundou strahovskému klášteru. Po husitských válkách byli majiteli vladykové Ctinští, z lké úpravy, při nichž byla sejmuta kamenná krytina a nahrazena cementovými deskami. V letech byl opraven celý plášť rotundy a obnoven původní tvar a umístění oken. • Roku 1848 se Říp stal místem táborů lidu za národní a sociálnichž Martin z Mnetěše dal pro rotundu ulít dva zvony. V roce 1515 se Říp stal opět majetkem strahovského kláštera, který jej s Mnetěší prodal roku 1577 Vilému z Rožmberka. Po jeho smrti se stali na dlouho dobu držiteli Lobkowitzové. • Nejstarší známé stavební úpravy rotundy byly provedeny v roce 1826 při příležitosti 700. výročí bitvy u Chlumce. V letech byly provedeny vení práva. Od roku 1963 je Říp s rotundou národní kulturní památkou. Plastika v apsidě symbolizuje přeměnu kočujících Slovanů v usedlý zemědělský lid.
Rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě • fresková výzdoba
•Fresková výzdoba rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě
• Rotunda sv. Martina na Vyšehradě
• Rotunda sv. Kříže v Praze • Rotunda sv. Longina v Praze
Hrad Přimda • zřícenina nejstaršího známého kamenného hradu nad městem Přimda v okrese Tachov • tento raný představitel románské hradní architektury vznikl v roce 1121 za vlády Vladislava I.
• gotický hrad ze 13. stol. založen Bavory ze Strakonic. • část hradu darována řádu johanitských rytířů (r. 1243) • rozšířen pozdně goticky, upraven renesančně a barokně. Strakonice
Císařská falc v Chebu • jedinečná ukázka Falce na našem území s unikátní dvojitou kaplí, která vznikla před koncem 12. století rozšířením a přestavěním staršího kamenného hradu na akropoli slovanského hradiště. • Římský císař Friedrich I. Barbarossa ji začal budovat v roce 1179
Přemyslovský palác v Olomouci • původní areál byl postaven ve 12. st., po požáru byl přestavěn v pozdně románském slohu • po vymření Přemyslovců byl hrad přenechán duchovním • na přelomu 17. a 18. st. přestavěn v pozdně gotickém styl
Juditin most v Praze
• Zachovalé zbytky románského mostního oblouku • Bradáč
Románský most - Písek
SOCHAŘSTVÍ sochařská díla byla vázána na architekturu – především tympanon portálu církev jako odběratel i výrobce děl předepisovala náměty i formu zobrazení tvůrci jsou většinou anonymní stavitelské hutě převládá plošný reliéf neznají perspektivu kreslených vzorníků, které obsahovaly hlavní vzorové náboženské výjevy zmizela snaha individualizovat lidské postavy, rozlišovaly se pouze pohlaví a věk, postavy byly bez výrazu v obličeji, strnulé v pohybu těla v tympanonu nad vchodem do chrámu byl obvykle vytesán reliéf Krista jako krále nebes, na hlavicích sloupů boj dobra se zlem, duše s pokušením těla, ctnosti s hříchem…
řezbářství - jediným námětem Kristus na kříži. z anonymity vystoupila pouze postava sochaře Gisleberta, který zdobil kostely ve Francii. Sochařská díla: - reliéf z baziliky svatého Jiří v Prazereliéf z baziliky svatého Jiří v Praze - portál kostela svatého Prokopa, Záhoří n.L.portál kostela svatého Prokopa, Záhoří n.L. - portál kostela svatého Trofima v Arbes, Francieportál kostela svatého Trofima v Arbes, Francie - reliéf Daniel v jámě lvové z dómu ve Wormsureliéf Daniel v jámě lvové z dómu ve Wormsu
Detail reliéfu z baziliky svatého Jiří v Praze
reliéf z baziliky sv. Jiří v Praze
portál kostela sv. Prokopa Detail výzdoby portálu ukazuje střídání geometrických, abstraktních, rostlinných a figurálních motivů v obloukových pásech.
portál kostela sv. Trofima v Arles
Daniel v jámě lvové
MALÍŘSTVÍ převažuje nástěnná malba – –schematičnost a strnulost postav jako v sochařství – –náměty byly předepsány církví - například v kněžišti velká postava Krista – Soudce v mandorle knižní malba – –zhotovovala se pro kněze a světské feudály vznik malby na skle a deskové malby – –( plně se rozvinuly až v gotice)
Památky Freska povolání Přemysla na trůn Freska povolání Přemysla na trůn z rotundy svaté Kateřiny ve Znojmě po celém obvodu válcovité stavby až do kopule se táhnou tři pásy nástěnných maleb – fresek – –v nejvyšším pruhu jsou umístěny postavy andělů a svatých – –ve středním pásu jsou vyobrazení přemyslovských knížat – –spodní pás je vyprávěním o povolání Přemysla Oráče na knížecí stolec ( Nalevo přijíždí kněžna Libuše, napravo jede vstříc samotnému Přemyslovi. Přemysl ji vítá vztyčenou paží. Na obrázku stačil za spřežením volků zasadit do země otku, lískový prut, kterým spřežení poháněl. Malíř zachytil i pověstný zázrak - z prutu již vyhnaly větve a listy…)
Freska z rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě
Kodex vyšehradský - iluminovaný rukopis - evangelistář – výbor z evangelií - celostránkové iluminace
• Kodex vyšehradský • korunovační evangelistář • vznikl v době korunovace Vratislava II. na českého krále a byl mu během této události dne 15. června 1086 snad i předán • rozměry 415 × 340 mm • obsahuje 108 pergamenových listů. Název „Vyšehradský“ asi nese proto, že byl od svého vzniku či o něco později uchováván na Vyšehradě
Kodex vyšehradský Zmrtvýchvstání při Posledním soudu Na obrázku je zachycen kníže Václav na trůně s praporcem
Vazba strahovského evangeliáře Nejstarší část - vazba pochází z doby prvních Přemyslovců, další části byly doplněny v gotice a renesanci
Kodex gigas (Ďáblova bible) • největší rukopisná kniha (kodex) světa • napsána počátkem 13. století v podlažickém klášteře u Chrudimi • záměrem autora bylo shrnout veškeré vědění do jediného díla, vytvořit jakousi „knihovnu v jediné knize“ •
• rozměr desek je 920×505×220 mm • původně obsahoval asi 640 str. • hmotnost je 75 kg • na výrobu potřebného pergamenu byly spotřebovány kůže 160 oslů Kodex gigas
Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…
Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Hora, P.: Toulky českou minulostí 1-9. Praha 1985 – 2004 Stadler, W.: Dějiny sochařství. Praha 1996 CD ROM Artopedia 2 CD ROM Encyklopedie světové architektury CD ROM Lexikon českých výtvarníků..