GOTIKA 12. - 15. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

GOTICKÁ KULTURA.
Gotika.
Umění vrcholného středověku
Umění raného středověku
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
Vypracoval Mgr. David Mikoláš 17. února 2008
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Gotické výtvarné umění
Gotika Úvod, architektura
Základní charakteristika gotiky
OD STŘEDOVĚKU PO RENESANCI
SYMBOLISMUS konec 19. století
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Středověká kultura Románský sloh
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Gotické malířství a sochařství
Gotická kultura.
Gotika.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
DUM (digitální učební materiál)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Česká gotika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
České země, sochařství, malířství
Gotika.
Ve znamení gotického slohu
Gotika 12 st. – 16 st..
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Česká gotika.
Česká gotika.
GOTIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Poznám gotické umění ? 7. ročník.
Gotika -vzniká ve Francii -uplatňuje se v století
Malířství, sochařství GOTIKA
Gotická kultura.
Umělecký sloh vrcholného středověku
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
České země ve středověku
PETR PARLÉŘ Mgr. Michaela Psíková.
GOTICKÁ ARCHITEKTURA MgA. Lukáš Psík wikimedia
Gotika Kateřina Kuncová.
Románský sloh.
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Kultura vrcholného a pozdního středověku
GOTIKA ČESKÉ SOCHAŘSTVÍ. Znaky gotického sochařství ● Vertikalita ● Prohnutá osa těla (až esovitá) ● Odhmotnění postav ● Sochy nestojí volně v prostoru,
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – gotika, druhy umění,
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Nejvýznamnější gotické památky v Evropě Iva Závišková 6.A.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_ 32_ INOVACE _04_10_gotická architektura
pol. 12. století - konec 15. stol.
GOTIKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Gotická kultura TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Gotika Bolfíková Nikola.
VY_32_INOVACE_206_Gotika Šablona Identifikátor školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_ 32_ INOVACE _03_10_gotická kultura
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Gotika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

GOTIKA 12. - 15. století

Zrodila se v polovině 12. století v Ille – de – France v okolí Paříže Zrodila se v polovině 12. století v Ille – de – France v okolí Paříže. První stavbou nového slohu byl klášterní chrám Saint – Denis u Paříže, který dal přestavět opat Suger. Pojmenování gótské neboli germánské a barbarské umění se vžilo zásluhou Giorgia Vasariho v období renesance. „Tyto stavby vypadají , jako by byly z papíru a ne z kamene či z mramoru. Tato díla mají tolik výčnělků, prohlubní, konzolek a ozdůbek, že se pod nimi ztrácejí veškeré proporce…“ G. Vasari. Z Francie se gotika rozšířila do celé Evropy a stala se univerzálním slohem. Zásluhu na jejím šíření mají mnišské duchovní řády, například cisterciáci.

Periodizace gotiky: Periodizace v českých zemích : gotika raná - přechodné období gotika vrcholná - 13.- 14. století gotika pozdní - 15. století (v Itálii v té době již renesance) Periodizace v českých zemích : Jednotlivá období jsou spojována s panovnickými rody: gotika přemyslovská gotika lucemburská gotika vladislavská (jagellonská) Gotické umění již nesloužilo výhradně církvi a feudálům, ale stále více se v něm uplatňovaly požadavky měšťanstva. Od 14. století získával gotický sloh v jednotlivých zemích specifické národní rysy.

je hlavním nositelem gotického slohu. ARCHITEKTURA je hlavním nositelem gotického slohu. Znaky: lomený oblouk žebrová klenba vnější opěrný systém vertikalita – směřování vzhůru bohaté zdobení odhmotnění – okna nahradila zdi klenby – křížová, hvězdicovitá, sklípková… oblouky oken vyplňuje kružba plochy oken jsou vyplněny malými skleněnými ploškami spojenými olověnými pásky - vitráže rozety - kulatá okna, například v průčelí katedrál stavební materiál – především kámen, ale také vysoké cihly, tzv. buchty

Druhy staveb: katedrály, kláštery, hrady, měšťanské domy, radnice, mosty…lidová architektura.... Gotická architektura bohatě využívala dekoru – geometrického i rostlinného (dubové listy, břečťan…). Stavební památky: Francie - Paříž katedrála Notre Dame, Saint Chapell, dále katedrály v Chartres, Amiensu… Itálie - Benátky, Milánský dóm Anglie - Westminsterský chrám v Londýně střední Evropa - katedrála v Kolíně nad Rýnem, Štěpánský dóm ve Vídni, chrám svatého Víta v Praze, kaple sv. Václava v katedrále sv. Víta

Gotická katedrála francouzského typu: Bazilikální trojlodí s příčnou lodí – transeptem. Na západě velkolepé dvouvěžní průčelí s bohatě zdobenými portály a rozetovým oknem mezi věžemi. Východní část je obklopena věncem apsid. Boky jsou zvenčí podpírány složitým opěrným systémem. Zdi jsou odlehčeny - velkou plochu zabírají okna s vitrážemi.Celá stavba je zdobena plastickými detaily s figurální, rostlinnou nebo zoomorfní tématikou (například chrliče).

Gotická architektura u nás Do českých zemí přichází gotika v první polovině 13. století prostřednictvím cisterciáckých hutí z Burgundska. Zprvu se jedná o stavby prosté (například klášter v Tišnově), teprve v období lucemburském se dostáváme do popředí evropské umělecké tvorby. Matyáš z Arrasu Francouzský stavitel, který byl získán Karlem IV. pro stavbu chrámu svatého Víta – první gotická katedrála francouzského typu u nás. Zahájil i stavbu Karlštejna. Petr Parléř Pokračoval čtyřicet let na dostavbě chrámu svatého Víta. Po jeho smrti pokračují ve stavbě jeho synové Václav a Jan. Parléřova huť postavila Karlův kamenný most (délka 520 m, šířka 10 m, 16 polokruhových oblouků), Staroměstskou mosteckou věž. Parléřovo jméno je spjato i s dalšími stavbami, například s katedrálou svaté Barbory v Kutné Hoře.

Benedikt Rejt, Matěj Rejsek Reprezentují u nás pozdní gotiku. Oba se podíleli na dostavbě katedrály svaté Barbory v Kutné Hoře. Rejsek budoval Prašnou bránu v Praze, Rejt pokračuje ve stavbě svatého Víta a je tvůrcem Vladislavského sálu na Pražském hradě (největší sál bez podpěry ve střední Evropě 62 x 13 x 16 m). Karlštejn Je nejvýznamnějším hradem francouzského typu ve střední Evropě. Byl uřčen k ochraně říšských korunovačních klenotů, panovníkově reprezentaci a jeho odpočinku. Významnou památkou se stala kaple svatého Kříže s Theodorikovými deskovými obrazy. Hrady – Kost, Zvíkov, Loket… Mosty – například nejstarší kamenný most v Čechách v Písku Města – šachovnicový půdorys, pravoúhlá síť ulic,čtyřúhelníkové náměstí – České Budějovice. Památky lidové architektury - (hrázděné zdivo) především v severozápadních Čechách.

SOCHAŘSTVÍ Rozeznáváme dva základní druhy gotického sochařství: monumentální - kamenictví spjaté s architekturou a zdobící průčelí chrámů zevně i uvnitř – sochy, hlavice, svorníky… komorní - přenosné volné sochy, hlavně ze dřeva Gotické sochařství je většinou vázáno na architekturu, například na katedrále v Chartres je přes 1800 velkých figurálních soch. Řezbářství se soustřeďovalo na náměty: Krista (Ukřižování, Ecce homo), Panny Marie ( madona s Ježíškem), piety (panna Marie s mrtvým Kristem na klíně) světců (apoštolové, mučedníci…)

Kolem poloviny 14. století vzniká skutečný sochařský portrét (Francie). Sochařská díla zaznamenávají postupně posun k realistickému výrazu a ve tvářích již rozpoznáme snahu o postižení duševního stavu. Kolem roku 1400 je i sochařská tvorba ovlivněna tzv. krásným slohem - krásná mladá matka, kontrapost a osa těla se prohnula do tvaru písmene S. Památky u nás: Madony - plzeňská, strakonická, krumlovská Petr Parléř - autor portrétních bust v chrámu svatého Víta (Karel IV., Anna Svídnická, Petr Parléř), výzdoba mostní věže u Karlova mostu Bratři z Kluže - jezdecké sousoší svatého Jiří na Hradě (kůň již s renesančními rysy)

MALÍŘSTVÍ Druhy malby: Stejně jako sochařství sloužilo zpočátku hlavně církvi a vyjadřovalo náboženské ideje. Postupně do něho pronikla snaha zlidštit náboženské náměty. Tato realistická tendence se projevila hlavně ve světské tématice, která pronikla do výzdoby katedrál (výjevy ze života cechovních řemeslníků) a do knižní ilustrace (rytířský román). Druhy malby: na skle, nástěnná, knižní- jejími tvůrci byli tzv. iluminátoři Technika - temperová Náměty - podobně jako v sochařství, například madony Představitelé: Itálie - Giotto di Bondone První velká umělecká osobnost evropského malířství. I přes tradiční schémata přichází již Giotto s perspektivní prostorovou konstrukcí a jako první uvádí do malířství postavy nahlížené zezadu i z profilu. Jeho fresky a desky jsou spojeny především s Florencií.

Malířství u nás: Mistra třeboňského Většina umělců je anonymních, tzv. mistři. Pojmenováváme je podle místa uchování jejich díla – například Mistr vyšebrodský, jehož díla se nacházejí v kostele ve Vyšším Brodě. Nejvyšší úrovně dosáhlo naše gotické malířství v díle Mistra třeboňského V jeho obrazech se již setkáváme se snahou řešit prostor perspektivně, například rakev v obraze Zmrtvýchvstání Krista. Také zde pozorujeme snahu zachytit psychiku ve výrazu tváří. Pozadí je narušováno krajinnými motivy a zvířectvem.

Další představitelé: Mistr Theodorik Řečený Zelo čili Horlivec. Pro kapli svatého Kříže na Karlštejně namaloval 127 rozměrných desek představujících Nebeské vojsko Kristovo. V jeho obrazech můžeme obdivovat měkkou světelnou modelaci (světlo a barvy), plasticky tvarované obličeje, osobitý typ hlavy se silným nosem, malba přesahuje z desky na rám. (Svatý Vít) Knižní malba: Velislavova bible, Bible Václava IV., Jenský kodex, … Ukázka knižní ilustrace i gotického písma Zlatá bula císaře Karla IV.

Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl v rámci projektu SIPVZ jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…

Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Hora, P.: Toulky českou minulostí 1-9. Praha 1985 – 2004 Stadler, W.: Dějiny sochařství. Praha 1996 CD ROM Artopedia 2 CD ROM Encyklopedie světové architektury CD ROM Lexikon českých výtvarníků ..

Ukřižovaný okno katedrály detail okna kostela v Canterbury v Řezně

katedrála Notre Dame

katedrála v Chartres

chrám svatého Víta v Praze a proměny chrámu sv. Víta

Saint-Chapell, Paříž

Saint-Chapell, Paříž

kaple sv. Václava Parléřova síťová v katedrále sv kaple sv.Václava Parléřova síťová v katedrále sv.Víta klenba této kaple

klášter v Tišnově

Karlův kamenný most

Staroměstská mostecká věž

katedrála svaté Barbory v Kutné Hoře

Vladislavský sál na Pražském hradě

Karlštejn

kaple svatého Kříže

Zvíkov

sochy z portálu katedrály v Remeši

Svatý František vyhání ďábly z Arezza.

Krumlovská madona Madona s Ježíškem, Francie

Madona z Veveří

Mistr Vyšebrodského oltáře

Mistr Theodorik Svatý Vít

Mistr třeboňský Zmrtvýchvstání Krista

Bible Václava IV.

Zlatá bula císaře Karla IV.

Staroměstská radnice s orlojem