Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Advertisements

Spolupráce s mikroregiony
Podpora mikroregionů v Královéhradeckém kraji Ing. Pavlína Trpkošová Krajský úřad Královéhradeckého kraje Odbor regionálního rozvoje, cestovního ruchu.
Podpora meziobecní spolupráce Prohlubování meziobecní spolupráce David Bohadlo Vedoucí právního týmu.
Neziskové organizace a jejich financování
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Spolupráce venkovských obcí Radim Perlín Příspěvek vznikl za podpory projektů WD Regionální diferenciace venkovského prostoru: disparity a možnosti.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Prohlubování meziobecní spolupráce na území ORP Kutná Hora.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Co je třeba udělat pro vznik o.p.s. Hradecký venkov se sídlem v Nechanicích :
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Cestovní ruch: zákon pro posílení oboru i ekonomiky ČR Jitka Fatková ředitelka odboru cestovního ruchu Tisková konference MMR 24. červen 2010.
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
Rozpočty územních samosprávných celků
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Spolupráce Středočeského kraje s mikroregiony Mgr. Kateřina Štětinová Odbor regionálního rozvoje
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Neziskové organizace a jejich financování
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb
MAS Zlínského kraj Valná hromada Krajské sítě NS MAS ve Zlínském kraj
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Luhačovské Zálesí, o.p.s. Prezentace společnosti.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
MAS Nad Prahou Iva Cucová, starostka Baště
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Asociace sociálního podnikání. Cíle Asociace sociálního podnikání  ASP založena za účelem podpory sociálního podnikání, hledání činností pro sociální.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
II. kolo kulatých stolů – SMS ČR MAS Hustopečsko – MěÚ Hustopeče 26. srpna 2015.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Podpora meziobecní spolupráce Prezentace výsledků dotazníkového šetření ORP Poděbrady.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Regionální kolegium CR – pracovní skupina pro CR 6. června 2016.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Podopatření Rozvoj venkova (podopatření typu LEADER+) Ing. Lucie Lopatová.
ČMZRB čtvrtstoletí podpory podnikání v ČR
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočet obce Černovice
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
PROGRAM OBNOVY VENKOVA KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE 2011 SETKÁNÍ ORP 30. 6
Teorie fiskálního federalismu
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Rozpočtová a fiskální politika
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
Dotační příležitosti pro obce JMK
Rozpočtová a fiskální politika
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Vyúčtování dotací za rok 2013 Rozdělení dotací v roce 2014
Transkript prezentace:

Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy, VŠFS Praha Katedra regionálních studií, VŠE Praha

Modely meziobecní spolupráce  Různý stupeň a intenzita spolupráce mezi obcemi ◦ Neformální charakter ◦ Institucionalizovaná spolupráce, vlastní management  Forma spolupráce dle cílů ◦ Jednoúčelová spolupráce ◦ Asociativní typ spolupráce ◦ Alianční, spolkový typ spolupráce  Vliv charakteru spolupráce na financování spolupráce! 2

Modely meziobecní spolupráce v ČR  Jednoúčelová spolupráce ◦ Mikroregiony  Asociativní typ spolupráce ◦ Svazek obcí údolí Desné, Základní škola a Mateřská škola Údolí Desné, Svazek obcí Bez Hranic (Mšec, Řevničov aj. obce) aj. ◦ Společné řízení sociálních a zdravotních služeb (poličská nemocnice, Vápenná aj.)  Spolkový typ spolupráce ◦ MAS 3

Finanční zdroje meziobecní spolupráce  Vlastní zdroje ◦ Členské příspěvky ◦ Příjmy z vlastní činnosti ◦ Příjmy z úroků ◦ Příjmy z pronájmu majetku  Cizí zdroje ◦ Neinvestiční dotace od obcí, měst, krajů ◦ Dotace ze SR ◦ Leader ◦ SF (podpora spolupráce ze strany EU) ◦ Sponzoring ◦ Dotace do nadací a nadačních fondů 4

Členské příspěvky  Význam a velikost členských příspěvků u MR a MAS  Výše členských příspěvků různorodá ◦ od 1000 Kč k 300 mil. Kč., střední hodnota 102 tis. Kč.  Příspěvek na obec, příspěvek dle počtu obyvatel v členských obcích (např. 5 tis. Kč na obec, 3kč/obyv. MR)  Kombinace počtu obyvatel obce a pevné částky dle druhu subjektu (například pět set korun pro fyzické osoby, jeden tisíc korun pro obec plus tři koruny na obyvatele)  Význam členských příspěvků  Specifika MAS 5

Porovnání financování MR a MAS  Určování výše členských příspěvků Mikroregiony:  procentní podíl obcí,  rozdělení nákladů podle počtu obyvatel,  jednorázový příspěvek (při vstupu či dle potřeby),  dohodou členských obcí,  jedna část ČP je určována podle počtu obyvatel a druhá je stejně vysoká pro všechny obce.  Místní akční skupiny :  Obec platí ČP dle aktuálního počtu obyvatel (buď v Kč/obyvatele, nebo fixní částku dle velikostní kategorie obce ),  zemědělci dle výměry obdělávané plochy,  ostatní osoby různou výši fixní částky (např. právnické osoby platí více než fyzické či neziskové organizace),  jednorázový vklad člena (např. při vstupu do MAS),  dohodou členů. 6

Bilance příjmů a výdajů  Význam vlastních zdrojů  Velmi limitovaná finanční autonomie, žádná fiskální autonomie  Posílení spolupráce může produkovat další zdroje – z vlastního podnikání, omezené RUD  Rozvojové aktivity jsou hrazeny z cizích zdrojů nebo majetku získaného v minulosti  Dotace: struktura jiná v každém svazku dle potřeb a úspěšnosti řešení projektů  Kumulace majetku (finančních prostředků) na budoucí rozvoj či potřeby  Využití modelu PPP 7

Financování spolupráce obcí: hlavní cíl a zájem  Finanční zdroje: cíl x nástroj spolupráce obcí  Sdílení výkonu služeb  Význam dotací pro zachování svazků  Koncept rozšiřování kompetencí a posilování spolupráce obcí x současný model spolupráce, soukromé právo  Potřeba detailní analýzy optimálního zajišťování veřejných služeb v území  Spolupráce obcí ve venkovském prostoru x ve spádových regionech 8

Přenos zkušeností ze zahraničí  Diferencované možnosti dle zemí, účelů a forem spolupráce i způsobů financování spolupráce obcí  Spolupráce obcí založená na rozpočtové (Švýcarsko) i fiskální spolupráci (poplatky, daně do rozpočtu svazku, vedle poplatků do obcí, regionů, státu, výše a rozsah u každého svazku jiný - Francie)  Francie ◦ Příjmy z podnikatelské činnosti firem a živnostníků (daň z nem. Zůstává na jednotl. obcích) (40% příjmů svazků) ◦ Daňové příjmy domácností ◦ 4 typy dotací státu (30 % příjmů svazků) ◦ Dotace na podporu bydlení ◦ Dotace regionu ◦ Místní produkty ◦ Poplatek za odpad domácností ◦ Přebytek z hospodaření předešlých let  Chybějící fiskální autonomie, specifika daňového systém 9

DĚKUJI ZA POZORNOST 10