Velké příležitosti pro malé (nezávislé) obchodníky Marta Nováková, U&Sluno a.s., červen 2002
AGENDA 1. Zkušenosti - co děláme a proč jsme zde 2. Víme co „trápí malé - nezávislé“ obchodníky? 3. Kde hledat řešení? PROJEKT KOOPERACE! Jaké jsou priority a výhody?Jak celý proces financovat? 4. Formy alianční spolupráce 5. Diskuze
NAŠE ZKUŠENOSTI •Praktické zkušenosti v tržním segmentu malo/velkoobchodu •úzká specializace od roku 1990 •světový technologický standard •teoretické i praktické znalosti BPR •Spolupráce s odbornými profesními organizacemi a školami - ČAF, SOČR, VŠE, VŠP •Zkušenosti z jiných zemí - Polsko, Slovensko, Maďarsko, Estonsko
CO TRÁPÍ NEZÁVISLÉ OBCHODNÍKY? 1. Konkurence zahraničních řetězců •lepší startovací a nákupní podmínky •znalosti procesů a schopnost realizovat změny - dlouholeté zkušenosti •“morální” podpora okolí (podnikatelské, legislativní) •využívání nejnovějších technologií 2. Vzájemná nedůvěra, limitovaná schopnost spolupráce 3. Nestabilní a nerovné legislativní a podnikatelské podmínky v ČR
KDE HLEDAT ŘEŠENÍ? KOOPERACE! •jasná, spravedlivá a průhledná pravidla pro každého člena, adekvátní právní forma •centralizace (nákup, platby) a decentralizace procesů (služby) •jednotná marketingová strategie - úspora nákladů •zaměření na zákazníka, věrnostní systémy, CRM •průhledné a účinné nástroje řízení a kontroly členů - moderní IS/IT
ÚROVNĚ KOOPERACE I. nákupní a platební aliance •nákupní aliance na úrovni centrálního vyjednávání •centrální nákupní vyjednávání a centrální platební systém II. nákupní a prodejní aliance •vytváření jednotných prodejních formulí III. marketingová aliance •relationship retailing, věrnostní zákaznické systémy IV. servisní organizace •integrovaný alianční systém
I. NÁKUPNÍ (a platební) ALIANCE •Klíčové nákupní procesy jsou definovány na úrovni CENTRA - vyhodnocení nákupních a dodacích podmínek •Členové aliance nakupují u dodavatelů přes CENTRUM v rámci centrálně dojednaných podmínek •Centrální párování faktur s objednávkami (a centrální platby dodavatelům) - IS/IT •Společné letákové akce, promotion •právní subjektivita členů - franchising, družstvo,...
Klíčové procesy pro obchodní aliance - I.etapa ČLEN CENTRUM 3 - Dodávka zboží Objednávka - poptávka 2 - Objednávka z CENTRA 3 - Dodávka zboží 4 - Celková faktura 5 - Platba faktur 6 - Platba faktur z CENTRA DODAVATEL
Technická architektura IS U jednotlivých ČLENŮ je možná jakákoliv kombinace možnosti tohoto připojení, použitím některé z následujících variant typu komunikace
II. NÁKUPNÍ A PRODEJNÍ ALIANCE •Specifikace prodejních FORMULÍ - typových prodejen - sortiment, dispoziční řešení, image - jednotné logo, cenová politika, školení •Společné marketingové akce z CENTRA •Analýza trhu z pohledu umístění FORMULÍ •Jednotná technologické řešení v rámci FORMULÍ •Centrální řízení logistických procesů - sklady, dodávky, sdílení informací o zásobách
III. MARKETINGOVÁ ORGANIZACE •Využití výhod aliancí typu I. a II. •Relationship Retailing - ECR •Společné tržní a marketingové cíle •Vlastní značky - produkty vyráběné s logem pouze pro danou alianci - řízeno z CENTRA •Společný systém péče o zákazníka - Věrnostní systém •Sdílení informací z datového skladu - společný Manažerský systém
IV. SERVISNÍ ORGANIZACE •Využití všech výhod aliancí předchozích typů •Pevné zapojení do evropských aliančních struktur - UGAL •Centrálně řízené veškeré logistické služby, optimalizace procesů - využití B2B, EDI •Z CENTRA řízení outsourcing všech non- retailových aktivit a procesů (služby, úklid, rozvážka,…) •Outsourcing IS/IT - komplexní zajištění z CENTRA
Cílový stav I. - IV. etapy z pohledu podpory procesů pomocí IS/IT CENTRUM Formule prodejny č.1 Formule prodejny č.2 Formule prodejny č.3 INTERFACE Prodejna 1Prodejna 2Prodejna 3Prodejna 4Prodejna 5 INTERFACE Člen aliance (1) Člen aliance (2) Člen aliance (n)
FINANCOVÁNÍ IS/IT •Program KOOPERACE ČMZRB - dotace •Analýza současného stavu s cílem zachovat a sjednotit řešení, které jednotliví členové aliance již mají •Vybudování jednotného systému sledování oběhu zboží, vývoje zásob, systému jednotného nákupu, obchodních partnerů, včetně služeb •PROJEKT KOOPERACE - SOČR • •návod jak postupovat pro získání dotací
FINANCOVÁNÍ PROJEKTŮ IS/IT •Outsourcing IS/IT •dodavatelský úvěr, podíl na očekávaných ziscích, participace na obchodní alianci apod.
DOPORUČENÍ •Účast v profesních sdruženích (ČFA, SO ČR, HK ČR) Netříštit zdroje na lokální dočasná řešení IS a spojit možnosti financování pro centrální systém !
DOTAZY Děkuji vám za pozornost. Infomace a dotazy: