GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, zpětné křížení
Genetika eukaryotní buňky
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Mendelistická genetika
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Základy genetiky.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost kvantitativních znaků
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
II. Mendel Museum (Museum of Genetics) Genetika Genetika je obecně věda zabývající se dědičností a proměnlivostí živých soustav. Sleduje variabilitu, rozdílnost.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
Lokus => gen podvojné založení znaků: gen => 2 alely vztah mezi dvěmi alelami alelického páru jednoho genu: Dominance a recesivita: A, aAA Aa aa Neúplná.
3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
VY_32_INOVACE_130_Chov_skotu
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ MENDELOVY ZÁKONY

Genetika - Mendelovy zákony Kdo byl J. G. Mendel? Mnich, zakladatel genetiky a opat augustiniánského kláštera v Brně. Žil v letech 1822-1884. Mendelův přínos pro biologii byl rozpoznán až po jeho smrti začátkem 20. století. SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Genetika - Mendelovy zákony Význam J. G. Mendela Mendel považoval proměnlivost rostlin za doloženou skutečnost. Byl první, kdo nehodnotil organismus jako celek, ale rozložil ho na jednotlivé znaky. Jednotlivé znaky (např. tvar zralého semene), chápal protikladně, např. na jedné straně kulaté, na druhé hranaté jako dvě strany jedné mince. SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Genetika - Mendelovy zákony Mendelovy výzkumy Základní zákony dědičnosti formuloval v roce 1866 na základě analýz genetického křížení mezi vyšlechtěnými kmeny hrachu setého (Pisum sativum). Zkoumal projev v určitém dobře definovaném znaku jako je např. tvar semen (kulatá nebo hranatá), barva semen (žlutá nebo zelená) nebo barva květů (fialová nebo bílá). SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Hrach setý - (Pisum sativum) Tyčinky - samčí pohlavní orgány Pestík - samičí pohlavní orgán Hrach setý – pokusná rostlina SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Základní pojmy – pro osvěžení… Genetika – věda o dědičnosti a proměnlivosti organismů Gen - část úseku DNA, jehož funkcí je tvorba specifické bílkoviny Alela – forma genu Hybridizace – křížení Monohybrid – kříženec v jednom znaku (Aa) Dihybrid – kříženec ve dvou znacích (AaBb) F1 – první generace (děti) F2 – druhá generace (vnuci) P – parentální generace (rodiče) Homozygot – AA, aa Heterozygot – Aa SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Genetika - Mendelovy zákony ZÁKON UNIFORMITY ZÁKON O ČISTOTĚ VLOH A JEJICH ŠTĚPENÍ ZÁKON O VOLNÉ KOMBINOVATELNOSTI VLOH SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Genetika - Mendelovy zákony Zákon uniformity Při vzájemném křížení homozygotů (F1 generace) vzniká potomstvo, které je svým genotypem i fenotypem jednotné. SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Zákon uniformity v F1 generaci Monohybridní křížení s úplnou dominancí Monohyridní křížení s neúplnou dominancí SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Zákon o čistotě vloh a jejich štěpení Při vzájemném křížení heterozygotů (F2 generace) vzniká potomstvo, které je genotypově i fenotypově různorodé. Poměrné zastoupení homozygotů i heterozygotů v tomto potomstvu (proto i dominantních a rece-sivních fenotypů) je pravidelné a stálé. SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Monohybridní křížení s úplnou dominancí Genotypový poměr: 1:2:1 Fenotypový poměr: 3:1 SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Monohybridní křížení s neúplnou dominancí Rodičovská generace - P F1 – první generace potomků F2 – druhá generace potomků Genotypový poměr: 1:2:1 Fenotypový poměr: 1:2:1 SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Zákon o volné kombinovatelnosti vloh Při vzájemném křížení heterozygotů (F3 generace) ve více genových párech vzniká genotypově i fenotypově různorodé potomstvo, v němž je pravidelné a stálé zastoupení (poměrné zastoupení) genotypů všech možných kombinací mezi rozdílnými alelami všech heterozygotních alelových párů (9 : 3 : 3 : 1). SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Dihybridní křížení s úplnou dominancí SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Dihybridní křížení s úplnou dominancí Genetika - Mendelovy zákony Fenotypy F2 (2. filiální generace) se vyskytovaly v poměrech: 9 kulatá žlutá 3 kulatá zelená 3 hranatá žlutá 1 hranaté zelené Poměr: 9 : 3 : 3 : 1 SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Které pojmy spolu souvisí? AA Aa AaBb P aa Heterozygot (monohybrid) Heterozygot (dihybrid) Homozygot dominantní Rodiče Homozygot recesivní SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Genetika - Mendelovy zákony Vyhodnocení c a b d e SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Genetika - Mendelovy zákony Opakování Jaký je štěpný fenotypový poměr u mono-hybridního křížení s úplnou dominancí? Co říká první Mendelův zákon o F1 generaci? Jaké rostliny použil Johann Gregor Mendel ke svým pokusům? Liší se fenotypový a genotypový poměr u monohybridního křížení s neúplnou dominancí? SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony

Genetika - Mendelovy zákony Použité zdroje http://anthro.palomar.edu/mendel/ http://www.mendel-museum.org/ http://www.cs.wikipedia.org/wiki/Gregor_Mendel Bumerl, J. a kol.: Biologie 2 pro střední odborné školy. SPN, Praha, 1997 Kubišta, V.: Obecná biologie. Fortuna, 2000 SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Mendelovy zákony