O PYŠNÉM NETOPÝROVI– vyjmenovaná slova po P Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu „Moderní škola“ reg.č. CZ.1.07/1.4.00/21.0345, který je realizován v rámci OP VK a financován ze zdrojů Strukturálních fondů EU (ESF) a ze státního rozpočtu ČR Zpracovala Mgr. Dana Kubešová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program pro konkurenceschopnost, projekt: Moderní škola Kód EU-OP VK - III/2 ICT DUM 124 Zdroj Jana Rychterová, CD Hrátky s češtinou a s dopravní výchovou
O PYŠNÉM NETOPÝROVI zpět Hudba a text: Jana Rychterová 1. Jeden pyšný netopýr pýchy pytel v sobě skrýval, že ho neměl nikdo rád, pysky špulil, zle se díval, povýšil se nad slepýše, povýšil se nad hady, chtěl být pánem lesní říše, chtěl se prostě prosadit. Ref.: Netopýre, netopýre, ty jsi ale kopyto, pyl a pýr snad neuvěří, co máš v hlavě nalito. Komu chceš být v noci pánem, řádný občan tvrdě spí, sova ta tě neposlechne, výři se ti vysmějí. Pýříš se a čepýříš se, ty jsi trdlo makovo, všichni žáci této třídy zpívají ti nanovo. 2. Zpytuj svoje svědomí, klopýtl jsi, netopýre. Abys pykat nemusel, zakonči to rychle smírem. Zahoď přepych třpytivý a pak si najdi přátele. Hlavou dolů pověs se a zazpívej si vesele. zpět
ÚKOL č.1 Napiš do sloupečku pod sebe vyjmenovaná slova po P. Z textu písně ke každému vypiš příslušné slovo a pokus se určit, zda je to slovo příbuzné (P) nebo jenom jeho jiný tvar (JT). ZPĚT DALŠÍ ÚKOL TEXT PÍSNĚ ŘEŠENÍ ÚKOLU
Podle písničky odpověz na otázky: ÚKOL č.2 Podle písničky odpověz na otázky: Jaké špatné vlastnosti měl netopýr? Čím se chtěl stát netopýr? Jaké nadávky jsou použity na netopýra? Co má dělat netopýr, aby nemusel pykat? Jaké ponaučení plyne z písničky? ZPĚT DALŠÍ ÚKOL TEXT PÍSNĚ ŘEŠENÍ ÚKOLU
Najdi rýmy k těmto slovům: ÚKOL č.3 Najdi rýmy k těmto slovům: Říše – Nalito - ZPĚT DALŠÍ ÚKOL TEXT PÍSNĚ ŘEŠENÍ ÚKOLU
Najdi slovo s i, í po P uprostřed slova. ÚKOL č.4 Najdi slovo s i, í po P uprostřed slova. Najdi slova s y, ý po B. ZPĚT KONEC TEXT PÍSNĚ ŘEŠENÍ ÚKOLU
ŘEŠENÍ ÚKOLU č.1 Napiš do sloupečku pod sebe vyjmenovaná slova po P. Z textu písně ke každému vypiš příslušné slovo a pokus se určit, zda je to slovo příbuzné (P) nebo jenom jeho jiný tvar (JT). Pýcha – pyšný (P), pýchy (JT), přepych (P) Klopýtat – klopýtl (JT) Třpytit se – třpytivý (P) Pytel – pytel Zpytovat – zpytuj (JT) Pysk – pysky (JT) Pykat – pykat Netopýr – netopýre (JT) Pýr – pýr Slepýš – slepýše (JT) Pýřit se – pýříš se (JT) Pyl – pyl Čepýřit se – čepýříš se (JT) Kopyto – kopyto ZPĚT DALŠÍ ŘEŠENÍ TEXT PÍSNĚ ÚKOL č.2
Podle písničky odpověz na otázky: ŘEŠENÍ ÚKOLU č.2 Podle písničky odpověz na otázky: Jaké špatné vlastnosti měl netopýr? Byl pyšný, zle se díval, vyvyšoval se nad zvířata, špulil pysky. 2. Čím se chtěl stát netopýr? Pánem lesní říše. Jaké nadávky jsou použity na netopýra? Kopyto, trdlo makovo. Co má dělat netopýr, aby nemusel pykat? Zpytovat svoje svědomí, být skromný a najít si přátele. Jaké ponaučení plyne z písničky? Nevyvyšovat se nad nikoho, být sktomný a vážit si přátel. ZPĚT DALŠÍ ŘEŠENÍ TEXT PÍSNĚ ÚKOL č.3
Najdi rýmy k těmto slovům: ŘEŠENÍ ÚKOLU č.3 Najdi rýmy k těmto slovům: Říše – slepýše Nalito - kopyto ZPĚT DALŠÍ ŘEŠENÍ TEXT PÍSNĚ ÚKOL č.4
Najdi slovo s i, í po P uprostřed slova. ŘEŠENÍ ÚKOLU č.4 Najdi slovo s i, í po P uprostřed slova. Zpívají, zazpívej. Najdi slova s y, ý po B. Abys, být. ZPĚT KONEC TEXT PÍSNĚ ÚKOL č.4