Důvody zamítnutí návrhu zákona o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování Senátem (Zákon o zdravotních službách) Senátní tisk č. 183 (tisk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohled kraje na nepřetržitou péči MUDr
Advertisements

Etická hlediska péče o staré občany
Zákon o zdravotnických službách MUDr. Milan Kubek.
Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění: iluze a skutečnost 23. září 2008.
PRÁVA ČLOVĚKA PŘEVZATÉHO DO ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ BEZ JEHO SOUHLASU © Vladimír Plecitý, 2012.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Novinky ve zdravotnickém právu?
Základní termíny interní propedeutiky, pohled na lékařskou dokumentaci
Zdravotní pojištění cizinců  Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění  systému veřejného zdravotního pojištění je účasten každý, kdo: a)
O právech pacientů a také o právech pojištěnců
O právech pacientů a také o právech pojištěnců
Personální informační systém
ZÁVADY V JAKOSTI LÉČIV © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
PROJEKT EZK ROKY 2001 AŽ 2011 PILOTNÍ PROJEKTY
Informace o implementaci směrnice EP a Rady 2005/36/ES
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_15.
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Opatření v oblasti sladění profesního, rodinného a osobního života
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Nelegální migranti v ČR a přístup ke zdravotní péči
Profesní mlčenlivost Vztahuje se na všechny osoby, které přijdou do styku s údaji osobními, citlivými, utajovanými skutečnostmi, utajovanými informacemi.
Pohled samosprávy na eHealth
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Friedel. Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Řízení zdravotnictví z pohledu kraje – zdravotnické právo
PÉČE SOUDU O NEZLETILÉ VE VĚCECH ZDRAVOTNÍ PÉČE © Anna Hořínová, 2012.
20 let soukromého zdravotnictví v České republice Bratislava, MUDr. Pavel Chrz.
Kvalita v českém zdravotnictví
Ekonomika ve zdravotnictví Ze Sylabu: Předmět seznamuje studenty se systémem zdravotního pojištění, se seznamem výkonů a platnou legislativou pro úhrady.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
15. prosince 2005Efektivní zdravotnictví v podmínkách Ústeckého kraje Regionální zdravotnický informační systém Martin Zeman.
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Alkohol v ČR MUDr. Ferdinand Polák, Ph.D. náměstek ministra pro zdravotní péči Ministerstvo zdravotnictví.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Podnikáme SPOLU – ženy dvou generací aktivně na trhu práce na Ústecku OBHAJOBA PODNIKATELSKÉHO PLÁNU DĚTSKÁ SKUPINA jako nástroj harmonizace profesního.
0 A healthier tomorrow. MUDr. Pavel Kubů CEE Healthcare Business Development Manager Přínosy eHealth nástroji koordinované zdravotní péče pro klienty Maccabi.
 Legislativa  Infrastruktura veřejné správy  Projekty  Finance  Informace.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Zdravotnická dokumentace SHRNUTÍ. Zákonný rámec Zákon č.372/2011 Sb. - Zákon o zdravotnických službách – ruší mj. Zákon 20/1962 Sb., - „O zdraví lidu“,
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Nezbytnost integrace psychosomatiky do současné medicíny? Očima pacienta. Mgr. Michala Filipová Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s. Občanské sdružení.
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Informace ze sociální oblasti
Koncept poskytování paliativní péče MZČR Konference Kvalita- Bezpečnost- Efektivita MUDr. Martina Novotná ředitelka odboru zdravotních služeb 3. června.
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Ošetřovatelství v primární péči
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
Povinnosti a práva zdravotnických pracovníků
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
Osoba zdravotně znevýhodněná
Právní pohled: marginální skupiny pacientů ve zdravotnictví
BLEP061p Řízení ekonom. a právo
Máme se bát biosimilars?
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
INFORMACE O LÉCÍCH A PROPAGACE LÉKŮ
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 2
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Transkript prezentace:

Důvody zamítnutí návrhu zákona o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování Senátem (Zákon o zdravotních službách) Senátní tisk č. 183 (tisk PS č. 405) MUDr.Alena Dernerová

1. Návrh zákona zrušuje zákon č. 20/1966 Sb. a zákon č. 160/1992 Sb 1. Návrh zákona zrušuje zákon č. 20/1966 Sb. a zákon č. 160/1992 Sb. , aniž by přejímal důležitá ustanovení obou zákonů. Ministerstvo zdravotnictví se návrhem zákona vzdává koordinační funkce ve zdravotnictví a současně se zbavuje odpovědnosti za rozvoj zdravotnictví a vlivu na tvorbu sítě zdravotnických zařízení. Všechna zdravotnická zařízení se nově zahrnují pod jeden všezahrnující anonymní pojem - poskytovatel zdravotních služeb. Ruší se důležitá ustanovení o zdravotnických zařízeních a o pravomocích ministerstva k tvorbě jednotných celostátních zásad pro uspořádání a rozvoj sítě zdravotnických zařízení. Ministerstvo by po schválení nového zákona již nemohlo ovlivňovat tvorbu sítě zdravotnických zařízení.

2. Návrh zákona zásadním způsobem omezuje dosavadní práva pacientů, zejména právo na kvalitní péči „lege artis“. Právo pacienta na péči podle posledních poznatků vědy má být omezeno ohledem na konkrétní podmínky a objektivní možnosti, což znamená, že stejné zdravotní služby mohou být různými poskytovateli zdravotních služeb poskytovány podle konkrétních podmínek na různé úrovni a faktická vymahatelnost nároku na kvalitní péči bude téměř nulová.

3. Občanům již nebude umožněna svobodná volba lékaře Nově bude umožněna pouze volba poskytovatele a zdravotnického zařízení tohoto poskytovatele. Zákon ohrožuje péči o hospitalizované děti, protože poskytovatelé lůžkové péče již nebudou mít nově povinnost zajistit hospitalizaci všech dětských pacientů na samostatných dětských odděleních, ale jenom na samostatných pokojích.

4. Návrh zákona nepřípustným způsobem zasahuje do soukromí občanů v té nejcitlivější oblasti, jako jsou informace o jejich zdravotním stavu a zdravotním stavu jejich rodinných příslušníků Bez souhlasu občanů má být vytvářena obrovská databáze o veškerých údajích souvisejících se zdravotním stavem a onemocněním, způsobech léčby, sociodemografických a diagnostických údajích, osobní, rodinné a pracovní anamnéze pacienta, posouzení jeho aktuálního zdravotního stavu, údaje o poskytovaných službách, výkonu povolání nebo zaměstnání, o výkonu služebního poměru, včetně propojení s veškerými identifikačními údaji pacienta včetně rodného čísla a s veškerými identifikační údaji všech lékařů, kteří péči poskytovali, včetně identifikačních údajů posledního zaměstnavatele pacienta. Tato databáze nemá na světě obdoby, znamená obrovský průlom do lékařského tajemství, obrovské riziko zneužití.

Zákon neobsahuje žádné konkrétní vymezení, které konkrétní údaje by v databázi NZIS měly být obsaženy. Databáze může zahrnovat cokoliv např. umožňuje i vytváření databáze zdravotní dokumentace (zdravotních záznamů) všech pacientů a všech zdravotnických zařízení, tak i záznamy lékáren, jaké léky byly pacientům vydány (centrální úložiště). Vyloučeny nejsou ani kterékoliv jiné záznamy. Souhlasu pacienta ke zpracování jeho údajů v této nové databázi nebude vůbec potřeba.

Z tohoto hlediska je ustanovení na hranicích ústavnosti, neboť blanketním způsobem omezuje lidská práva. Omezení lidských práv přitom může stanovit podle zásad Listiny základních práv a svobod jen zákon, nikoliv ministerstvo. Dále tento zákon odporuje směrnicí EU 95/46/ES o zpracování osobních údajů ( každé zpracování údajů musí být úměrné účelu takového zpracování).

5. Návrh zákona neúnosně zvyšuje administrativu lékařů a představuje zásadní ohrožení malých lékařských praxí velkými řetězci zdravotnických zařízení. Všem zdravotnickým zařízením zákon ukládá zbytečně řadu nových povinností: nové registrace všech zdravotnických zařízení, sepisování individuálního léčebného plánu pro pacienta, zasílání údajů do národního informačního zdravotnického systému, povinné zveřejňování veškerých i citlivých údajů o zdravotnících na internetu, nabízení sortimentu poskytovaných zdravotnických služeb.

Všechny tyto nové povinnosti povedou k tomu, že lékaři budou mít mnohem méně času na vlastní léčení pacientů. Za porušení i těchto administrativních povinností přitom hrozí lékařům statisícové pokuty, případně ztráta licence. Velikost sankcí je pro malé praxe jsou naprosto likvidační a při opakovaném porušení jim hrozí odebrání licence, čímž jsou lékařské praxe zásadně ohroženy. Zákon tak zcela jednoznačně a nepokrytě zvýhodňuje velké poskytovatele zdravotnických služeb, zejména zdravotnické řetězce – koncerny, které již dnes skupují lékařské praxe.

6. Zdravotnické zařízení je nově definováno nedostatečně jako prostor k poskytování zdravotní péče. Nezahrnuje personální, ani technickou stránku zdravotnického zařízení

7. Návrh zákona ruší účast profesních organizací a profesních občanských sdružení na   tvorbě sazebníků, obecně závazných právních předpisů, kontrole zdravotnických zařízení.

8. Nový zákon obsahuje spoustu chyb a nesrovnalostí: Není zřejmé, co bude následovat po odmítnutí pacienta lékařem, např. z důvodu nedodržování léčebného režimu nebo plánu. Pacient musí s poskytováním zdrav. služeb svobodně a informovaně souhlasit. Není zřejmé, co se stane, když souhlasit nebude… Není zřejmé, jakým subjektem je míněna osoba oprávněná provozovat zdravotnické zařízení státu. Není zřejmé, proč zdravotnické zařízení státu vůbec potřebuje licenci.

Závěr: Ve svém důsledku by přijetí tohoto zákona přineslo nepřijatelné omezení práv občanů podle Listiny základních lidských práv a svobod Rozbití funkčního systému zdravotnictví v České republice. Výrazné omezení funkce ČLK Možnou likvidaci soukromých praxí přechodem k řetězcům Neúměrný nárůst administrativy lékařů s likvidačními pokutami