Motorový vůz 854.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Černoch Michal Školoudová Lenka
Advertisements

VN zdroj pro TILECAL vila Lanna
Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
Veselí nad Lužnicí – České Velenice
TVORBA.
Design části dopravního prostředku vlak pro studenty.
POSTUP PŘI ZPRACOVÁNÍ AUTOVRAKU
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
Klimatizační zařízení
Vysokorychlostní vlaková jednotka Velaro E
Chladící systémy vozidla
Projekt: Učíme se podnikat - rozvoj kompetencí k podnikání u žáků v počátečním vzdělávání, reg.č.: CZ.1.07/1.1.38/ Modul: Účetnictví a daně Téma:
Výroba CAS 20/4800/400-S2R Tatra 815 Terrno 4x4.2 pro JSDHO Přeštice
Škodovky od 1964 do 2001.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Radek Papež, Jiráskovo gymnázium Náchod
1 Životopis Brouka – část II Poválečné obnovení výroby Po pádu Hitlerovy třetí říše se továrna i město dostalo do britské správy. Továrna.
Řemenový dopravník Prezentace pro Den strojařů
LOKOMOTIVA řady 380 aneb TAURUS po česku….
Trolejbusy: 14Tr.
Motorová lokomotiva řady
Z pohledu studentů.  Obory jsou koncipované pro vzdělávání odborníků pro dopravní praxi  Znalosti evropského dopravního systému  Znalosti dopravního.
Dosazování číselných hodnot do vzorců
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Semestrální práce z předmětu Projektový management
Elektrotechnické a elektronické systémy v dopravě (ESD)
Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice
CHOVÁNÍ JEDNOTLIVNCE V ORGANIZACI
Jednota byla založena roku 1920 vlastní budovu získala až přestavbou stodoly získané při parcelaci panského dvora Dol v 60. letech proběhla velká rekonstrukce.
Elektrárna Počerady Leží v severozápadní části České republiky, přibližně uprostřed trojúhelníku měst Louny, Žatec a Most. Vlastní výstavba probíhala.
Vypracoval : Valla Martin Dne :
Modernizace záp. části ŽST.
AUTOMOBIL SNŮ Závěrečný projekt z designu průmyslových výrobků Ing. Eliška A. Kubičková Fakulta strojní ZČU.
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
Letadla společnosti BOEING
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Masná 18, Praha 1 Prezentace oboru Provoz a ekonomika dopravy zaměření Dopravní služby v EU z pohledu studentů.
Praha – Ostrava Mohou zde vlaky vydělávat? PETR GOČ.
Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B
Automobily – koncepce, karoserie
MODERNIZACE AUTOBUSŮ FORST Štěpán, ŠÍMA Radim, VEDRAL Lukáš
Škoda tudor Adam Novák 1.ITB
Zvýšení rychlosti nákladní kolejové dopravy
Tramvaje: T3.
Alena Vaňková Dvoupodlažní pantograf DESIRO.
Lok.řady 122,123.  Výrobce: ŠKODA Plzeň  Rok výroby: 1967 / 1971  Trakce: elektrická stejnosměrná  Typ vozidla: čtyřnápravová skříňová nákladní lokomotiva.
Projekt EVO1 Jednočlánkové bezbariérové tramvajové vozidlo typu EVO1 člen skupiny
IV. dopravní konference Kongresové centrum Palác Pardubice, září 2015Strana 1.
Naučná stezka Petrovské studánky realizováno v rámci 2. výzvy MAS Šumperský venkov Fiche č.2: Vítá Vás vstupní brána Jeseníků II realizátor projektu: o.s.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
© ELCOM, a.s. Testovací zařízení a napájecí zdroje pro oblast kolejových vozidel Ing. Petr Hudeček, Ph.D. Projektový manažer, programátor Divize Aplikovaná.
Klimatizace ve vozidlech MHD SDP ČR Tramvajová skupina Košice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
Česká hlava Věda a technika na ulici
Modernizace trati SŽDC č. 120
Třídimenzionální radary Základní takticko-technické údaje radarů:
Tabulky traťových poměrů
Novinky z IROP.
Materiálně-technické podmínky železniční dopravy
Prezentace 2017 – 08 Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků
Integrovaný plán rozvoje města Opava pro Integrovaný operační program
Sdružení dopravních podniků odborná skupina TRAMVAJE
LOKOMOTIVA řady 380 aneb TAURUS po česku….
Železniční doprava 19. stol.
POČÁTKY AUTOMOBILISMU
Současný počet tramvají v evidenci DPMO a. s.
Transkript prezentace:

Motorový vůz 854

Co o nich víme ? Jak to začalo… Motorové vozy řady 854 vznikly modernizací motorových vozů řady 853 resp. 852 (ex ČSD M 296.1 a M 296.2), které v počtu 35 a 25 ks v letech 1968-71 pro Československé státní dráhy (ČSD) vyrobila Vagónka Tatra Studénka. Prvních 25 vozů řady 852 převzaly ČSD od prosince 1968 do února 1969, poté následovala od března do dubna 1969 první dodávka deseti vozů ř. 853. V roce 1970 na tuto dodávku navázala druhá série vozů ř. 853 v počtu 25 ks. Celkem tedy ČSD zakoupily 60 ks motorových vozů.

Provoz motorových vozů ř Provoz motorových vozů ř. 852/853 ukázal, že jedním z nejslabších článků celé konstrukce vozu je jeho pohonná jednotka, kterou je spalovací motor KS 12 V 170 DR. Proto již začátkem osmdesátých let začaly v ŽOS Šumperk projektové práce na zástavbě jiného motoru. Tím měl být motor 12 V 150 PV o výkonu 773 kW z ČKD. Přestože byl tento motor úspěšně vyzkoušen, jeho sériová výroba nebyla zavedena, což byl důvod, proč nebyl projekt modernizace realizován. Další pokus o zlepšení vlastností vozidla z hlediska pohonu je datován začátkem 90. let.

Tehdy byl navržen dvouagregátový pohon s elektrickým střídavě-stejnosměrným přenosem výkonu, který měl vycházet z pohonu lokomotiv řady 704. Nakonec ani tato modernizace nebyla realizována, hlavním důvodem byla vysoká cena a také to, že dráhy objednaly ve Studénce výrobu nových vozů řady 842 resp. 843. Zajímavou modernizaci těchto vozů představil v roce 1993 podnik ŠKODA Dopravní technika.

Vozy měly být přestavěny z motorových na elektrické vozy Vozy měly být přestavěny z motorových na elektrické vozy. Pohon měl zajišťovat jeden asynchronní motor, přičemž měl být zachován skupinový pohon hnacích dvojkolí. V prostoru strojovny měl být zřízen zavazadlový oddíl s plošinou pro invalidní vozíky a ve stávajícím zavazadlovém oddílu měla vzniknout nová místa pro sedící cestující. Pro rekonstrukci byl vybrán zrušený vůz 853.024. Nakonec z finančních důvodů k modernizaci nedošlo a celý projekt byl zrušen.

Poslední - a je třeba říci, že úspěšný - pokus o modernizaci přišel v roce 1996, kdy vedení ČD definitivně rozhodlo o modernizaci těchto vozů. Hlavním důvodem byla vysoká poruchovost a zastaralá koncepce a konstrukce spalovacího motoru KS 12 V 170 DR. Na základě výběrového řízení připadaly v úvahu pohonné jednotky firem MTU a Caterpillar. V únoru 1997 byl pro remotorizaci vybrán dvanáctiválec 3412 E DI‑TA firmy Caterpillar, v jehož prospěch hovořila hlavně možnost zástavby bez úpravy rámu vozu. Provedením remotorizace byla pověřena firma Pars DMN Šumperk (dnes Pars nova), která ve spolupráci s firmou LOKEL (el. a řídící část) vypracovala projektovou dokumentaci. K přestavbě byl 19. 3. 1997 přistaven vůz 853.030 z DKV Praha.

Kromě výměny spalovacího motoru byla provedena také částečná rekonstrukce hydrodynamické převodovky H 750 M, která byla standardně opatřena litinovou skříní. Upravena byla i sekundární část vypružení, kde byly původní pákové tlumiče nahrazeny hydraulickými. K novému motoru byl do výfukového potrubí dosazen tlumič. V rámci remotorizace byl vůz vybaven novým vlakovým zabezpečovacím zařízením LS‑90, dále byl instalován nový teplovodní agregát Eberspächer D 30W s radiátory LO-Trim, řízení vozu je nově zabezpečováno mikroprocesorovým systémem INTELO firmy LOKEL s rychloměrem Metra LT, který umožňuje provoz vozu v mnohočlenném řízení i s řídícími vozy řady 943.

Do vozu byl také instalován nový šroubový kompresor SE 100 lok z Atmosu Chást. Vnější vzhled vozu byl upraven zaslepením dvoukřídlých dvířek do strojovny, dále pak novými vstupními dveřmi (MSV Studénka), okny s determálními skly a vnějším osvětlením vozu. Interiér vozu byl vybaven novými sedadly a protiskluzovou podlahou ALTRO, zavazadlové police mají plastové výplně. Také bylo instalováno nové osvětlení interiéru. Vůz je vybaven vlakovým rozhlasem a informačním systémem. Do vozu byly zabudovány WC buňky DVJ Dunakeszi. Na vozidlo byl také instalován nový hasicí systém.

Na přelomu roku 1997/98 byl motorový vůz 854 Na přelomu roku 1997/98 byl motorový vůz 854.030 zkoušen na ŽZO v Cerhenicích a od 26. 1. 1998 byl nasazen do provozu v DKV Praha (PJ Vršovice). Zkušební provoz zpočátku probíhal na páru rychlíků Praha - Karlovy Vary a později byl změněn na dvojici rychlíků R 990/991 z Prahy do Sušice. Na základě zkušebního provozu stroje 854.030, při kterém vůz bez závažnějších poruch ujel cca 200000 km, bylo rozhodnuto o zahájení sériových rekonstrukcí. Prvním (ještě předsériovým) strojem se stal vůz 854.216 (ex 852.016). Sériové rekonstrukce doznaly dílčích úprav, které vyplynuly ze zkušebního provozu. Zejména šlo o oddělení chladícího okruhu motoru a převodovky, dále byl instalován elektrický pohon ventilátorů chlazení a také byla provedena úprava výfukového potrubí, s čímž úzce souviselo otočení střešního dílu nad strojovnou. Stroj 854.216 byl také jako první vůz sériového provedení v roce 1999 vystaven na MSV v Brně a po jeho skončení byl předán do DKV Praha. V roce 2001 pak začaly probíhat sériové rekonstrukce ve větším měřítku. V průběhu roku 2001 tak byly zařazeny do provozu modernizované vozy čísel 006, 009, 013, 014, 024, 028 a 031. V roce 2002 tyto v současné době asi nejzdařilejší modernizace pokračovaly přestavbou dalších desíti vozů. V provozu se tak objevily nové vozy 854.010, 023, 026, 034 a 204, které v roce 2003 doplnily vozy 854.005, 016, 020, 022, 033, 207, 217 a 223. Flotilu modernizovaných motorových vozů ř. 854 v roce 2004 doplnily vozy 854.032, 017 a 854.202, další čtyři vozy (854.212, 035, 015 a 019) jsou rozpracovány ve firmě Pars nova.

Jistou raritou je stroj 854 Jistou raritou je stroj 854.009, který byl zkušebně vybaven klimatizačními jednotkami THERMO KING typ SR  15, které slouží pro klimatizaci stanovišť strojvedoucího. Další vozy mají provedenu přípravu k zabudování této klimatizační jednotky. Druhým atypickým vozem bude 854.035, který bude na žádost DKV Praha vybaven vakuovým systémem WC, podobně jako vozy Ampz či Bmz. Prvních šest modernizovaných vozů bylo přiděleno do DKV Praha, další vozy již byly střídavě přidělovány do Prahy a Trutnova. Pražské vozy ovládly vozbu na rameni Praha - Turnov - Tanvald, dále vozí jeden pár rychlíků do Sušice a dva páry spěšných vlaků do Rakovníka. Trutnovské vozy ovládly rychlíkovou vozbu na rameni Liberec - Pardubice, Jaroměř - Trutnov - Chlumec nad Cidlinou a zajíždí také na trať č. 238 do Havlíčkova Brodu.

Modernizaci na ř. 854 mají prodělat postupně všechny motorové vozy 852/853 (celkem 50 vozidel) a cestující veřejnost se tak dočká (resp. již dočkala) zvýšení cestovního komfortu i na jiných než koridorových tratích. Jen je škoda, že soupravy modernizovaných vozů jsou v současné době doplněny pouze dvěma modernizovanými přípojnými vozy ř. 056, které prošly omlazovací kůrou a úpravou interiéru podle vzoru motorových vozů. Řídící vozy ř. 954, které by měly vzniknout rekonstrukcí nepoužívaných poštovních vozů, jsou prozatím ve fázi příprav technické dokumentace, v roce 2004 je plánována výroba jednoho prototypu. Asi jedinou vadou na kráse této modernizace jsou neustálé změny v umístění vnějšího osvětlení vozu. Původní elegantní řešení vozů M 296.1 a 2 bylo nejprve dle představ designéra změněno do podoby, jakou můžete vidět na prvních dvou snímcích, později se změnil tvar krytu pozičních světel a reflektorů (viz snímek vozu 854.223) a nyní se - počínaje vozem 854.035 - chystá návrat k původnímu tvaru krytu reflektoru. Původně vzhledově jednotná řada 852 a 853 se tak rozpadá na tři skupiny vzhledově nejednotných vozidel. Druhou vadou je zcela nevýrazný nátěr, takže obyčejný smrtelník na první pohled nepozná modernizovaný vůz. Jednoduše řečeno, marketing ČD vůbec nevyužil možnosti prezentovat zvyšování kvality cestování i navenek.

… no a to by snad mohlo stačit… Příště zase něco jiného…