Počítačová grafika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
Úprava fotografie na počítači
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Základy počítačové grafiky
III/2 XVII ABC
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo-název šablony a klíčové aktivity.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Základní pojmy počítačové grafiky
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
Počítačová grafika – rastrová grafika
Základní pojmy grafiky
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
Základy počítačové grafiky
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
PZORA 1. přednáška.
Počítačová grafika.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do počítačové grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Základní pojmy a principy
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Počítačová grafika.
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Rastrová grafika O. Kánský 2012.
Transkript prezentace:

Počítačová grafika

Dva typy počítačové grafiky Bitmapová (rastrová) Základní prvek – PIXEL (bod) Do souboru se každému bodu ukládá pouze jeho barva Vektorová Základní prvek – OBJEKT (čára, elipsa, obdélník, křivka) Do souboru se každému objektu ukládá jeho typ, pozice, rozměry, barva čáry, barva výplně…

Zdroje obrázků Bitmapový obrázek: plošný scanner digitální fotoaparát bitmapový editor Vektorový obrázek: trasovací program z bitmapy vektorový editor

Konverze a kombinace grafiky Z vektorového obrázku lze vytvořit bitmapový exportem z vektorového programu, nebo v kvalitě rozlišení obrazovky lze vektorový obrázek zobrazený na ploše monitoru "odchytit" do schránky klávesou PrintScreen (případně Alt+PrintScreen jen aktivní okno), ze schránky pak vložit do libovolného bitmapového editoru. Vektorovou i bitmapovou grafiku lze i zároveň zpracovávat v mnoha programech (kancelářské programy, profesionální grafické editory).

Bitmapová grafika rozměry obrázku se měří v pixelech šířka x výška pozice se určuje v pixelech souřadnice X, souřadnice Y 200pix 100pix

rozměry objektů se měří v cm/mm pozice objektů se určuje v cm/mm Vektorová grafika rozměry objektů se měří v cm/mm pozice objektů se určuje v cm/mm 2cm 4cm

Kvalita při změně velikosti Bitmapový obrázek Ztráta kvality Vektorový obrázek Bez ztráty kvality

Kvalita při změně velikosti Bitmapový obrázek Ztráta kvality Vektorový obrázek Bez ztráty kvality

Co se ukládá do souboru Bitmapový obrázek rozměry bitmapy, barevná hloubka barvy všech pixelů soubor je velký, musí používat komprimaci čím víc bodů, tím větší kvalita obrázku Vektorový obrázek typ, rozměry, pozice a vlastnosti všech objektů soubor je malý kvalita obrázku je teoreticky nekonečná skutečná kvalita je dána kvalitou výstupního zařízení

Kvalita (rozlišení) výstupního zařízení Projektor na plátně 10 dpi Monitor 100 dpi Tablet iPad 265dpi Tiskárna 1200 dpi

Bitmapový obrázek v souboru Bezztrátová komprimace vhodná pro jednoduché obrázky - schémata, loga, kliparty obrázky mají většinou málo barev obrázky mají velké stejnobarevné plochy GIF (max 256 barev) PNG Ztrátová komprimace vhodná pro složité obrázky s velkým množstvím různobarevných detailů - typicky fotky dochází ke ztrátě kvality v obrázku se objevuje šum a JPEG artefakty JPG/JPEG 16,7 mil. barev

Jednoduchý obrázek v souboru Bezztrátová komprimace GIF (max 256 barev) PNG v původní kvalitě Ztrátová komprimace JPG/JPEG 16,7mil. Barev ztráta kvality, šum, JPEG artefakty

Složitý obrázek v souboru Bezztrátová komprimace soubor zabírá víc místa GIF 50KB PNG 100KB Ztrátová komprimace ztráta kvality zanedbatelná JPG 13KB

Barevná hloubka obrázků Maximální počet barev bitů / pixel Popis 2 1 Černobílý B/W 16 4 Základní barvy 256 8 Paleta barev 16,7 milionů 24 True Color – věrné barvy 281 bilionů 48 Deep Color Speciální režim grafické karty, A = průhlednost 16,7 milionů 32 RGBA

Maximální možný počet barev v obrázku Barevná hloubka Maximální možný počet barev v obrázku skutečný počet barev 163896 Dithering

Způsob digitalizace barev Bílé světlo lze rozložit do barevného spektra duhy Ze základních barev duhy lze opět složit bílé světlo

Barevný model RGB R – red - červená G – green - zelená B – blue - modrá Používá se u monitorů, projektorů, televizorů, které vydávají světlo z vlastního zdroje Také se používá u scannerů, digitálních fotoaparátů a kamer, které vyhodnocují barvu dopadajícího/odraženého světla

Tvorba barev RGB Výsledné barvy se tvoří sčítáním jednotlivých barevných složek – číslo udává jas (intenzitu) v 256 úrovních (pro 24bit. barvu) Nulové hodnoty jasu všech složek = černá Maximální hodnoty jasu všech složek = bílá Různou úrovní jasu jednotlivých složek se tvoří libovolná barva

Barevný model CMYK C – cyan - azurová M – magenta - fialová Y – yellow - žlutá K – black - černá Používá se u tiskáren, které tisknou na bílý papír barevné inkousty/tonery Viditelná barva je pak dána barvou odraženého světla od potištěného papíru: inkoust některé barvy pohltí a některé odrazí

Tvorba barev CMYK Výsledné barvy se tvoří odečítáním barevných složek od bílé barvy dopadajícího světla číslo udává stupeň pohlcení doplňkové barvy například Y udává stupeň pohlcení modré, takže se odrazí zelená a červená =žlutá Nulové hodnoty pohlcení – bílá Maximální hodnoty pohlcení – černá

CMYK na tiskárně neumí zajistit tak jasné barvy jako RGB na monitoru RGB x CMYK Dithering Tiskárna neumí inkoustem nastavovat stupeň pohlcení, každý jeden bod obrázku je tedy složen z matice malých jednobarevných teček, které oko nerozliší CMYK na tiskárně neumí zajistit tak jasné barvy jako RGB na monitoru

Dithering laserové a inkoustové tiskárny.