1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Obvodová nervová soustava
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Centrální nervová soustava- mozek
Nervová soustava NOSITELÉ SIGNÁLŮ.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Centrální nervová soustava
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Centrální nervový systém
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Reflexy.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MOZEK A NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Obvodová nervová soustava
Nervová soustava II. – PNS, mícha
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU Nervová soustava ŘÍDÍ ČINNOST …………... ORGÁNŮ, KONTROLUJE ORGANISMUS JAKO ………………, VNÍMÁ …………….. I STAV UVNITŘ TĚLA, ……………………… A UCHOVÁVÁ INFORMACE A VYVOLÁVÁ ………………….. NA PŘICHÁZEJÍCÍ ………………… DÁLE PRODUKUJE ……………………

1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU Nervová soustava ŘÍDÍ ČINNOST VŠECH ORGÁNŮ, KONTROLUJE ORGANISMUS JAKO CELEK , VNÍMÁ OKOLÍ I STAV UVNITŘ TĚLA, ZPRACOVÁVÁ A UCHOVÁVÁ INFORMACE A VYVOLÁVÁ REAKCE NA PŘICHÁZEJÍCÍ PODNĚTY DÁLE PRODUKUJE HORMONY MAX. 7 BODŮ

2. POPIŠTE STAVBU NERVOVÉ BUŇKY A NAPIŠTE, JAK SE JINAK TATO BUŇKY NAZÝVÁ A – AXON E – BUNĚČNÉ JÁDRO B – DENDRIT F – MYELINOVÁ POCHVA C – BUNĚČNÉ TĚLO G – NERVOVÉ ZAKONČENÍ D – SCHWANNOVY BUŇKY h – RANVIEROVY ZÁŘEZY

2. POPIŠTE STAVBU NERVOVÉ BUŇKY A NAPIŠTE, JAK SE JINAK TATO BUŇKY NAZÝVÁ A – AXON E – BUNĚČNÉ JÁDRO B – DENDRIT F – MYELINOVÁ POCHVA C – BUNĚČNÉ TĚLO G – NERVOVÉ ZAKONČENÍ D – SCHWANNOVY BUŇKY h – RANVIEROVY ZÁŘEZY G B C NEURON H D A F MAX. 9 BODŮ E

3. SPOJTE ČÁSTI NEURONU S JEJICH CHARAKTERISTIKAMI TĚLO DENDRITY AXON JÁDRO MYELINOVÁ POCHVA NERVOVÉ ZAKONČENÍ KRÁTKÉ VÝBĚŽKY DLOUHÝ VÝBĚŽEK ŘÍDÍ NEURON SYNAPSE OBAL CYTOPLASMA S JÁDREM PŘIJÍMÁNÍ SIGNÁLU VYSÍLÁNÍ SIGNÁLU ZABRŇUJE ŠÍŘENÍ VZRUCHU MEZI SOUSEDNÍMI NEURONY

3. SPOJTE ČÁSTI NEURONU S JEJICH CHARAKTERISTIKAMI TĚLO DENDRITY AXON JÁDRO MYELINOVÁ POCHVA NERVOVÉ ZAKONČENÍ KRÁTKÉ VÝBĚŽKY DLOUHÝ VÝBĚŽEK ŘÍDÍ NEURON SYNAPSE OBAL CYTOPLASMA S JÁDREM PŘIJÍMÁNÍ SIGNÁLU VYSÍLÁNÍ SIGNÁLU ZABRŇUJE ŠÍŘENÍ VZRUCHU MEZI SOUSEDNÍMI NEURONY MAX. 10 BODŮ

4. PŘIŘDTE POJMŮM ČÍSLA OD 1 DO TAK, ABY Z POJMŮ VZNIKL REFLEXNÍ OBLOUK …… CNS …… EFEKTOR …… RECEPTOR …… DOSTŘEDIVÉ NERVY …… ODSTŘEDIVÉ NERVY

4. PŘIŘDTE POJMŮM ČÍSLA OD 1 DO TAK, ABY Z POJMŮ VZNIKL REFLEXNÍ OBLOUK …3… CNS …5… EFEKTOR …1… RECEPTOR …2… DOSTŘEDIVÉ NERVY …4… ODSTŘEDIVÉ NERVY MAX. 5 BODŮ

… VYTVÁŘÍ SE V PRŮBĚHU ŽIVOTA … BEZ PODNĚTŮ VYHASÍNAJÍ 5. PŘIŘAĎTE CHARAKTERISTIKÁM REFLEXU PÍSMENA – n (NEPODMÍNĚNÉ REFLEXY) - p (PODMÍNĚNÉ REFLEXY) … VROZENÉ … VYTVÁŘÍ SE V PRŮBĚHU ŽIVOTA … BEZ PODNĚTŮ VYHASÍNAJÍ … STÁLÉ, NEMĚNNÉ … I.P.PAVLOV … DÝCHACÍ r. … KÝCHACÍ r. … PSACÍ r. … ČÉŠKOVÝ r. … SACÍ r. … POLYKACÍ R. … SLINÍCÍ R. … MRKACÍ R.

P VYTVÁŘÍ SE V PRŮBĚHU ŽIVOTA P BEZ PODNĚTŮ VYHASÍNAJÍ 5. PŘIŘAĎTE CHARAKTERISTIKÁM REFLEXU PÍSMENA – n (NEPODMÍNĚNÉ REFLEXY) - p (PODMÍNĚNÉ REFLEXY) N VROZENÉ P VYTVÁŘÍ SE V PRŮBĚHU ŽIVOTA P BEZ PODNĚTŮ VYHASÍNAJÍ N STÁLÉ, NEMĚNNÉ P I.P.PAVLOV N DÝCHACÍ r. N KÝCHACÍ r. P PSACÍ r. N ČÉŠKOVÝ r. N SACÍ r. N POLYKACÍ R. P SLINÍCÍ R. N MRKACÍ R. MAX. 13 BODŮ

6. VYSVĚTLETE PODSTATU 1. A 2. SIGNÁLNÍ SOUSTAVY 1. SIGNÁLNÍ SOUSTAVA ………………………………… 2. SIGNÁLNÍ SOUSTAVA …………………………………

6. VYSVĚTLETE PODSTATU 1. A 2. SIGNÁLNÍ SOUSTAVY 1. SIGNÁLNÍ SOUSTAVA SIGNÁLY, KTERÉ JSOU ODRAZEM REALITY ZÁKLAD KONKRÉTNÍHO MYŠLENÍ 2. SIGNÁLNÍ SOUSTAVA ABSTRAKTNÍ PODNĚTY ZÁKLAD ABSTRAKTNÍHO MYŠLENÍ REČ, PSANÍ, MYŠLENÍ (JEN U ČLOVĚKA) MAX. 5 BODŮ

7. cnS JE TVOŘENA HMOTOU, JEJÍŽ BARVA ZAVISÍ NA „STAVBĚ“ 7. cnS JE TVOŘENA HMOTOU, JEJÍŽ BARVA ZAVISÍ NA „STAVBĚ“. DOPLŇTE TEDY TEXT: ŠEDÁ HMOTA JE TVOŘENA ………………………………... BÍLÁ HMOTA JE TVOŘENA ………………………………….

7. cnS JE TVOŘENA HMOTOU, JEJÍŽ BARVA ZAVISÍ NA „STAVBĚ“ 7. cnS JE TVOŘENA HMOTOU, JEJÍŽ BARVA ZAVISÍ NA „STAVBĚ“. DOPLŇTE TEDY TEXT: ŠEDÁ HMOTA JE TVOŘENA TĚLY NEURONŮ S DENDRITY BÍLÁ HMOTA JE TVOŘENA AXONY NEORUNŮ MAX. 2 BODY

8. doplŇTE INFORMACE O PÁTEŘNÍ MÍŠE TRUBICE DLOUHÁ ………….. CM VYCHÁZÍ Z NÍ ……. PÁRŮ ………… NERVŮ NA PŘÍČNÉM ŘEZU JE CENTRÁLNÍ ……………………, OKOLO NĚJ ……………… HMOTA DO TVARU …... PŘEDNÍ ROHY JSOU ………… A VEDOU …………….. VLÁKNA ZADNÍ ROHY JSOU ………… A VEDOU ………………. VLÁKNA OKOLO ……… HMOTY JE HMOTA ………….

8. doplŇTE INFORMACE O PÁTEŘNÍ MÍŠE TRUBICE DLOUHÁ 40-45 CM VYCHÁZÍ Z NÍ 31 PÁRŮ MÍŠNÍCH NERVŮ NA PŘÍČNÉM ŘEZU JE CENTRÁLNÍ KANÁLEK, OKOLO NĚJ ŠEDÁ HMOTA DO TVARU H PŘEDNÍ ROHY JSOU ŠIRŠÍ A VEDOU ODSTŘEDIVÁ VLÁKNA ZADNÍ ROHY JSOU UŽŠÍ A VEDOU DOSTŘEDIVÁ VLÁKNA OKOLO ŠEDÉ HMOTY JE HMOTA BÍLÁ MAX. 12 BODŮ

9. DOPLŇTE ZÁKLADNÍ STATISTICKÉ ÚDAJE O MOZKU ( A), B) NEBO C) ) HMOTNOST MOZKU MUŽE JE … A) 1450 G B) 850 G C) 1850 G OBJEM MOZKU JE PŘIBLIŽNĚ … A) 2400 CM2 B) 1200 CM2 C) 800 CM2 RŮST MOZKU JE UKONČEN VE VĚKU KOLEM … A) 18 LET B) 3 LET C) 30 LET MOZEK SE SKLÁDÁ Z … ČÁSTÍ A) 2 B) 6 C) 9

9. DOPLŇTE ZÁKLADNÍ STATISTICKÉ ÚDAJE O MOZKU ( A), B) NEBO C) ) HMOTNOST MOZKU MUŽE JE A) A) 1450 G b) 850 G C) 1850 G OBJEM MOZKU JE PŘIBLIŽNĚ B) A) 2400 CM2 B) 1200 CM2 C) 800 CM2 RŮST MOZKU JE UKONČEN VE VĚKU KOLEM C) A) 18 LET B) 3 LET C) 30 LET MOZEK SE SKLÁDÁ Z B) ČÁSTÍ A) 2 B) 6 C) 9 MAX. 4 BODY

PAVUČNICE TVRDÁ PLENA OMOZEČNICE 10. MOZEK OBALUJÍ 3 MOZKOVÉ PLENY. ŠEŘAĎTE JE OD NEJBLIŽŠÍ K NEJVZDÁLENĚJŠÍ A URČETE, KDE SE VYSKYTUJE MOZKOMÍŠNÍ MOK PAVUČNICE TVRDÁ PLENA OMOZEČNICE

PAVUČNICE 1 TVRDÁ PLENA 3 OMOZEČNICE 2 MOK MEZI 1 A 2 10. MOZEK OBALUJÍ 3 MOZKOVÉ PLENY. ŠEŘAĎTE JE OD NEJBLIŽŠÍ K NEJVZDÁLENĚJŠÍ A URČETE, KDE SE VYSKYTUJE MOZKOMÍŠNÍ MOK PAVUČNICE 1 TVRDÁ PLENA 3 OMOZEČNICE 2 MOK MEZI 1 A 2 MAX. 4 BODY

11. VYJMENUJTE JEDNOTLIVÉ SEGMENTY MOZKU 1) ……………………………………….. 2) ……………………………………… 3) ……………………………………… 4) ……………………………………… 5) ……………………………………… 6) ………………………………………

11. VYJMENUJTE JEDNOTLIVÉ SEGMENTY MOZKU 1) PRODLOUŽENÁ MÍCHA 2) VAROLŮV MOST 3) MOZEČEK 4) STŘEDÍ MOZEK 5) MEZIMOZEK 6) KONCOVÝ MOZEK MAX. 6 BODŮ

12. PŘIŘAĎTE OBRÁZKŮM MOZKU PŘÍSLUŠNÉ NÁZVY SEGMENTŮ PRODLOUŽENÁ MÍCHA STŘEDÍ MOZEK MOZEČEK VAROLŮV MOST MEZIMOZEK KONCOVÝ MOZEK

12. PŘIŘAĎTE OBRÁZKŮM MOZKU PŘÍSLUŠNÉ NÁZVY SEGMENTŮ PRODLOUŽENÁ MÍCHA STŘEDÍ MOZEK MOZEČEK VAROLŮV MOST MEZIMOZEK KONCOVÝ MOZEK MAX. 6 BODŮ

13. PŘIŘAĎTE JEDNOTLIVÝM SEGMENTŮM JEJICH HLAVNÍ FUNKCE 1) PRODLOUŽENÁ MÍCHA 2) VAROLŮV MOST 3) MOZEČEK 4) STŘEDÍ MOZEK 5) MEZIMOZEK 6) KONCOVÝ MOZEK CENTRUM PRO ZRAKOVÉ A SLUCHOVÉ VJEMY ÚSTŘEDÍ POHYBU A ROVNOVÁHY CENTRUM NEPODMÍNĚNÝCH REFLEXŮ KONTROLA PRODUKCE SLZ A SLIN ŘÍZENÍ TĚLESNÉ TEPLOTY, METABOLISMUS, HOSPODAŘENÍ S VODOU, REGULACE SPÁNKU A BDĚNÍ, PRODUKCE HORMONŮ

13. PŘIŘAĎTE JEDNOTLIVÝM SEGMENTŮM JEJICH HLAVNÍ FUNKCE 1) PRODLOUŽENÁ MÍCHA 2) VAROLŮV MOST 3) MOZEČEK 4) STŘEDÍ MOZEK 5) MEZIMOZEK 6) KONCOVÝ MOZEK CENTRUM PRO ZRAKOVÉ A SLUCHOVÉ VJEMY ÚSTŘEDÍ POHYBU A ROVNOVÁHY CENTRUM NEPODMÍNĚNÝCH REFLEXŮ KONTROLA PRODUKCE SLZ A SLIN ŘÍZENÍ TĚLESNÉ TEPLOTY, METABOLISMUS, HOSPODAŘENÍ S VODOU, REGULACE SPÁNKU A BDĚNÍ, PRODUKCE HORMONŮ MAX. 5 BODŮ

14. DOPLŇTE ÚDAJE O KONCOVÉM MOZKU KONCOVÝ MOZEK JE …………………, NEJMLADŠÍ A ……………………………… ČÁST MOZKU, JEŽ JE TVOŘENA DVĚMA …………………………….. Na povrchu je ……………….. KŮRA MOZKOVÁ, JEŽ JE ZBRÁZDĚNA ……………………. MEZI KTERÝMI JSOU TZV. ………………………… ČLENÍME JE NA ……. LALOKY, JEŽ JSOU RŮZNÝMI CENTRY ČINNOSTÍ

14. DOPLŇTE ÚDAJE O KONCOVÉM MOZKU KONCOVÝ MOZEK JE NEJVĚTŠÍ , NEJMLADŠÍ A NEJDOKONALEJŠÍ ČÁST MOZKU, JEŽ JE TVOŘENA DVĚMA HEMISFÉRAMI Na povrchu je ŠEDÁ KŮRA MOZKOVÁ, JEŽ JE ZBRÁZDĚNA RÝHAMI MEZI KTERÝMI JSOU TZV. ZÁVITY ČLENÍME JI NA 4 LALOKY, JEŽ JSOU RŮZNÝMI CENTRY ČINNOSTÍ MAX. 7 BODŮ

15. PŘIŘAĎTE LALOKŮM ČINNOSTI JEŽ ŘÍDÍ ČELNÍ TEMENNÍ TÝLNÍ SPÁNKOVÝ ZRAK SLUCH A ROVNOVÁHA SIGNÁLY Z KŮŽE A SVALOVÝCH RECEPTORŮ BROCOVO CENTRUM – ŘEČ; MOTORIKA, CHUŤ A ČICH

15. PŘIŘAĎTE LALOKŮM ČINNOSTI JEŽ ŘÍDÍ ČELNÍ TEMENNÍ TÝLNÍ SPÁNKOVÝ ZRAK SLUCH A ROVNOVÁHA SIGNÁLY Z KŮŽE A SVALOVÝCH RECEPTORŮ BROCOVO CENTRUM – ŘEČ; MOTORIKA, CHUŤ A ČICH MAX. 4 BODY

16. ZAkrouŽkujte Činnosti, JEŽ ZAJIŠŤUJE PRAVÁ HEMISFÉRA VNÍMÁNÍ HUDBY ŘEČ VNÍMÁNÍ TVARŮ VĚDECKÉ SCH. MATEMAT.SCH. PŘEDSTAVIVOST VYNALÉZAVOST PSANÁ ŘEČ RACIONÁLNÍ ÚVAHA TROJROZMĚRNÁ PŘEDSTAVIVOST POHYBY PRAVÉ RUKY POHYBY LEVÉ RUKY …………….

16. ZAkrouŽkujte Činnosti, JEŽ ZAJIŠŤUJE PRAVÁ HEMISFÉRA VNÍMÁNÍ HUDBY ŘEČ VNÍMÁNÍ TVARŮ VĚDECKÉ SCH. MATEMAT.SCH. PŘEDSTAVIVOST VYNALÉZAVOST PSANÁ ŘEČ RACIONÁLNÍ ÚVAHA TROJROZMĚRNÁ PŘEDSTAVIVOST POHYBY PRAVÉ RUKY POHYBY LEVÉ RUKY …………… MAX. 6 BODŮ

17. VYJMENUJTE ALESPOŇ 5 HLAVOVÝCH NERVŮ (Z 12) 1) ………………………………….. 2) ………………………………….. 3) ………………………………….. 4) ………………………………….. 5) …………………………………..

17. VYJMENUJTE ALESPOŇ 5 HLAVOVÝCH NERVŮ (Z 12) 1) ČICHOVÝ 2) ZRAKOVÝ 3) OKOHYBNÝ 4) TROJKLANNÝ 5) LÍCNÍ SLUCHOVĚ- ROVNOVÁŽNÝ, BLOUDIVÝ, PŘÍDATNÝ, JAZYKOHLTANOVÝ, PODJAZYKOVÝ MAX. 5 BODŮ

…………………….. 1) ……………………. 2) …………………… 3) …………………… 4) …………………… 18. KROMĚ 31 PÁRŮ MÍŠNÍCH NERVŮ A 12 PÁRŮ HLAVOVÝCH NERVŮ MÁME JEŠTĚ NERVY ÚTROBNÍ. Napište, o které nervy se jedná a vyjmenujte AlEspoŇ 5 ČINNOSTÍ, KTERÉ OVLIVŇUJÍ …………………….. 1) ……………………. 2) …………………… 3) …………………… 4) …………………… 5) …………………… ………………………. 1) ……………………. 2) …………………… 3) …………………… 4) …………………… 5) ……………………

MAX. 10 BODŮ SAMPATIKUS 1) AKTIVUJE ORGANISMUS 2) ZVYŠUJE  ČINNOST 18. KROMĚ 31 PÁRŮ MÍŠNÍCH NERVŮ A 12 PÁRŮ HLAVOVÝCH NERVŮ MÁME JEŠTĚ NERVY ÚTROBNÍ. Napište, o které nervy se jedná a vyjmenujte AlEspoŇ 5 ČINNOSTÍ, KTERÉ OVLIVŇUJÍ SAMPATIKUS 1) AKTIVUJE ORGANISMUS 2) ZVYŠUJE  ČINNOST 3) ROZŠIŘUJE PRŮDUŠKY 4) ROZŠIŘUJE ZORNICE 5) ZVYŠUJE SVAL. NAPĚTÍ VYVOLÁVÁ POCENÍ, PRODUKCI SLIN, TVORBU HORMONU V KŮŘE NADLEDVIN, ZESLABUJE PERISTALTIKU PARASYMPATIKUS 1) TLUMÍ ORGANISMUS 2) ZPOMALUJE  ČINNOST 3) ZUŽUJE PRŮDUŠKY 4) ZUŽUJE ZORNICE 5) SNIŽUJE SVAL.NAPĚTÍ VYVOLÁVÁ PRODUKCI SLIN A TRÁVICÍCH ŽLÁZ, ZPŮSOBUJE EREKCI POHL.ORG., ZESILUJE PERISTALTIKU STŘEV, MAX. 10 BODŮ