Marketingový výzkum v praxi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

CIT Paměti Díl X.
Výuka anglického jazyka s interaktivní tabulí a e-learningem
Černoch Michal Školoudová Lenka
PRVNÍ ROČNÍK vzdělávací cíle WORD - EXCEL UČIVO pro tříleté obory s výučním listem čtyřleté obory s maturitou Předmět INFORMATIKA A KOMUNIKACE PRVNÍ.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 2. POLOLETÍ - OTÁZKY
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Vlastní skript může být umístěn: v hlavičce stránky v těle stránky
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
1 Zpracování dat o odpadech za rok 2011 Seminář pro ohlašovatele.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
PROGRAM PRO VÝUKU T ČLÁNKU
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
AZ kvíz Lomené výrazy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
SmartPhone start - Apple iPhone
ISS Úvodní informace o kurzu Sekundární analýza Management sociálních dat a datové archivy Jindřich Krejčí.
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Internetový obchod v ČR 2005 / 2006 Konference SAEC, , Bratislava Josef Suchánek APEK - Asociace pro elektronickou komerci.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
MS EXCEL Chybové hodnoty
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Metodická podpora úprav RVP ZV
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Analýza kvantitativních dat I.
Analýza dat.
Tabulkový procesor.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Památky 11/ Obsah Obsahstrana 2 Metodologiestrana 3 Cíle projektustrana 5 Památky – vyhodnocení 11/2011strana 7.
Registrace podle EMAS III
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
Projekt ELIŠKA Centrální registr řidičů
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Pojmy a interpretace.
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Celní služby 2000 Radek Sedláček TranSoft a.s Radek Sedláček TranSoft a.s
Excelent v EKOSu Ing. Daniela Dufková. Excelent v EKOSu Ing. Daniela Dufková.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Téma projektu: Zajištění IT školení mimo sídlo firmy - školení zaměstnanců auditorské firmy na nově zavedený informační systém Vypracoval: Petr Vilimovský.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_11.
Seminář pro příjemce Ing. Jana Šůchová NVF. Phare 2003 RLZ Zprávy projektu: -Měsíční přehledy aktivit -Čtvrtletní technická zpráva -Čtvrtletní finanční.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.1 Lucián Piller Intranet HR.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Průzkum trhu.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“. Proces definice SKSS Fáze – 2002 – hledání nastavení sociálních služeb v postkomunistickém období,
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
Aplikovaná statistika 2.
Informovanost o fondech EU Únor Background a cíle projektu MMR spustilo novou kampaň na čerpání prostředků z fondů EU v období Hlavním.
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
Kvalita a reliabilita výzkumu Radoslav Škapa. Výzkum jako redukovaná realita Redukce počtu pozorovaných proměnných Redukce počtu analyzovaných vztahů.
Ukládání dat biodiverzity a jejich vizualizace
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Transkript prezentace:

Marketingový výzkum v praxi část 2B: od vyplněných dotazníků k datové matici Jiří Nepala FOCUS, Centrum pro sociální a marketingovou analýzu nepala@focus-agency.cz www.focus-agency.cz

Co nás dnes čeká? Prezentace technických zpráv jednotlivých týmů Proces ukládání dat Způsoby ukládání dat Tvorba datové matice Procesy kontroly dat Kontrola v terénu Zpětná kontrola validity dat Kontrola dotazníků Kontrola dat v matici Čištění dat Řešení problémů Etický aspekt průzkumu trhu a veřejného mínění

PROCES UKLÁDÁNÍ DAT Způsoby ukládání dat Ukládání pomocí dokumentového scanneru Ruční ukládání do datových matic Online ukládání dat

Způsoby ukládání dat DOKUMENTOVÝ SCANNER Kompletní a řádně vyplněné dotazníky jsou naskenovány do datových matic pomocí dokumentového scanneru Výhodou skenování dotazníků je rychlost a spolehlivost přepisu dat Použití scanneru pro uložení dat vyžaduje, aby dotazník byl upraven do skenovací podoby Vyplňování dotazníku určeného pro skenování se řídí specifickými pravidly

Způsoby ukládání dat Postup práce s dokumentovým scannerem Zalomení dotazníku do skenovací podoby Tisk dotazníku Naskenování prázdného dotazníku Vytvoření datové matice na základě naskenovaného dotazníku vyznačení oblastí (polí) pro čtení dat definice proměnných, jejich hodnot, labelů atd. Skenování dotazníků (uložení dat) Kontrola dat Export do standardně užívaného statistického softwaru (SPSS) Finální kontrola datového souboru Odpovědi na otevřené (volné) otázky se ukládají zpravidla v tabulkovém procesoru (MS Excel)

Způsoby ukládání dat UKÁZKA SKENOVACÍ PODOBY DOTAZNÍKU

Způsoby ukládání dat UKÁZKA INSTRUKCÍ PRO VYPLŇOVÁNÍ SKENOVACÍHO DOTAZNÍKU

Způsoby ukládání dat UKÁZKA SOFTWAROVÉHO PROSTŘEDÍ DOKUMENTOVÉHO SCANNERU – TVORBA DATOVÉ MATICE (REMARK OFFICE)

Způsoby ukládání dat RUČNÍ UKLÁDÁNÍ DAT: Použití softwaru pro vstup dat (např. modul Data Entry SPSS), který umožňuje nastavení povolených rozsahů hodnot proměnných. Do datových matic v modulu Data Entry se zapisují číselné kódy odpovědí z dotazníku. Pro ověření kvality zadávání dat je opakovaným uložením jiným kodérem/operátorem kontrolováno 100% datového souboru. Chyby v ukládání jsou eliminovány principem dvojího uložení: Kodér, který opakovaně zadává data z dotazníku, nevidí v modulu data, uložená prvním kodérem Pokud druhý kodér zadá jinou hodnotu proměnné, než zadal kodér první, je upozorněn pop-up oknem, že se odpovědi na tutéž otázku téhož dotazníku ukládaného různými kodéry liší Kodér po výzvě zadá skutečnou hodnotu proměnné – dojde buď k opravě prvního kodéra, nebo sebe sama

Způsoby ukládání dat Postup při ručním ukládání Vytvoření datové matice ve statistickém softwaru na základě dotazníku (definice proměnných, jejich hodnot, labelů atd.) Export datové matice do Data Entry modulu a její nakopírování do počítačů ukladačů Uložení dat Kontrolní (křížové) uložení dat Spojení matic z Data Entry modulu Finální kontrola datového souboru Odpovědi na otevřené (volné) otázky se ukládají zpravidla v tabulkovém procesoru (MS Excel).

Způsoby ukládání dat UKÁZKA DOTAZNÍKU PRO RUČNÍ UKLÁDÁNÍ

Způsoby ukládání dat UKÁZKA SOFTWAROVÉHO PROSTŘEDÍ PRO RUČNÍ UKLÁDÁNÍ DAT – TVORBA DATOVÉ MATICE (SPSS)

Způsoby ukládání dat ONLINE UKLÁDÁNÍ DAT: Ukládání dat do systému, který je totožný s CAPI Neumožňuje zadání kódu mimo daný rozsah hodnot proměnných, respektive zadat jinou odpověď, než je předprogramována Chybovost je eliminována programováním dotazníku 13

Způsoby ukládání dat Postup při online ukládání Programování dotazníku Uložení dat, včetně odpovědí na otevřené (volné) otázky Export dat do standardně užívaného statistického softwaru (SPSS) Finální kontrola datového souboru 14

Způsoby ukládání dat UKÁZKA SOFTWAROVÉHO PROSTŘEDÍ PRO ONLINE UKLÁDÁNÍ DAT (FOCUSIS) 15

Tvorba datové matice Nezapomeňte na proměnnou ID (číslo) dotazníku!!! Vytvoření proměnné Pojmenování proměnné (číslo otázky) Definice formátu proměnné (numerická, textová, datum, čas apod.) Popis proměnné (znění otázky) Definice hodnot proměnné a jejich pojmenování (číselné hodnoty odpovědí a znění odpovědí) Nezapomeňte na proměnnou ID (číslo) dotazníku!!!

PROCESY KONTROLY DAT KONTROLA V TERÉNU: ZPĚTNÁ KONTROLA: Slouží principiálně ke zjištění/odhadu, podaří-li se realizovat stanovený počet rozhovorů (naplnit výběrový soubor) Týdenní hlášení o počtu realizovaných rozhovorů a potenciálně se vyskytujících problémech během dotazování ZPĚTNÁ KONTROLA: Slouží principiálně ke kontrole práce tazatelů, a to: Zdali uskutečnili rozhovor Zdali uskutečnili rozhovor s vhodným/správným/uvedeným respondentem Zdali odpovědi, které tazatel do dotazníku vyznačil, byly skutečnými odpověďmi konkrétního respondenta TYTO KONTROLNÍ MECHANISMY BYLY PROBRÁNY NA MINULÉ PŘEDNÁŠCE

Procesy kontroly dat KONTROLA DOTAZNÍKŮ: Optická (formální) kontrola Kontrola vyplněnosti dotazníků Evidence průběžného stavu Počty dotazníků od jednotlivých tazatelů Počty dotazníků v jednotlivých krajích, respektive výběrových jednotkách Číslování dotazníků Číslování je nutné v celém procesu od evidence dotazníků pro zpracování dat Umožňuje zpětně dohledat papírový (zdrojový) dotazník, tazatele, který jej vyplňoval, i respondenta Logická (obsahová) kontrola V případě komplikovaných a dlouhých dotazníků, kde by bylo problematické a zdlouhavé kontrolovat data až po uložení a dohledávat zdrojové dotazníky Kontrola logických souvislostí, součtů apod.

Procesy kontroly dat PŘÍKLAD LOGICKÉ KONTROLY DOTAZNÍKŮ – průzkum mezi řidiči a uživateli automobilů Kontrola souladu modelu a roku výroby Kontrola souladu počtu najetých kilometrů za uplynulý rok a údržby provedené na vozidle (výměny olejů apod.) Kontrola souladu spontánní a podpořené znalosti značek autopříslušenství Kontrola počtu servisních operací a prodejních/servisních míst, kde byly tyto operace provedeny (baterie otázek uprostřed dotazníku) s deklarovaným počtem návštěv autoservisu na konci dotazníku Kontrola souladu provedených servisních operací během posledních dvou návštěv servisu s všemi operacemi za celý rok Kontrola souladu výše pojištění/leasingu s typem a stářím vozidla apod. 19

Procesy kontroly dat KONTROLA DAT V MATICI: Kontrola filtrů a přeskoků Kontrola dodržení kvóty kategorizace hodnot sociodemografických proměnných a srovnání s celkovou zadanou kvótou Kontrola logické vazby otázek, např.: korelace spontánní a podpořené znalosti značky konzistence odpovědí na využívání určitého produktu

Procesy kontroly dat PŘÍKLAD LOGICKÉ KONTROLY DATOVÉ MATICE – Evropský průzkum pracovních podmínek (EWCS 2010) Kontrola souladu uvedeného počtu členů domácnosti se součtem výčtu jednotlivých osob Kontrola věku ukončení studia s dosaženým vzděláním Věk ukončení studia nesmí být vyšší než současný věk respondenta Počet podřízených by neměl být vyšší než celkový počet spolupracovníků Počet dní pracovní neschopnosti z důvodu pracovního úrazu nesmí být vyšší než celkový počet dní pracovní neschopnosti v daném časovém období apod. 21

Procesy kontroly dat ČIŠTĚNÍ DAT: Během čištění se odstraňují či napravují nesrovnalosti a nekonzistence v datech (mezi proměnnými, které spolu souvisí) Nejčastěji jde o: Nedodržení filtrů a přeskoků Řešení: vymazání odpovědí v otázce, která měla být přeskočena Rozpor v odpovědích Řešení: na základě kontextu ostatních odpovědí zvolíme nadřazenou proměnnou (odpověď), kterou považujeme za platnou; můžeme také kontaktovat tazatele a ověřit, zda správně zaznamenal respondentovu odpověď Chybějící odpovědi Řešení: dohledání dotazníku na základě jeho ID, ověření, zda nedošlo ke ztrátě během ukládání; pokud ne, je nutné zpětně kontaktovat respondenta a doptat se na odpověď

Procesy kontroly dat NEJSOU-LI DATA SEBRÁNA SPRÁVNĚ… (aneb řešení problémů způsobených selháním lidského faktoru) Nedůsledné/nekompletní vyplnění dotazníku Řešení: Preventivní 10% navýšení výběrového souboru Opětovné kontaktování respondentů Nedodržení kvóty, nedodržení zadaného počtu realizovaných rozhovorů, podvodně vyplněné dotazníky Dosběr, umožňuje-li to časový harmonogram projektu (je vždy lepší mít časovou rezervu v timingu)

NA CO SE ZAMĚŘÍTE PŘI KONTROLE SVÝCH DAT?

KONTROLA VYPLNĚNOSTI DOTAZNÍKŮ VYPLNĚNÍ VŠECH OTÁZEK SPRÁVNÉ KÓDOVÁNÍ NON-RESPONSE KÓDŮ U VOLNÝCH OTÁZEK (888, 999 APOD.) KONTROLA KVÓTY q41, q42 LOGICKÁ KONTROLA DAT FILTRY A PŘESKOKY před q3, q6, q10, q13, q16, q27, q28, q29, q32, q33 LOGICKÁ KONZISTENCE DAT preference a konzumace nápojů (q20) a od ní se odvíjející (vynechané) odpovědi na otázky q22 až q24

ETICKÝ ASPEKT PRŮZKUMU TRHU A VEŘEJNÉHO MÍNĚNÍ Ochrana osobních údajů Archivace dotazníků Profesní asociace a jejich kodexy

Etický aspekt průzkumu trhu a veřejného mínění OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ Základem je důsledné dodržování českých zákonů a etických zásad vztahujících se k ochraně osobních údajů. Normy a zásady: Spolupráce respondentů je dobrovolná Je třeba zachovat plnou anonymitu ve všech fázích výzkumu Tj., že získané údaje se zpracovávají do souhrnných statistických a analytických informací, které neumožňuji zpětnou identifikaci konkrétního respondenta. Využití údajů o respondentech výlučně pro výzkumné účely Tj. nerozšiřovat je, neobchodovat s nimi, neposkytovat je třetím stranám Předmětem činnosti profesionální výzkumné agentury nesmí být činnosti, které bezprostředně nesouvisí s výzkumnou činností (databázový marketing, přímý marketing apod.) Po ukončení zpětné kontroly jsou veškeré seznamy respondentů a jejich osobní údaje skartovány

Etický aspekt průzkumu trhu a veřejného mínění DUŠEVNÍ VLASTNICTVÍ, AUTORSKÁ PRÁVA Na projekt se vztahují autorská práva agentury Autorská práva – ve chvíli zaplacení přechází práva na celé dílo na stranu zadavatele (data, závěrečná zpráva) ARCHIVACE DOTAZNÍKŮ Dotazníky, audio a videozáznamy jsou archivovány po dobu minimálně 6 měsíců Doba uchování může být delší, záleží na požadavcích klienta a smluvních podmínkách

Etický aspekt průzkumu trhu a veřejného mínění PROFESNÍ ASOCIACE Profesionální výzkumné agentury, pokud nejsou členy profesních asociací, respektují a dodržují pravidla, dané kodexy těchto organizací Kodexy upravují: Tvorbu projektů Průběh sběru dat Kontrolu dat Ukládání dat Nakládání s daty Atd. Nejvýznamnější profesní asociace: ESOMAR (www.esomar.org, www.esomar.org/index.php/our-mission.html) SIMAR (www.simar.cz) ĆESKÁ MARKETINGOVÁ SPOLEČNOST (www.cms-cma.cz)

Etický aspekt průzkumu trhu a veřejného mínění PROFESNÍ A ETICKÉ KODEXY: http://www.simar.cz/standardy-kvality/kvalitativni-standardy-efamro/kvalitativni-standardy-efamro.php#3 http://www.simar.cz/standardy-kvality/kvalitativni-standardy-icc-esomar/kvalitativni-standardy-icc-esomar.php http://www.simar.cz/clenstvi/eticke-zasady-oboru.php http://www.simar.cz/standardy-kvality/kvalitativni-standardy/index.php http://www.simar.cz/standardy-kvality/kvalitativni-standardy/sber-a-kontrola-porizovanych-dat.php

„DOMÁCÍ“ ÚKOL

Práce v týmech DOPORUČENÍ: STÁHNĚTE SI 30-DENNÍ TRIAL VERZI SPSS (http://www.spss.com/statistics/) Vytvořte datovou matici, kterou do 18. 4. zašlete ke schválení lektorovi. Do 21. 4. dostanete k zaslané matici zpětnou vazbu a bude vám zaslána finální matice, do níž uložíte data ze svých dotazníků. Provedete základní kontrolu a čištění dat a finální matici zašlete do 25. 4. lektorovi. Do 27. 4. dostanete zpět spojenou matici s daty ze všech vyplněných dotazníků. S touto maticí budete pracovat během posledního bloku workshopů. Vypracované úkoly a veškeré dotazy, nápady a připomínky posílejte na adresu: nepala@focus-agency.cz.

Co nás čeká příště? Další setkání: 27. 4. 2010 Příštím setkáním začne blok workshopů věnovaný analýze dat a interpretaci zjištěných výsledků.

Děkuji za pozornost  Jiří Nepala FOCUS, Centrum pro sociální a marketingovou analýzu nepala@focus-agency.cz www.focus-agency.cz