Život dobrovolníka v domovech pro seniory Ing. Dagmar Hoferková DC ADRA Ostrava
DC ADRA ČR Města, ve kterých jsou pobočky DC ADRA: Česká Lípa České Budějovice Frýdek Místek Hradec Králové Ostrava Praha Prostějov Plzeň Val. Meziříčí Zlín Znojmo
DC ADRA Ostrava Nejsme poskytovatel soc. služeb 3 akreditace MV ČR na vysílání dobrovolníků do soc. a zdrav.zařízení – k seniorům - k dětem a zdrav. postiženým - paliativní péče Domovy pro seniory , Domovy soc. služeb– Ostrava, Karviná, Orlová, Petřvald… - celkem 11 seniorských programů Centrum pro osoby se zdrav. postižením – Čtyřlístek Nemocnice, DC Domeček, Mobilní hospic
DC ADRA Ostrava V 10 programech – 155 dobrovolníků za rok 2010 - 9500 hodin – 26 hodin denně
Kdo to je dobrovolník? Může být každý, kdo ze své svobodné vůle, ve svém volném čase a bez nároku na odměnu vykonává činnost ve prospěch jiných lidí Má velkou šanci přinášet do zařízení běžný vztah Naplňuje psychosociální potřeby uživatelů Přináší radost, zájem, informace zvenčí,….. Dává svůj čas, zkušenosti, znalosti…. Je mu více než 15 (18) let Stává se součástí péče o uživatele
Motivace dobrovolníků Smysluplné využití volného času Dobrý pocit Nové zkušenosti, zážitky Nové prostředí Využití svých dovedností Soucit Nenaplnění svých potřeb Náhled na uživatele a zařízení– kvůli studiu na VŠ
Co dobrovolník není? Není náhradou za zaměstnance Není konkurence Není levnou pracovní sílou Nezasahuje do práce personálu
Získávání dobrovolníků Kvalitní propagace – místní tisk, televize, rádio, letáky, webové stránky Přednášky- školy, kluby seniorů, kulturní zařízení, prodejny knih - Librex Spolupráce se školami - rozesílání pozvánek na školení, zájmové dny Spolupráce s Úřady práce – informovanost nezaměstnaných Pořádání koncertů , účast na Dnech soc. služeb aj.
DC ADRA Ostrava - školení Školení dobrovolníků – přímo v zařízení 1-2x ročně organizace práva a povinnosti možnosti dobr. činnosti očekávání přijímající organizace smluvní vztah ,pojištění,TR, lék.potvrzení skladba uživatelů– jejich soc. situace, potřeby prohlídka zařízení, BOZP praktická část – manipulace s invalid. vozíkem materiál ke školení
Práva dobrovolníka Dobrovolník má právo svobodně si určit časový rozsah činnosti – den, trvání (tak, aby nezasahoval do chodu zařízení a režimu uživatele) Právo na pojištění Právo na rozhovor s kontaktní osobou, koordinátorem Právo požádat o změnu uživatele Právo změnit dobu docházení Právo kdykoliv ukončit činnost
Povinnosti dobrovolníka Dodržovat : mlčenlivost, termíny návštěv, obecné zásady slušného chování Omlouvat se z nepřítomnosti kontaktní osobě V případě nemoci odložit návštěvu Zachovávat soukromí uživatelů Nepřijímat finance, neobracet na víru Nevyužívat na marketingové účely Nechodit pod vlivem drog, alkoholu, nekouřit Nezasahovat do rodinných záležitostí
DC ADRA Ostrava - školení
DC ADRA Ostrava - pohovory Vstupní pohovory – za účasti zaměstnance (kontaktní osoby) přijímající organizace motivace dobrovolníka jeho představa o činnosti očekávání časové možnosti termín 1. návštěvy
DC ADRA Ostrava - doklady Doklady k doložení Smlouva o dobr. činnosti (do 18 let podepisuje i rodič) Čistý výpis z TR Potvrzení o zdravotní způsobilosti Registrační karta
DC ADRA Ostrava - označení Vizitkou Tričko nebo mikina ADRA Důležité pro personál, rodinu, uživatele
DC ADRA Ostrava - koordinátor Koordinátor dobrovolníků - zaměstnanec DC prostředník mezi DC a přijímající organizací má i více dobr. programů organizuje školení a supervize účastní se výběrových pohovorů informuje o změnách v programu sleduje docházku, odhlašuje z pojištění řeší případné problémy vybírá TR, smlouvy, proplácí náklady
DC ADRA Ostrava – kont.osoba Kontaktní osoba – zaměstnanec přijímající organizace účastní se školení, pohovorů doprovází D na 1.návštěvě, představuje ho personálu vytváří dvojici dobrovolník-uživatel přijímá omluvy D z nepřítomnosti řeší případné problémy uvnitř organizace sleduje docházku informuje D o možnostech zapojení se do akcí vytváří vhodnou půdu pro D
DC ADRA Ostrava - evidence Evidence odchozených hodin v každém zařízení docházková kniha zápis příchod/odchod chronologicky důležité pro – pojišťovnu, součet hodin, kontrolu
Činnosti dobrovolníků
Činnosti dobrovolníků
Činnosti dobrovolníků
Činnosti dobrovolníků
Činnosti dobrovolníků
Činnosti dobrovolníků
Činnosti dobrovolníků
Činnosti dobrovolníků
Činnosti dobrovolníků
Nevhodné činnosti Cokoliv co by nahrazovalo práci personálu (hygienické úkony, polohování, podávání stravy, aplikace léků…..) Manipulace s uživatelem – oblékání, posazování na vozík… Pomoc s úklidem, vařením, praním… Nákupy
Supervize dobrovolníků 3 krát do roka v každém zařízení
Vánoční supervize
Péče o dobrovolníky ze strany DC Blahopřání k narozeninám Supervize se vzděláváním, zážitkové Kulturní akce u příležitosti MDD Kurz 1. pomoci a jiné vzdělávací akce Drobné dárky na supervizích Trička, mikiny Možnost individuální supervize Potvrzení o dobrovolnické službě
Péče o dobrovolníky ze strany přijímající organizace Kontaktní osoba Ostatní – pomoc orientovat se v cizím prostředí - pomoc s výběrem pacienta - pomoc s navázáním 1. kontaktu - příprava pacienta na procházku - nezadávat práci - nechat dobrovolníka vykonávat jeho činnost
Ukončení činnosti Dobrovolník má právo kdykoliv svoji činnost ukončit – důvody: změna zaměstnání, stěhování, ukončení studia, rodinné, zdravotní problémy… DC má taky možnost vypovědět smlouvu s dobrovolníkem – důvody: porušení mlčenlivost, nerespektování pravidel programu (zasahování do rodinných záležitostí, do soukromí, do režimu dne, alkohol, přijímání financí…)
Děkuji za pozornost www.adraostrava.cz