Lidský kapitál a investice do vzdělání Ing. Václav Leinweber, MBA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
1 AOV „Nástroje a distribuční cesty v současné ekonomické a obchodní situaci mezi výrobcem a spotřebitelem v aplikaci společností Sanitec“ Ing.Michal.
7. Přednáška KM a výkonnost podniku Přínosy KM a intelektuálního kapitálu pro podnik Problémy s měřením znalostí a IK Důvody měření investice do znalostí.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
SWOT Analýza Daniel Vančura.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
 New Technologies for Mechanical Engineering – Centrum nových technologií pro strojírenství  regionální výzkumné a vývojové centrum  založeno na kvalitní.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A 1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
1 Kriteria hodnocení simulace – Balanced Scorecard (BSC) Toto metoda může být s úspěchem využita i pro stanovování cílů konkrétních projektů. Detailně.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Podpora exportu - role komerčních bank
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
ÚTVAR TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Praxe centra pro transfer technologií Pomoc komerčnímu uplatnění poznatků vznikajících na VUT v Brně Seminář k třetí roli VŠ.
Podnikatelský plán VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002, ISBN , str. 464 –
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :45 – 17:15 hod.
Autor:Ing. Rudolf Drahokoupil Předmět/vzdělávací oblast:Montáže a opravy Tematická oblast:Montáže Téma:Racionalizace montáže Ročník:2. Datum vytvoření:leden.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Organizace a řízení nadnárodních společností
patentový a známkový zástupce
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Co jsme udělali pro zlepšení spolupráce s exportéry Ing. Karel Pleva, MBA.
Petr Štoček, SPZ, part 31 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Hospodářství.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Česká exportní banka Ing. Karel Bureš předseda představenstva a generální ředitel Business Den Ruské federace 30. září 2014 Aktuální možnosti financování.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Situace na trhu práce Pardubický kraj.
Ekonomika – základní pojmy.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
VVI – nástroj ke zvýšení konkurenceschopnosti
Strategie rozvoje animačního průmyslu
Smrt Vypracoval: Jakub Polášek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Životní cyklus organizace
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Autor práce: Michaela Janová
Výrobní činitelé v podniku
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Informace o společnosti
Informace o společnosti
Transkript prezentace:

Lidský kapitál a investice do vzdělání Ing. Václav Leinweber, MBA

Vzdělání a lidský kapitál – Základní koncept • Globalizace – trend vymísťování výroby z průmyslových zemí do zemí rozvojových • V průmyslových zemích (dle tohoto konceptu, jehož platnost lze rovněž zpochybnit) zůstávají „mozky“ = technici – projektanti, management řídicí projekty, finančníci zastřešující financování • Důraz škol na lidský kapitál vede k výchově odborníků – mozků, kteří se začleňují do výše uvedeného schématu • „Mozky“ jsou tak nasávány nově vznikající sférou, která je řídicí složkou (jakýmsi virtuálním, nehmotným motorem) výrobní sféry (a je nezávislá na hmotné výrobě)

Problémy základního konceptu • Rozpad průmyslové sféry v ČR (90. léta) – příliš rychlý • „Mozky“ nebyly nasáty virtuální sférou, která v ČR v té době neexistovala (a ve světě se stále ještě teprve rodí) • Odliv odborníků do mezinárodních společností (vesměs prodej zboží, např. žvýkaček, čoko- tyčinek, …) – znamená prakticky ztrátu těchto mozků

Spolupráce školy a praxe • Cíl vysokých škol (zaměření na lidský kap. a inv. do vzdělání) je správný • Ale!!! • Je rovněž třeba zajistit, aby měli školami vychovaní odborníci kam nastoupit • Musíme proto zároveň cílevědomě vytvářet onu „virtuální mozkovou sféru“, která zastřešuje všechny výrobně – prodejní procesy

Výrobně prodejní procesy • Samotné výrobní procesy – zůstávají v „materiální“ sféře a nás se tedy tolik netýkají • Technická stránka – konstruktéři, technologové, manageři projektů (technický dohled nad projektem) – došlo k velikému úpadku, ale stále zůstává jistý potenciál • Marketingová stránka – protože specifikou ČR je vývoz strojírenských výrobků, platí zde totéž, co v případě technické stránky (technici znají své zákazníky) • Finanční stránka – naprosto nevyhovující – většinu technologie nelze vyvést, protože projekt (technicky dobře vyřešený) je z hlediska finančního neproveditelný; důvody: neexistence equitních finančních zdrojů a neschopnost řešit rizika

Finanční stránka projektu • Získání bankovních zdrojů financování (pro banku – zejména otázka ZAJIŠTĚNÍ RIZIK – viz. příspěvky) • Získání equitních zdrojů financování • Finanční organizace projektu (analogie s lidským tělem: vytvoření způsobu, jak může krev proudit celým tělem)

Schéma k diskuzi REALIZACE PROJEKTŮ UNIVERZITY TECHNICIFINANČNÍCI Financování = srdce projektu (obdoba krevního oběhu v lidském těle) Technická stránka = mozek projektu (vytvářející realitu) Realizace projektu = hmota = obdoba kostí a svalů v lidském těle Hlavní architekt vzdělanostní společnosti

Otázky k diskuzi • Kdo byli hráči v 90. letech, kdo jsou hráči dnes? • Jaké tito hráči sledovali cíle a strategie, jaké cíle a strategie sledují nyní? • Kdo v současné době vyhrává a kdo prohrává, kdo co získal a kdo co ztratil, kdo může získat a komu hrozí ztráta? • Nejdůležitější otázka: Co či kdo ještě může vstoupit do hry a ovlivnit výsledek?