Lidský kapitál a investice do vzdělání Ing. Václav Leinweber, MBA
Vzdělání a lidský kapitál – Základní koncept • Globalizace – trend vymísťování výroby z průmyslových zemí do zemí rozvojových • V průmyslových zemích (dle tohoto konceptu, jehož platnost lze rovněž zpochybnit) zůstávají „mozky“ = technici – projektanti, management řídicí projekty, finančníci zastřešující financování • Důraz škol na lidský kapitál vede k výchově odborníků – mozků, kteří se začleňují do výše uvedeného schématu • „Mozky“ jsou tak nasávány nově vznikající sférou, která je řídicí složkou (jakýmsi virtuálním, nehmotným motorem) výrobní sféry (a je nezávislá na hmotné výrobě)
Problémy základního konceptu • Rozpad průmyslové sféry v ČR (90. léta) – příliš rychlý • „Mozky“ nebyly nasáty virtuální sférou, která v ČR v té době neexistovala (a ve světě se stále ještě teprve rodí) • Odliv odborníků do mezinárodních společností (vesměs prodej zboží, např. žvýkaček, čoko- tyčinek, …) – znamená prakticky ztrátu těchto mozků
Spolupráce školy a praxe • Cíl vysokých škol (zaměření na lidský kap. a inv. do vzdělání) je správný • Ale!!! • Je rovněž třeba zajistit, aby měli školami vychovaní odborníci kam nastoupit • Musíme proto zároveň cílevědomě vytvářet onu „virtuální mozkovou sféru“, která zastřešuje všechny výrobně – prodejní procesy
Výrobně prodejní procesy • Samotné výrobní procesy – zůstávají v „materiální“ sféře a nás se tedy tolik netýkají • Technická stránka – konstruktéři, technologové, manageři projektů (technický dohled nad projektem) – došlo k velikému úpadku, ale stále zůstává jistý potenciál • Marketingová stránka – protože specifikou ČR je vývoz strojírenských výrobků, platí zde totéž, co v případě technické stránky (technici znají své zákazníky) • Finanční stránka – naprosto nevyhovující – většinu technologie nelze vyvést, protože projekt (technicky dobře vyřešený) je z hlediska finančního neproveditelný; důvody: neexistence equitních finančních zdrojů a neschopnost řešit rizika
Finanční stránka projektu • Získání bankovních zdrojů financování (pro banku – zejména otázka ZAJIŠTĚNÍ RIZIK – viz. příspěvky) • Získání equitních zdrojů financování • Finanční organizace projektu (analogie s lidským tělem: vytvoření způsobu, jak může krev proudit celým tělem)
Schéma k diskuzi REALIZACE PROJEKTŮ UNIVERZITY TECHNICIFINANČNÍCI Financování = srdce projektu (obdoba krevního oběhu v lidském těle) Technická stránka = mozek projektu (vytvářející realitu) Realizace projektu = hmota = obdoba kostí a svalů v lidském těle Hlavní architekt vzdělanostní společnosti
Otázky k diskuzi • Kdo byli hráči v 90. letech, kdo jsou hráči dnes? • Jaké tito hráči sledovali cíle a strategie, jaké cíle a strategie sledují nyní? • Kdo v současné době vyhrává a kdo prohrává, kdo co získal a kdo co ztratil, kdo může získat a komu hrozí ztráta? • Nejdůležitější otázka: Co či kdo ještě může vstoupit do hry a ovlivnit výsledek?