Střední Odborná Škola, Frýdek–Místek, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

Počítačové sítě Přenosová média
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transformátory (Učebnice strana 42 – 44)
Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Abiotické podmínky života
Vypracoval: Lukáš Víšek
NEINVAZIVNÍ, BEZBOLESTNÝ, EFFEKTIVNÍ REDUKCE LOKÁLNÍHO TUKU A OBVODU BODY CONTOURING BEZ CHIRURGIE BEZ DOBY NA ZOTAVENÍ.
Elektromagnetické vlny
Elektromagnetické záření
Fyziologie tělesné zátěže-oběhový systém
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Ultrafialové záření Ultrafialové záření je neviditelné elektromagnetické záření o vlnové délce 400 – 4 nm a frekvenci 1015 až 1017 Hz. Je součástí slunečního.
Stavební fyzika 1 (světlo a zvuk 1)
Fotonová záření (teze přednášky)
Optické vlastnosti oka
Země ve vesmíru.
Rychlost světla a její souvislost s prostředím
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Zdravotní účinky obtěžování hlukem v životním prostředí
Sluneční energie.
Fyzikální aspekty zátěží životního prostředí
Pohyb relativistické částice
Infračervené záření.
Elektormagnetické vlnění
Elektromagnetické záření látek
Elektromagnetické vlny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Světlo a světelné zdroje
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Přehled elektromagnetického záření
Tomáš Novotný, 2.L SPŠE Olomouc
Ultrafialové záření.
Slunce Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.11
Steroidní hormony Dva typy: 1) vylučované kůrou nadledvinek (aldosteron, kortisol); 2) vylučované pohlavními žlázami (progesteron, testosteron, estradiol)
Čidla receptory.
Složky krajiny a životní prostředí
PLNÝ DECH.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
VODA A ŽIVOT Voda je jedním z nejdůležitějších prostředků k životu na naší Zemi. Potřebuje ji člověk, zvířata i rostliny.
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Šíření tepla TEPLO Q.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Bezkontaktní elektroterapie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Homeostáza a termoregulace
Veronika Pekarská ČVUT - Fakulta biomedicínského inženýrství
Elektromagnetická pole
Působení elektromagnetického záření na biologickou tkáň
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Princip laseru Zdrojem energie (např. výbojka) je do aktivního média dodávána energie. Ta energeticky vybudí elektrony aktivního prostředí ze zákl. energetické.
Světlo.
Smyslové vnímání OKO.
Civilizační choroby. otylost nadměrné hromadění energetických zásob v podobě tuku.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
je to elektromagnetické vlnění s vlnovou délkou kratší než světlo fialové barvy nejkratší vlnové délky zasahují do oblasti rentgenového záření přirozeným.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_18 Název materiáluSpektrum.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Fyzika.
Elektromagnetické záření. Elektromagnetická vlna E – elektrické pole B – magnetické pole Rychlost světla c= m/s Neviditelné vlny, které se.
Přírodopis – 8. ročník, Kůže
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
Elektromagnetické vlnění
Problémy Ozónové vrstvy.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Vedení el. proudu v plynech (za normálního tlaku)
Kristián Petr Šulista, Jan Stejskal, Šimon Kubeš
Transkript prezentace:

Střední Odborná Škola, Frýdek–Místek, příspěvková organizace Systém počítačem podporovaných experimentů ke zvyšování kompetencí žáků základních a středních škol Střední Odborná Škola, Frýdek–Místek, příspěvková organizace

Působení elektromagnetických polí Mobily ve škole

Působení elektromagnetických polí polarizace elektromagnetická indukce živý organismus obsahuje dipóly, ionty a elektricky vodivé dráhy interakce zasahují všechny úrovně od atomů až po celý organismus u velmi nízkých intenzit nemusí být zevně patrný biologický efekt.

Základní působení geomagnetické pole Země: indukce 10-5 tesla jeho změny: indukce 10-9 tesla magnetické pole svalů: indukce 10-11 tesla magnetické pole mozku: indukce 10-12 tesla na základní pole je organizmus přizpůsoben organizmus je vnímavý vůči porušení geomagnetického pole Země nebo vůči bouřím na Slunci využití geomagnetického pole – např. při tahu ptáků

nebezpečná magnetická pole Zasáhne-li do základního pole umělé magnetické pole značné intenzity, je registrována biologická odpověď. Člověku mohou škodit magnetická pole nad 0,2 mikrotesla tj. např. ve vzdálenostech menších než: - u kompresoru chladničky 1,2 m - u klasické obrazovky 1,1 m - u grilu 1,4 m - u elektrického radiátoru 0,3 m

Biologické účinky magnetických polí Stálé magnetické pole: silné: - způsobuje poruchy sedimentace - způsobuje poruchy srdce - snižuje kožní odpor slabé: - snižuje dráždivost nervů

Biologické účinky magnetických polí Střídavé magnetické pole: nízkofrekvenční: - zvyšuje dráždivost nervů pulzní jedné polarity: - působí na buněčné membrány - mění řetězce proteinů - způsobuje změny nukleových kyselin - způsobuje změny aktivity enzymů

Působení elektromagnetického záření světlo je elektromagnetické vlnění tvořené elektrickým i magnetickým polem pole jsou proměnná záleží na vlnové délce, tedy na frekvenci vlnění a s ní související energií fotonů

SVĚTLO JE ZÁKLADNÍ ZDROJ ENERGIE FOTOSYNTÉZA 6 CO2 + 6 H2O ==> C6H12O6 + 6O2

účinky viditelného záření zvýšení energie, síly a vytrvalosti zvýšená odolnost vůči stresu zvýšený transport kyslíku snížení krevního tlaku zpomalení tepenné a dechové frekvence

Účinky ultrafialového záření proniká jen povrchově na kůži se projeví zčervenáním tvorba vitamínu D nelze vyloučit rakovinotvorný účinek

Účinky infračerveného záření všechna tři pásma mají účinky tepelné IR-A pásmo krátkovlnné 760 - 1400 nm (je obsaženo ve slunečním světle, prochází sklem a je málo absorbováno vodou) IR-B pásmo střední 1400 - 3000 nm (vyzařují je žárovky a výbojky, prochází sklem, ale je silně pohlcováno vodou) IR-C pásmo vzdálené nad 3000 nm (zdrojem záření jsou topná tělesa, je pohlcováno jak sklem tak vodou) většina je pohlcována pokožkou zvyšuje citlivost kůže k účinku UV záření dlouhodobá expozice očí u některých profesí (foukači skla, slévači, hutnící) vedla v minulosti často ke vzniku zákalu oční čočky

Škodí mobilní telefony? Některé vybrané informace

IR-A (Pásmo krátkovlnné, 600 - 1400 nm) Měření infračerveného záření během hovoru mobilním telefonem IR-A (Pásmo krátkovlnné, 600 - 1400 nm) této oblasti říká „optické okno“ kůže IR-A s vlnovou délkou mezi 600 a 1400 nm totiž dosáhne až k vrstvě subkutis – škára Měření ve vzdálenosti 30 mm od mobilního telefonu hovor poslech MT v klidu

IR-A (Pásmo krátkovlnné, 600 - 1400 nm) Měření infračerveného záření během hovoru mobilním telefonem IR-A (Pásmo krátkovlnné, 600 - 1400 nm) Měření magnetického pole během hovoru mobilním telefonem (-0,330 – 0,500 mT) Měření ve vzdálenosti 50 mm od mobilního telefonu hovor poslech MT v klidu

Mobil už má na světě každý druhý člověk tedy 1/2 světové populace ! (v roce 2000 přitom pouze 12 procent populace) Nejvíce mobilů přibývá v nejrychleji rozvíjejících se zemích například jen v Brazílii, Rusku, Indii a Číně miliarda lidí

Kolik je mobilních telefonů v ČR ? podle statistiky Eurostatu 115 telefonů / na 100 obyvatel

ČEŠI - "nejvášnivější" uživatelÉ mobilů? 64 % domácností u nás nemá pevnou linku, jen mobily (v Německu 11 %, v Nizozemí 9 % a ve Švédsku pouhá 3 %) Hra: „Mobily neškodí, a kdo tvrdí, že ano, je blázen"

Mobil bez signálu = fóbie moderní doby Nomophobia - anglicky „ no mobile phobia „ Až ½ uživatelů mobilních telefonů (58 procent mužů a 43 žen) Ztráta sítě, vybití baterie či zapomenutí mobilu = s t r e s Hlavní důvod stálého spojení ? =) Údajně potřeba neustálého kontaktu

Závislost na mobilu můžeme léčit Odborníci radí mimo jiné: svůj mobil jednoduše v y p n o u t !

Raději nevypínají mobil vůbec Každý druhý - nevypíná nikdy Každý desátý - pracovní důvody Každý devátý - nervozita při vypnutí

Nebezpečné bakterie Mnohem víc než - na záchodovém prkénku - na klice u dveří - na podrážkách bot Z mobilu sálá teplo a je většinou v kapse Způsobuje to - zánětlivé pupínky na kůži - zápal plic - meningitidu

CO mobil stále u sebe (v tašce, v kapse) ? Ozařování citlivých orgánů (srdce, pohlavní žlázy) To může způsobit poruchy srdečního rytmu poruchy funkce pohlavních žláz I když netelefonujeme – mobil vysílá !!! Špatný signál =) maximální výkon …… c e s t o v á n í Pak záření - zčásti pohlcuje naše tkáň - zčásti zatěžuje okolí

Normy elektrosmogového zatížení v porovnání se státy Evropy Srovnatelné s většinou ostatních zemí ale Některé země mají normy desetkrát tvrdší (třeba Polsko, Rusko, Čína, Švýcarsko, Itálie) Lichtenštejnsko do konce roku 2012 ještě desetkrát (pak stonásobně nižší hodnoty, než dnes u nás!)

Proč je "mobilování" u dětí nebezpečnější, než u dospělých? Děti jsou dosud ve vývoji - tenčí lebeční kost - jiná vodivost tkání Krvetvorba i v plochých kostech lebky Záření mobilů - tento proces narušuje - mění krevní obraz "spékání" červených krvinek (ucpání krevních kapilár v mladém věku mrtvice) poruchy učení, nesoustředěnost, únava poruchy spánku, poruchy chování, hyperaktivita poruchy imunitního systému -následně ekzémy, alergie atd.

omezit - počet hovorů - jejich délku využívat handsfree Děti –volat co nejméně ! omezit - počet hovorů - jejich délku využívat handsfree upřednostňovat SMS

Kdy tedy začít mobil používat? od 12 let někteří vědci doporučují od 16 let (platí i pro domácí bezdrátový telefon !!!)

Očekávání zdravotních problémů v pozdějším věku Ve věku 25 až 30 let - zvýšený výskyt nádorů mozku a sluchového nervu V pozdějším věku - Alzheimerova nemoc - deprese - další degenerativní poruchy K rakovinnému bujení dojde po 10 až 15 letech

boj proti mobilům? R. 2002 tzv. Freiburská výzva (přes 3 000 lékařů) Požaduje: zákaz mobilů - v dopravních prostředcích - ve školách - v nemocnicích atd.

Výsledky z průzkumu mezi žáky střední odborné školy Frýdek-Místek Mobily ve škole Výsledky z průzkumu mezi žáky střední odborné školy Frýdek-Místek

Zjištění na naší škole 181 dotazovaných žáků školy forma elektronického dotazníku celkem 24 otázek zpracovány ty podstatné

Nosíš mobil do školy?

Dovedeš si představit život bez mobilního telefonu?

Čteš si během vyučovací hodiny SMS zprávy?

Přijímáš hovory během vyučování?

Uvědomil sis někdy, že při telefonování můžeš rušit ostatní?

Četl nebo slyšel jsi něco o škodlivosti mobilních telefonů?

Myslíš si, že mobilní telefony škodí více dětem, než dospělým?

Byl bys ochoten omezit používání mobilu, kdyby jeho škodlivost byla prokázána?

Pokusíš se získat více informací o této problematice?

Střední Odborná Škola, Frýdek–Místek, příspěvková organizace Děkujeme za pozornost Střední Odborná Škola, Frýdek–Místek, příspěvková organizace