Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_07 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník, Mediální výchova – časopis, volitelný předmět
Předmět: Mediální výchova – časopis, volitelný předmět Ročník: 6. – 9. ročník Klíčová slova: Mediální výchova, školní časopis Jméno autora: Mgr. Jaroslav HASIL Adresa školy: Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, Most
Fejeton patří mezi novinářské žánry. Postupně se stal nepříliš rozsáhlým článkem, zaměřeným zpravidla ke společenským nebo kulturním aktualitám. Je psaný lehkým, zábavným slohem, nezřídka satiricky komentující nebo ironizující příznačné dobové náhledy a události. FEJETON
Historie: Název je odvozen původně z francouzského „feuilleton = lístek“. Původně označoval zvláštní přílohu kulturního obsahu, jež bývala v 18. století vkládána v podobě volného lístku jako příloha do novin. Tuto praxi změnil J. Geoffroy, který začal roku 1800 otiskovat své divadelní referáty přímo na spodní část novinové stránky a oddělil jej od zpravodajské části listu výraznou grafickou linkou. Odtud vznikl český název pro fejeton - podčárník. Takto vyčleněná kulturní a společenská část denního tisku převzala tradiční název fejeton. Blízký fejetonu je i sloupek. K. Čapek psal sloupek a vtipně ho charakterizuje jako „...něco kratšího než fejeton a delšího než glosa, něco, co není dost dlouhé, aby to bylo nudné, ani dost nudné, aby to slulo článek...“ Sloupek je rozsahem kratší, je tištěn v politické části novin a bývá odlišen typograficky kurzívovým písmem.
• nejprve si několik fejetonů přečteme (já jsem zvolila fejetony od Rudolfa Křesťana - Úklid, Sběratel, Přesazování) • pokusíme se stanovit znaky fejetonu • žáky rozdělíme na skupiny a seznámíme je s pravidly soutěže: skupina má omezený čas na splnění úkolů vztahujících se k fejetonu • za jednu minutu mají za úkol napsat dvojsmyslná slova • dvě minuty mají na napsání lidských vlastností, které by šlo zveličit, použít na ně nadsázku, šly by zesměšnit • dvě minuty jsou určené k napsání příkladů jako je tento: venčení psů - venčíme my psy nebo psi venčí nás? • nyní se pokusíme začít brát věci doslova - „Je tma jako v pytli“ - napište do jedné minuty druhy tmy, která může být v pytli • po každém uloženém úkolu nám skupiny přečtou, co napsaly a přiznáváme body, nyní necháme body sečíst a stanovíme za další úkol prémii tak vysokou, aby motivovala i nejslabší skupinu • dalším úkolem bude pokus o dokončení fejetonu • nadiktujeme začátek pro všechny stejný a dáme jim omezený čas na zpracování