Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Neurózy, psychózy, rané poruchy
Krize v životě člověka člověk v obtížných životních situacích obtížné životní situace z psychologického hlediska.
PEDOPSYCHIATRIE - obecná část
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Dýchací soustava a psychosomatika
o.s. Péče o duševní zdraví
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Alkoholismus Kateřina Jahodová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
Poruchy příjmu potravy
Transgenerační pohled na nemoc
ENURESIS NOCTURNA A MIKČNÍ DYSFUNKCE U DĚTÍ
Interrupce jako trauma
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
PhDr.L.Trapková MUDr.V.Chvála
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Příčiny SPU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Deprese Diagnostika a léčba
Preventivní programy v ordinaci PLDD
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Deprese Táborská, Kubátová V7A.
Psychologické aspekty zdraví
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Psychologie pro sportovní praxi
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Ušní šelest Radka Horáková, 2006
Střední škola KNIH, o.p.s. Brno Bzenecká 23, Brno Maturitní práce 2013/2014 Vytvořil: Simona Bartíková Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Pohled rodinného terapeuta na poruchy příjmu potravy říjen 2012 PhDr. Blanka Pöslová Ambulance klinické psychologie, rodinná terapie PARDUBICE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Civilizační choroby VY_32_INOVACE_06_36.
Charakteristiky vybraných nemocí
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Charcot-Marie-Tooth v dětském věku
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
PEDOPSYCHIATRIE - obecná část
Psychologie v obezitologii
Jakub Hlavica, Zdeněk Bonk, Martin Cerhán
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Awakenings (Čas probuzení)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní pojmy speciální pedagogiky
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Školská sociální práce
Poruchy mechanizmů imunity
Transkript prezentace:

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů Nemoci čistě somatické podstaty Nemoci psychikou ovlivnitelné, avšak s trvalou patologickou organickou změnou Primárně somatické nemoci se signifikantní psychol. komponentou Psychogenně podmíněné poruchy bez somatické komponenty Poruchy primárně psychologické vedoucí k somatickým změnám

Diagnostika a etiologie U dítěte - snáze rozpoznatelné anamnesticky Hloubka anamnézy - zkušenost Souslednost psychologického vyšetření Stejné množství stresu - rozdílná dispozice k symptomům: genetická vulnerabilita, míra potlačení primární úzkosti, zhroucení psychologických obran Faktory zvyšující naši kapacitu v řešení stresových situací Nepřipouštění původní afektivní reakce

Incidence Abdominální bolesti u 10-13% školních dětí bolesti hlavy u 11% psychosomatické symptomy dle DSM IV. 5,7-10,8% nejčastěji presentované symptomy: bolesti, únava, nausea, méně smyslové a motorické poruchy, dysfagie, polydipsie, polakiurie, afomie incidence poruch příjmů potravy mentální bulimie, obezita, mentální anorexie

Psychologická charakteristika psychosomatických pacientů Podobnost s dospělou závislou nebo histriónskou osobností Zdravotní anamnéza nevysvětlených symptomů Náhlé potencování chronického stresu vývojovou nebo enviromentální změnou Přidružená psychopatologie: Deprese, anxieta, poruchy spánku Pozor na larvovanou depresi v podobě somatického symptomu nebo stesku (dysforie, ztráta energie a zájmu, neschopnost popsat své pocity a uvědomit si, jak se ostatním jeví.

Potíže s vyjádřením afektu - alexithymie Určité emoční chování ve výchově zablokováno (svalová bolest, průjem, tremor, bolesti hlavy) Není žádoucí vyjadřovat své pocity - inhibované dítě Symptom jako prostředek rodinné komunikace volba orgánového příznaku v popředí psychosomatiky teorie konfliktu zažívací trakt - paralela

Parentální charakteristika a spouštěče symptomů Rodiny overprotektivní, matky overanxiozní, otcové distantní, nezúčastnění. Často tabuizace sexu. Modelování strategie rodičů. Stresové události (ztráta, rozvod, změna rodinné konstelace) Organická nemoc (může předcházet nebo koexistovat) Školní absence jako proměnná (symptom se další absencí posiluje) Primárním ziskem je snížení stresu. Sekundárním ziskem získání výhody.

Spektrum psychosomatických onemocnění. Subtypy. Jednodimenzionální symptomatika - symptom nepřetrvává, je-li stres eliminován. Slabá polysymptomatická porucha - nespecifické, vágní, bez intervence persistující, vyjadřující emoční ladění dítěte. Nejčastější typ, relativně malá psychopatologie, symptomy však hůře ustupují (malaadaptivní, ale funkční vyrovnání se s okolím) Monosymptomatická somatizační porucha - symptom jako pevný homeostatický prvek - potřebují ho všichni. Nutná rodinná terapie.