Konflikt a agrese Mgr. Gabriela Mahrová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Asertivita.
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Stimulace a motivace zaměstnanců
Vítáme Vás na semináři : Advokát umí zvládat konfliktní situace Brno, dne Přejeme hezký a příjemný den !
Střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.
Asertivita.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 Umím se prosazovat? © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Principy, zásady a chyby
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Zvládnu i náročné životní situace II.
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Náročné životní situace, konflikty
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Náročné životní situace
Komunikace Základní prostředek výměny informací
Nakonec našel a nazval jej: KATEGORICKÝ IMPERATIV, který zní:
Emoce ve sportu Agresivita
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Agrese.
ASERTIVITA.
Ovlivňování lidí v organizaci (vztahy, jednání a vyjednávání)
Komunikace s rodiči.
VY_32_INOVACE_PSYPS11760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Neverbální komunikace
Agrese a agresivita.
FORMÁLNÍ A NEFORMÁLNÍ VZTAHY Aneta Jelínková C4A
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 6. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Psychosociální učení ve skupině Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Péče o pacienty v problematických situacích
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Mimoverbální komunikace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
19 0btížní lidé Cíle: Identifikovat obtížné lidi jak uvnitř týmu, tak mimo něj Porozumět tomu jak správně jednat s obtížnými lidmi.
Asertivita.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Násilná osoba aneb co s ní
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Náročné životní situace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_12 Komunikace
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

Konflikt a agrese Mgr. Gabriela Mahrová

Příčiny konfliktu Rozdíly ve vnímání problémů (jaká je příčiny konfliktu, stala se chyba, kdo ji udělal, jaké jsou pocity) Rozdíly v motivech chování Neslučitelnost rolí Zápas o uznání Obtížné mezilidské vztahy

Základní strategie řešení konfliktů Přizpůsobivý styl – neasertivní, vstřícný k druhé straně s nedostatečným ohledem na vlastní zájmy. Konfrontační styl – agresivní a nekooperativní, sledující pouze vlastní zájmy, v duchu principu výhra/prohra. Únikový styl – neasertivní a nekooperativní, vedený především snahou se konfliktní situaci vyhnout. Kompromisní styl – je pro něj typická střední míra sebeprosazení i spolupráce, je založen na principu „dej a ber“ , tj. na principu postupných ústupků zúčastněných stran. Kooperativní styl – respektuje zájmy vlastní i druhé strany a přitom dostatečně asertivní, založený na principu výhra/výhra.

Druhy jednání v konfliktních situacích Agrersivní jednání Prosazuje sebe na úkor druhých Užívá manipulativních technik Sráží sebedůvěru ostatních Ze svých neúspěchů obviňuje okolí Často používá hlasitá a silná slova Pasivní jednání Neumí se adekvátně prosadit Nedovede jasně sdělit svá práva Chybí mu dostatečná sebejistota Za své chování se omlouvá a vysvětluje Nerad otevřeně vyjadřuje své názory Asertivní jednání Umí se bez problémů prosadit Dokáže vyjádřit své přání Věří si Umí naslouchat ostatním Je připraven uzavírat kompromisy Umí přiznat chybu a je schopen změnit svůj názor Vystupuje klidně a uvolněně

Několik doporučení Zajímejte se o situaci z druhé strany. Přistupujte k jednání s promyšlenou strategií. Začněte navozením dobré atmosféry pro jednání. Čelte problémům, nikoliv osobám. Zaměřte se na věcné, racionální postupy k dosahování cíle. Vstupní nabídku neberte jako jedinou možnost, která je ve hře. Zdůrazňujte možnosti dosažení vzájemně výhodného výsledku. Trvejte na užívání objektivních kritérií.

Agrese Zlost Zuřivost Verbální agrese Neverbální agrese Pasivní agrese Agresivní násilný čin Agrese jako projev nemoci

Cvičení Agresi má v sobě každý, každý s ní jinak zachází. Psychologicky ji řadíme do chování směřující k motivům. Souvisí s pudem sebezáchovy (Freud), potřebou sebeuplatnění a sebepojetí (Adler), s potřebou seberealizace (Regers). Za největší zdroj agresivního projevu je považována frustrace či deprivace plynoucí z nedostatečného nebo chybějícího naplnění těchto potřeb a potlačení těchto projevů. Popište situaci a své vlastní agresivní projevy, které z ní vyplynuly. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Co považujete za zdroj své agrese? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Možná řešení vlastní agrese: Vybití (sport, práce, předmět) Rozpuštění (relaxace, jóga, zpomalení dechu) Fantazie (řízená i neřízená představa) Verbální (počítání do deseti, nadávání sám pro sebe, postěžování si) Řešení – přímé sdělení pocitů tomu, koho se to týká (bez urážek, značkování a hledání viny)

Cvičení Popište situaci, kdy jste se setkal(a) ve vaší profesi s agresivním projevem někoho jiného? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Co považujete za zdroj jeho agrese? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Možnosti řešení agrese druhého Asertivita (nejúčinnější je technika otevřených dveří umožňující uznání chyby) Emocionální zklidnění Odpojení (možnost dát si prostor a čas) Výpověď o vlastních emocích Obrana nikoliv útok v případě napadení

Několik doporučení Nepotřebujeme dominovat! Zpomalte tempo,klidný hlas, pomalejší tempo, respekt k prostoru, ne dlouhý oční kontakt, pozor na smích Sledujte projevy klienta, akceptujte klienta a jeho hněv Sleduji neverbální projev.Verbální sdělení není vnímáno!! Snaha o zklidnění Neironizujeme, nevtipkujeme Pokuste se klienta posadit Zanechte ústupovou cestu všem zúčastněným, nenarušujte osobní zónu Nedotýkejte se Nekřičte Udržujte bezpečnou vzdálenost Buďte všímaví k potřebám klienta Odvraťte pozornost od nepříjemných témat ŽÁDEJTE O POMOC!! BRAŇTE SE, NEÚTOČTE

Zvládání vlastního strachu Zhluboka dýchejte Přemýšlejte o postupu Snažte se zmírnit svou zlost, odpor, obavy Dejte najevo akceptaci člověka Odmítejte jen chování

Děkuji za pozornost a přeji hodně pracovních úspěchů.